گوناگون

رییس اتاق بازرگانی ایغدیر ترکیه خواستار احداث شهرک صنعتی مشترک با ایران شد

81158938 5686277

به گزارش ایرنا، کامل ارسلان روز شنبه در راس هیاتی 24 نفره از بازرگانان ترکیه در دیدار با رییس، هیات نمایندگان و اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز افزود: در این زمینه مسوولان ترکیه آماده بسترسازی و ایجاد واحدهای بزرگ و کوچک صنعتی در ایغدیر هستند و ایران می تواند انرژی مورد نیاز برای این واحدهای صنعتی را تامین کند.

وی با بیان اینکه طرح ایجاد این شهرک صنعتی پیش از این در همایشی مشترک بین مسوولان ایران و ترکیه در شهر ایغدیر مطرح شده است، یادآوری کرد: در آن همایش طرف ایرانی به دلیل فاصله کوتاهتر، شهر وان ترکیه را برای این منظور پیشنهاد داد.

ارسلان اضافه کرد: ولی مقام های ترکیه به دلیل وجود زیرساخت های خوب و مولفه هایی همچون وجود مسیرهای خوب ترانزیتی، فرودگاه و آب و هوای مناسب خواستار اجرای این طرح در ایغدیر هستند.

وی با بیان اینکه مدیر شهرک های صنعتی ایغدیر نیز برای شتاب گیری روند بسترسازی در این شهرک صنعتی و افزایش تعاملات با ایران، در تبریز حضور یافته است، گفت: ایجاد پل همبستگی و توسعه تجارت بین این دو شهر هدف اصلی سرمایه گذاران ایغدیر از این سفر تجاری است.

ارسلان یادآوری کرد: ایغدیر در بین 81 استان ترکیه، مقام پانزدهم ارایه تشویقات به سرمایه گذاران را به خود اختصاص داده که از مهمترین آنها می توان به ارایه مشوق هایی در زمینه پرداخت حق بیمه کارگران اشاره کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایغدیر ترکیه ادامه داد: به کار گرفتن شیوه های نوین تجارت مرزی بین ایران و ترکیه و توسعه تعاملات در این خصوص می تواند مولفه مهمی در گسترش پیشرفت های اقتصادی و صنعتی هر دو کشور باشد.

ارسلان با اشاره به موقعیت و اهمیت درب مرزی که از سال 1981 بین دو کشور ایجاد شده ولی در عمل بدون استفاده باقی مانده است، تاکید کرد: گشودن این درب به روی تجار و بازرگانان راهکار مناسبی برای تحقق اهداف یاد شده و توسعه تعاملات اقتصادی است.

وی افزود: با توجه به تعداد زیاد شرکت های حمل و نقل در ایغدیر و ظرفیت های تجاری بالا بین دو کشور، بازگشایی این درب مرزی می تواند موجب ایجاد اشتغال پایدار در هر دو کشور شود.

رییس اتاق بازرگانی ایغدیر ترکیه اظهارکرد: در هفتمین جلسه مشترک بین اتاق های بازرگانی و تجار ترک، مطالبی در این خصوص ارایه شد که تحقق آن پیشرفت قابل توجهی در مناسبات اقتصادی دو کشور به شمار می رود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز در این دیدار گفت: مسوولان این اتاق آماده همکاری و توسعه تعاملات اقتصادی با تجار و صنعتگران ترکیه هستند.

رحیم صادقیان با بیان اینکه در این زمینه آماده دریافت پیشنهادات و بررسی راهکارها هستیم، افزود: به زودی هیاتی از مسوولان اتاق بازرگانی تبریز به همراه تجار و بازرگانان این شهر با هدف شناسایی ظرفیت های تجاری و صنعتی ترکیه به این کشور سفر خواهند کرد.

وی در این جلسه بازدید از صنایع و شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی به ویژه تبریز را به هیات ترکیه پیشنهاد داد که مورد استقبال آنان قرار گرفت.

در ماه های گذشته و پس از کاهش تحریم ها علیه ایران، موجی از بازرگانان خارجی در قالب هیات های چند ده نفره از کشورهایی همچون، ایتالیا، آلمان، فرانسه و به ویژه ترکیه برای توسعه مناسبات تجاری و گسترش همکاری های اقتصادی وارد تبریز شده و با استاندار آذربایجان شرقی، شهردار و رییس و مسوولان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز دیدار و گفت و گو کرده اند.

7240/587/245

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا