گوناگون

مواد اولیه داروهای داخلی و خارجی هیچ تفاوتی ندارند

81138587 5651112

به گزارش ایرنا، ˈفریبا آزادی مودˈ روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 90 درصد دارو های داروخانه مرکزی امام رضا (ع) تولید داخل کشور است، افزود: داروهای خارجی از نظر قیمت گرانتر هستند.

وی اظهار داشت: با تدابیر دولت از مهر ماه سال گذشته قیمت داروهای بیماریهای خاص سیر نزولی داشته و اکنون بیمار پنج درصد هزینه دارو را پرداخت می کند.

وی افزود: از اواخر سال گذشته مشکلات دارویی بویژه داروهای شیمی درمانی تا حدودی برطرف شده و قیمت آنها سیر نزولی پیدا کرده است.

وی بیان کرد: پیشتر 70 درصد داروهای بیماری های خاص زیر پوشش بیمه بود اما از مهر ماه سال گذشته شرکت بیمه، 90 درصد قیمت این داروها را تقبل کرد.

او گفت: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز حدود پنج درصد و بیمار هم پنج درصد باقی مانده این هزینه را پرداخت می کند.

وی با اشاره به مجموعه عملکرد این داروخانه افزود: داروخانه مرکزی امام رضا (ع) وابسته به موسسه دارویی رضوی با دارا بودن حدود سه هزار قلم دارو به عنوان یکی از بزرگترین داروخانه های کلانشهر مشهد مطرح است.

وی گفت: تقریبا تمام داروهای موجود در بازار ایران و داروهای خارجی دارای مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این داروخانه یافت می شود.

وی افزود: بخش داروهای شیمیایی داروخانه مرکزی امام رضا (ع) پاسخگوی روزانه حدود یک هزار و 500 مراجعه کننده است که به نیازمندان داروی رایگان می دهد.

وی با بیان اینکه مشهد در زمینه شیمی درمانی در شرق کشور مرکزیت دارد، بیان کرد: به همین دلیل داروخانه مرکزی امام رضا (ع) علاوه بر مراجعان استان های شرقی کشور مانند گلستان، خراسان های شمالی، جنوبی و رضوی و سیستان و بلوچستان از دیگر استانهای کشور و حتی خوزستان نیز مراجعه کننده دارد.

وی با اشاره به کارایی آموزشی داروخانه مرکزی امام رضا (ع) گفت: دانشجویان و کارورزان رشته داروسازی در کنار اساتید خود از نحوه عملکرد داروخانه آگاهی می یابند.

او افزود: این موسسه دارای آزمایشگاه مجهز است که در آن ساخت داروهای ترکیبی نسخ پزشکان توسط دکتر داروساز انجام می گیرد و این آزمایشگاه دارای تجهیزات کامل آزمایشگاهی اعم از دستگاه های بن ماری، ترازوی دیجیتال و انواع ظروف شیشه ای در کنار انواع گسترده مواد اولیه است.

مسوول واحد گیاهان دارویی داروخانه مرکزی امام رضا (ع) نیز با بیان اینکه این واحد از تیر ماه سال 1383 فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: هم اکنون 90 درصد داروهای موجود در این بخش، داخلی و مابقی داروهای گیاهی خارجی هستند.

دکتر ˈسید عباس زجاجیˈ با اشاره به فعالیت بخش گیاهان دارویی موسسه دارویی رضوی گفت: ارائه بیش از 100 نوع گیاه دارویی و حدود 600 نوع فرآورده گیاهی از گونه های درمانی با کیفیت و خلوص مطلوب، فرمولاسیون و ساخت داروهای ترکیبی گیاهی، ارائه کتب و جزوات راهنما و اطلاعات دارویی در زمینه های گیاه درمانی، طب سنتی و دیگر علوم مرتبط با گیاه درمانی، از جمله خدمات ارائه شده در بخش گیاهان دارویی است.

وی با بیان اینکه بیش از 70 درصد مردم از داروهای گیاهی و طب سنتی استقبال می کنند، افزود: بیماران خاص مانند بیماران اعصاب و روان، سیستم های گوارشی و دارای قند و چربی زیاد خون از گیاهان دارویی بیشتر استقبال می کنند.

وی اظهار داشت: مزیتی که واحد گیاهان دارویی موسسه درمانی آستان قدس رضوی نسبت به عطاری های سطح شهر دارد، قیمت دارو های آن است که باعث استقبال مردم از این واحد دارویی شده است.

زجاجی با اشاره به انجام تحقیقات علمی بر روی گیاهان دارویی، فرمولاسیون محصولات گیاهی جدید و ثبت آنها در این واحد گفت: با همکاری متخصصان بخش های مختلف بیمارستان امام رضا (ع) فعالیت های تحقیقاتی در زمینه گیاهان دارویی انجام می گیرد.

وی از تشکیل کارگروه های درمانی در زمینه همکاری طب سنتی با طب نوین برای درمان بیماران خبر داد و گفت: برگزاری کارگاه آموزشی برای دانشجویان دکتری داروساز و برگزاری دوره های کارورزی برای دانشجویان دوره های کارشناسی گیاهان دارویی از دیگر اقدامات این واحد است./2

7489 /664

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا