گوناگون

رییس جهاد مازندران :دامداری صنعتی اولویت نخست توسعه کشاورزی مازندران است

81198768 5756656

ˈ دلاور حیدرپور ˈ روز پنجشنبه به مناسب آغاز هفته جهاد کشاورزی در تور یکروزه خبرنگاران حوزه کشاورزی مازندران در بازدید از واحد دامداری صنعتی گو دوشه واقع در بهنمیر شهرستان بابلسر افزود: در حالی که ظرفیت روزانه مصرف شیر خام در صنایع لبنی مازندران پنج هزار تن است اما هم اکنون فقط هزار تن شیر در این استان تولید می شود.

بگفته حیدرپور از 48واحد صنعتی لبنی مازندران کمتر از 15واحد با ظرفیت زیر 70 درصد فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه حمایت از واحد های دامداری بالای 500 راس دام با جدیت صورت می گیرد، ادامه داد: ایجاد 16شهرک دامپروری در مازندران از مصوبات دولت قبلی است که باید مورد باز نگری قرار بیگرد.

حیدرپور با بیان اینکه سه واحد صنعتی دامداری با مجموعه شش هزار راس دام با پیشرفت فیزیکی 30 تا 80 درصدی در زیر ساخت ها در حال واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی است، ادامه داد: بسیاری از این واحد هابه فارغ التحصیلان بخش کشاورزی که توانایی سرمایه گذاری و حتی تامین وثیقه را ندارند واگذار شده است که مشکلات زیادی را بوجود آورده است.

وی ادامه داد: در صدد هستیم تا این واحد های بزرگ صنعتی دامداری را با برنامه ریزی مناسب و رضایت فارغ التحصیلان کشاورزی به سرمایه گذاران که حتی نیاز به تسهیلات ندارند ،واگذار کنیم.

حیدر پور با بیان اینکه هم اکنون 23واحد لبنی بطور کامل تعطیل هستند، ادامه داد: باید با حمایت دولت صنعت دامداری و تولید علوفه سیلویی را در مازندران مورد توجه جدی قرار دهیم .

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: این استان به دلیل داشتن مزیت های طبیعی و اقلیم مناسب در حوزه های مختلف کشاورزی از جمله ،شیلات آب و خاک در زراعت و باغبانی ظرفیت بالایی در تولیدات محصولات کشاورزی دارد که باید به آن توجه جدی کرد.

وی با بیان اینکه سالانه پنج میلیون تن محصولات زراعی ، باغی و دام و طیور در مازندران تولید می شود، افزود: این استان با داشتن رتبه نخست در تولید بیشتر محصولات کشاورزی از جمله برنج، مرکبات ، کیوی ، گوشت مرغ و جوجه های یکروزه نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد.

وی با بیان اینکه 32 طرح کشاورزی با 150میلیارد ریال سرمایه گذاری در هفته جهاد کشاورزی به بهره برداری می رسد، ادامه داد: افزایش بهره وری در فعالیت کشاورزی با استفاده از فناوری و ماشین آلات در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

حیدر پور با تاکید بر این نکته که رویکرد دولت در حوزه کشاورزی کمک و مساعدت به واحد های تولیدی موفق است، ادامه داد: صاحبان واحد های تولیدی کشاورزی علاوه بر حمایت در تصمیم گیری و تصمیم سازی دخالت داده می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به سیل هفته گذشته در مازندران اشاره کرد و گفت: سیل به 18هزار هکتار اراضی زراعی و باغی شهرهای غرب مازندران خسارت وارد کرده است.

وی با بیان اینکه به دلیل دست اندازی نابجا و غیر موزون شدن محیط زیست و طبیعت ، حوادث غیر مترقبه نظیر سیل در مازندران رخ می دهد، ادامه داد: 200هکتار از اراضی نشا کاری شده که از سیل خسارت دیده بود ،باردیگر نشاکاری شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به از بین رفتن 191 سردهنه آب رسانی ، 120 کیلومتر جاده بین مزارع و 110کیلومتر کانال آب در سیل اخیر استان اشاره کرد و گفت: با مساعدت آب منطقه ای و مشارکت مردم با ترمیم و اصلاح سردهنه ها آب به مزارع کشاورزی راه یافته است.

وی خسارت سیل اخیر به کشاورزی مازندران را 250 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: دولت با تخصیص 570میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت های کلی ناشی از سیل مازندران، 130 میلیارد ریال از این اعتبار را به بخش کشاورزی تخصیص داده است .

وی با بیان اینکه طرح تسطیح و یکپارچه سازی سه هزارو 400هکتار اراضی کشاورزی مازندران در دستور کار قرار دارد ، گفت: در صورت تامین اعتبار این طرح عملیاتی می شود.

وی به غرقاب شدن 150هزار هکتار اراضی کشاورزی پایین دست استان مازندران اشاره کرد و گفت: عملیاتی شدن طرح های زهکشی در یان نقاط به اعتبار زیادی نیاز دارد که بخشی از این طرح ها در حال اجرا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به خسارت های برف سنگین سال قبل به باغات ، گل خانه ها ، ابنار های کشاورزی و دامداری غرب مازندران اشاره کرد و گفت: هنوز خسارت 570میلیارد تومانی کشاورزان و باغداران پرداخت نشده است.

وی به کاهش گل دهی درختان پرتقال در اثر بارش سنگین برف در سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: د رحال حاضر 15میلیارد تومان برای جبران خسارت کشاورزانی که دچار خسارت برف سال قبل شدند به صورت وام 3 تا 10میلیون تومانی در حال پرداخت است.

وی در بخش دیگری به ضایعات حدود 30 درصدی برخی از محصولات کشاورزی استان مازندران اشاره کرد و گفت: با استفاده از مهدسی کشاورزی و ماشین آلات ضایعات کشاورزی تا پنج درصد قابل کاهش است.

وی به اهمیت بازرگانی و تجارت محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم در یک اقدام درست مقوله بازرگانی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرد.

وی با بیان اینکه از این پس جهاد کشاورزی به عنوان دبیر ستاد تنظیم بازار در استان ها عمل خواهد کرد ، بیان داشت: در همین راستا ستاد تنظیم بازار جهاد کشاورزی مازندران با برگزاری نمایشگاه طرح ضیافت محصولات اساسی کشاورزی را در ماه رمضان به قیمت مناسب عرضه می کند.

حیدر پور گفت: در حال حاضر گوشت قرمز، مرغ ، روغن و شکر برای ماه رمضان به انداز ه کافی ذخیره سازی شده است.

فریدون حاج بابایی مدیر عامل شرکت گو دوشه بهنمیر شهرستان بابلسر در گزارشی به خبرنگاران به حدود یکهزار راس گاو شیری که در این واحد صنعتی پرورش می یابند اشاره کرد و گفت: نقدینگی و تامین نهاده های دامی از مشکلات اصلی در فعالیت دامداری صنعتی است.

وی هزینه تمام شده هر کیلو شییر خام را یک هزارو 210 تومان اعلام کرد و بیان داشت: قیمت فروش هر کیلو شیر یک هزارو 350 تومان است.

وی تولید روزانه شیر در این واحد دامداری صنعتی را 34تن عنوان کرد و گفت: هزینه نیروی انسانی این واحد تولیدی کمتر از پنج درصد هزینه تولید است. ک/3

2585///

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا