گوناگون

رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان: بهورزان سربازان مقدم حوزه سلامت هستند

81138580 5651103

به گزارش ایرنا، علی اسماعیلی ندیمی روز شنبه در آیین تجلیل از بهورزان شهرستانهای انار و رفسنجان افزود: بهورزان می توانند همواره دانش و آموزه های بهداشتی خود را در زمینه خود مراقبتی به مردم روستاها منتقل کنند تا با هزینه کمتر قبل از درمان بهبود یابند و خودشان یاد بگیرند که چگونه مراقب خود باشند.

وی تصریح کرد: عامل بیماریها و مرگ و میرها بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و فشار خونی است که بهورزان باید مردم را از عوامل خطر ساز این بیماریها آگاه سازید.

اسماعیلی ندیمی افزود: امسال در اجرای طرح تحول نظام سلامت، قرار است بازسازی شبکه های بهداشت در روستاها شامل بازسازی خانه های بهداشت و ساماندهی نیروهای این خانه های بهداشت از محل هدف مندی یارانه ها در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: الگوی تغذیه ای مردم امروز فرق کرده است، استرس های شغلی و زندگی و شیوع بیماریها بالا رفته و همچنین حوادث ترافیکی که معضل اصلی در جامعه است، همه و همه باید برنامه ریزی شود و این ممکن نیست مگر به دست خود مردم.

وی گفت: در حوزه سلامت تنها 25 درصد عهده وزارت بهداشت و درمان است و 75 درصد بر عهده خود مردم است و آنها باید یاد بگیرند که چگونه از خود مواظبت کنند تا دچار گرفتاری و مسائل بیماری نشوند.

اسماعیلی با بیان اینکه در الگوی تغذیه ای اقبال جامعه بیشتر به مصرف غذاهای فست فودی و چرب و پرنمک است، خاطرنشان کرد: شیوع جهانی بیماریهای دیابتی و قلبی و عروقی شش درصد است و این در حالی است که در ایران 14 درصد است.

وی تصریح کرد: این آمار بالا به عادت مردم و مصرف شیرینی ها بویژه شیرینی های خانگی، غذاهای چرب و نمک دار و خوردن غذا در آخر شب که رفتارهای ناهنجار تغذیه ای است، بر می گردد.

اسماعیلی گفت: فشار خون یکی از علتهای مهم بروز بیماریهای قلبی و عروقی ، دیابتی، سکته های مغزی و قلبی و نارساییهای کلیوی است.

وی گفت: هزینه هایی که مردم بابت درمان می پردازند باید زیر 30 درصد باشد در حالی که این هزینه ها به 67 درصد رسیده و سهم عظیمی است که مردم متحمل می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: بهورزان با تمام توان خود همچنان که در عرصه بهداشت خدمت می کنند و مراقبت از بیماران، سالمندان، مادران باردار، نوزادان و کودکان و واکسیناسیون را انجام می دهند تلاش خود را با ارایه آموزه های بهداشتی به مردم در راستای ارتقاء سطح سلامت جامعه بیشتر کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان نیز در این همایش گفت : 187 بهورز که 158 نفر در رفسنجان و 29 نفر در شهرستان انار جمعیت روستاها را تحت پوشش خود دارند.

ˈاحمد جمالی زادهˈ افزود: از اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ، خانه های بهداشت در راستای خدمات رسانی به اهالی روستاها تعریف شد و که این نیروهایی برای مناطق مختلف جذب و مکانهایی تحت عنوان خانه های بهداشت تاسیس شد.

وی تصریح کرد: اگر بهورزی اعتقاد و باور به کار خود نداشته باشد به یقین نمی تواند تاثیر مثبتی بر اهالی روستا و بیماران داشته باشد.

جمالی زاده افزود: اگر می خواهید خدمتی ارایه دهید باید بر اساس پیشرفتی که جامعه انجام می دهد شما جلوتر باشید و در حوزه سلامت شما باید از دو چیز برخوردار باشید تا کارتان مثبت ارزیابی شود.

جمال زاده این دو اصل را به روز کردن اطلاعات حوزه سلامت و بهداشت و کار کردن با عشق و علاقه برشمرد و خاطرنشان کرد: در اجرای برنامه های بهداشتی شاخصهای مختلفی از جمله مرگ و میر ، بار بیماریها ، هزینه ها و استرسها و دیگر شاخصها را به شما ابلاغ خواهیم کرد تا بر اساس مشکلات موجود ، عوامل بروز این مشکلات پی گیری و رفع گردد.

وی اولین عامل مرگ و میر در رفسنجان را بیماریهای غیر واگیر مانند فشار خون، دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی برشمرد و گفت: آموزش در زمینه تغذیه سالم و انجام ورزش میتواند 40 درصد از این بیماریها را کاهش دهد.

جمالی زاده با اشاره به اینکه دومین عامل مرگ و میر در رفسنجان سرطانها هستند گفت: 60 درصد این سرطانها با پیشگیری قابل درمان است.

وی افزود: شما با آموزشی که به مردم می دهید و اگر بتوانید 10 درصد از اطلاعات پزشکی را به آنها انتقال دهید می توانید بار هزینه ای و بار غم و اندوه را از دوش مردم بردارید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان افزود: شما می توانید موانع حق و حقوق مردم را با پی گیری و مسایل آنها در خصوص شوراها، دهیاریها و شرکت آب یا هر چیز دیگر را به سمع و نظر ما برسانید تا پیگیری و حل مشکل شود.

88 خانه بهداشت زیر نظر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هستند که از این تعداد 76 خانه بهداشت در رفسنجان و 12 خانه در انار وجود دارد و جمعیت بیش از صد هزار نفر روستایی در رفسنجان و 14 هزار نفر روستایی در انار را تحت پوشش قرار می دهند.

آیین تجلیل از بهورزان نمونه انار و رفسنجان در سالن آموزشگاه بهورزی رفسنجان برگزار و از 18 بهورز نمونه تجلیل شد.ک/2

7444 /2624

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا