گوناگون

نگاهی به چند خبر از برنامه های هفته سلامت در استان گلستان

81138567 5651076

به گزارش ایرنا، درهمایش سلامت و تجلیل از کارمندان نمونه و حامیان سلامت در شهرستان ترکمن که روز شنبه برگزار شد، دکتر نظری مهر نماینده مردم شهرستانهای ترکمن گمیشان کردکوی و بندرگز از تلاش پرسنل حوزه سلامت بندرترکمن تقدیر و از پیگیری کارت هوشمند سلامت ایرانیان خبر داد.

وی گفت: درصورت عملیاتی شدن کارت هوشمند سلامت ایرانیان دسترسی به کلیه اطلاعات و سوابق بهداشتی و پزشکی و درمانی بیماران سریع و آسان خواهد شد و درنهایت مدت زمان ارائه خدمات بهداشتی درمانی کاهش یافته وبه نحو مطلوب صورت خواهد گرفت.

***

بمناسبت هفته سلامت پیاده روی بزرگ خانوادگی روز گذشته با حضور دکتر نظری مهر نماینده مردم غرب استان گلستان در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار ، مسوولین ادارت ونهادها و جمع کثیری از شهروندان بندرگزی برگزار شد.

این برنامه به همت مرکز بهداشت شهرستان بندرگز با همکاری و همراهی ادارات حامی سلامت وحمایت کارخانجات تولیدی مواد غذایی حامی سلامت اجرا و شرکت کنندگان مسافت سه کیلومتری از شرکت گاز تا گلزار شهدای گمنام و سپس تا ساحل دریا را پیمودند.

در پایان به قید قرعه به شرکت کنندگان در همایش جوایزی از قبیل چهار دستگاه دوچرخه و ده ها دستگاه فشار سنج وتست قند خون اهدا شد.

***

همایش خود مراقبتی با تغذیه سالم به همت ستاد هفته سلامت گرگان، در سومین روز از این هفته در محل سالن اجتماعات مرکز آموزش بهورزی این شهرستان برگزار شد.

در این همایش پر شور که با حضور مدیران ادارات کل دامپزشکی، شیلات، کارکنان ادارات، داوطلبین سلامت و عده ای از همکاران مرکز بهداشت شهرستان تشکیل گردید دکتر مزیدی رییس مرکز بهداشت و رییس ستاد هفته سلامت شهرستان گرگان، با اشاره به شعار هفته سلامت به تشریح مفاهیم و مصادیق آن به ویژه در زمینه تغذیه سالم پرداخت.

در ادامه دکتر سمیرا عشقی نیا دکترای تخصصی تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان نقش و جایگاه تغذیه در خود مراقبتی را به طور کامل و با محوریت ˈچه غذایی بخوریم تا سالم زندگی کنیم؟ˈ جهت حاضرین تشریح کرد و به سوالات آنان پاسخ داد.

دکتر هنرور، رییس ستاد هفته سلامت دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز با اشاره به نام گذاری روز سوم هفته سلامت به نام خانواده، خاستگاه خود مراقبتی؛ نقش والدین بویژه مادران را در تامین سلامت خانواده بخصوص با تغذیه سالم مهم عنوان کرد.

وی به عنوان متخصص تغذیه با اشاره به هرم غذایی، اصل تنوع و تعادل را به عنوان نکته ای مهم و کلیدی در تامین غذای سالم قلمداد کرد.

***

پایگاه های خود مراقبتی روز گذشته در مصلی نمازجمعه گرگان به همت ستاد هفته سلامت و با همکاری مرکز فوریت ها و حوادث پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گرگان دایر شد و بیش از 1000 نفر از نمازگزاران مورد سنجش میزان فشار خون، نمایه توده بدنی، آزمایش قند خون، ارجاع آزمایش قند خون ناشتا، توزیع رسانه های آموزشی و سایر خدمات مشاوره ای قرار گرفتند.

***

بمناسبت هفته سلامت ورزش صبحگاهی در پارک شهر بندرگز کلید خورد.

در این خصوص شهروندان بندرگزی در روزهای زوج با حضور در پارک به ورزش صیحگاهی با مربیان ورزشی اداره ورزش و جوانان خواهند پرداخت.

این برنامه به همت اداره ورزش و جوانان و با همکاری نزدیک مرکز بهداشت شهرستان بندرگز در دومین روز از هفته سلامت با حضور کارکنان ادارات در پارک آغاز شد .

دکتر زارع سرپرست شبکه بهداشت و درمان بندرگز در در گفت وگوی خبری در خصوص رابطه ورزش و تحرک بدنی مناسب و سوء مصرف دخانیات گفت: کم تحرکی و پرخوری و مصرف دخانیات ریشه اصلی بسیاری از بیماری ها بوده و ورزش و تحرک بدنی مناسب و مداوم در پیشگیری از آن نقش عمده ای را ایفا می کند.

وی ورزش کردن و تحرک بدنی مناسب را یکی از مصادیق بارز شعار امسال هفته سلامت یعنی یک عمر سلامت با خودمراقبتی دانست.

***

در چهارمین روز از هفته سلامت از 10 نفر از کارمندان نمونه و 6 نفر از حامیان و خیرین سلامت شهرستان ترکمن در همایش سلامت و کارکنان با حضو دکتر نظری مهر نماینده مجلس شوی اسلامی و مسوولین استانی و شهرستانی تجلیل شد.

حامیان و خیرین سلامت برگزیده هفته سلامت شهرستان ترکمن :

1- تاج محمد ایلمانی ( پزشک عمومی بخش خصوصی ) 2- محمد کریمی ( معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش بندرترکمن)

3- تقی گرجی ( رئیس کمیته امداد امام خمینی ) 4- حاج ابراهیم ایری (عضو شورای خیرین سلامت شهرستان ترکمن )

5 قدریه زمین پیما ( خیر سلامت شهرستان ترکمن)

همچنین کارمندان نمونه شبکه بهداشت ودرمان ترکمن بندرترکمن در هفته سلامت 93:

1- ناصر ترک (کاردان بیماریها ) 2- سارا یارعلی ( بهورز خانه بهداشت پنج پیکر ) 3- تازه گل ساریخانی (کاردان بهداشت خانواده ) 4- جلیل خوزینی (مسئول خدمات و نقلیه مرکز بهداشت ) 5- محمد کر ( حفاظت فیزیکی مرکز بهداشت ) 6- کامبیز ایری (اورژانس 115 ترکمن ) 7- راضیه صفار تلوری ( کارشناس پرستاری بیمارستان امام خمینی ) 8- عبدالحامد پرهیز (کارشناس پرستاری ) 9- عبدالکریم گل (کارشناس پرستاری ) 10- فاطمه باقی (کارشناس مامایی )

***

بمناسبت هفته سلامت و آگاهی بخشی به جامعه در راستای شعار هفته سلامت , پایگاه موقت خود مراقبتی درمحل نماز جمعه بندرترکمن دایر شد وکارشناسان مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت ترکمن نسبت به اندازه گیری فشارخون و قند خون و آموزش و توزیع بسته های آموزشی اقدام نمودند.

دراین پایگاه کارکنان مرکز بهداشت علاوه بر توصیه های بهداشتی و پیشگیری، جهت کنترل فشار خون، مراجعه به پزشک عمومی و یا مراکز بهداشتی درمانی یا خانه بهداشت محل سکونت خود راهنمایی لازم را به نمازگزاران ارائه دادند.

***

همزمان با هفته سلامت مشاوره رایگان روان (مشاوره خانوادگی ، تحصیلی وپیش فعالی ) از تاریخ 2/2/1393 به مدت 3 روز در پایگاه های خود مراقبتی کردکوی توسط کارشناس روان شهرستان برای عموم مردم انجام شد و همچنین کارت تبلیغاتی کلینیک سلامت و پمفلت های آموزشی در بین مردم و مراجعین پخش شد.

***

بمناسبت هفته سلامت فرمانداروبخشدارمرکزی آق قلا ومدیران بیمارستان ومرکز بهداشت آق قلا به همراه مسوولین برگزاری هفته سلامت شهرستان با اهدای گل از بیماران بستری در بخش های بیمارستان آل جلیل عیادت کردند.

***

جشنواره غذای سالم همزمان با هفته سلامت و با همکاری بخشداری گلدشت، شهرداری و شورای اسلامی سیمین شهر و دست اندرکاران مرتبط در حوزه سلامت با بیش از 100 نوع غذای متنوع برای عموم مردم در سیمین شهر از توابع شهرستان ترکمن برگزار شد.

هدف از اجرای این برنامه ایجاد نشاط و شادابی و ترویج ، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص استفاده از غذاهای مفید و پرهیز از تنقلات و غذاهای غیر سالم بود.

در پایان برنامه پس از ارزیابی غذاهای تهیه شده به افراد برگزیده که شاخص های مهم غذایی اعم از استفاده از گروه های اصلی غذایی ، عدم استفاده از روغن جامد، سفره آرایی مناسب ، طعم و مزه مطلوب را رعایت کردند، جوایزی اهدا شد.

***

بمناسبت گرامیداشت هفته سلامت پیاده روی همگانی در روستای مرزی و محروم آلتین تخماق از توابع شهرستان گمیشان برگزار شد.

در این حرکت نمادین فرهنگی و ورزشی بیش از 500نفراز اهالی روستا مشارکت نموده و مسیر مرکزبهداشتی درمانی آلتین تخماق تا تپه باستانی آلتین را طی نمودند.

همزمان با اجرای این همایش، جشنواره فرهنگ روستا نیز به همت فرمانداری ، بخشداری ، شورای اسلامی روستای آلتین تخماق ، کمیته گردشگری روستایی ، هلال احمر و مرکز بهداشت در فضایی باز و وسیع برگزار شد.

معرفی آداب و سنن و رسوم موجود در روستاها،آشنایی با فرهنگ روستایی، اجرای لالایی های قوم ترکمن، ذکر خنجر ، مسابقه کشتی سنتی (گورش) ، موسیقی دوتار از دیگر برنامه های این جشنواره بود که در خاتمه نیز به قید قرعه جوایزی به شرکت کنندگان تقدیم شد.

***

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در دومین روز از برپایی پایگاه های خود مراقبتی ستاد هفته سلامت شهرستان گرگان از این پایگاه ها بازدید کرد.

در این بازدید مشاور عالی رییس دانشگاه، مدیر حراست دانشگاه و مدیر روابط عمومی دانشگاه دکتر ریاحی را همراهی می کردند.

تعداد 7 پایگاه خود مراقبتی شامل 6 پایگاه در سطح شهر و یک پایگاه در مصلی نماز جمعه پذیرای مردم شهرستان گرگان در قالب برنامه های هفته سلامت است.

***

با هدف تسریع در سهولت و دسترسی پزشکان معالج به پرونده تصاویر پزشکی بیماران خود، طی تلاش های صورت گرفته از سوی واحد فناوری اطلاعات مرکز آموزشی درمانی 5آذر گرگان و با هماهنگی اداره آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی گلستان، سامانه تحت وب آرشیو و انتقال تصاویر پزشکی(pacs) این مرکز از طریق فضای مجازی در تمامی نقاط جهان برای پزشکان معالج بیمار، در سایت اصلی دانشگاه قابل دسترسی خواهد بود.

601

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا