گوناگون

رییس شورای رقابت: بازار خودروی کشور انحصاری است

81226687 5804759

به گزارش ایرنا؛ ˈرضا شیواˈ در گفت و گوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دوم سیما، تاکید کرد: میانگین افزایش قیمت خودرو بر اساس فرمول کارشناسی وعلمی دقیق پنج ونیم درصد است و با توجه به شرایط تولید و تعامل خودروسازان انتظار داریم بازار از شرایط مطمئن و آرامی برخوردار شود که فاصله قیمت کارخانه تا قیمت حاشیه بازار به شدت کاهش خواهد یافت.

وی گفت: قیمت خودروهایی که اعلام شده شامل پرداختی های قانونی مانند 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه شماره گذاری می شود و در فرمول تعیین قیمت خودرو به تورم نهاده های تولیدی و متغیر بهره وری و همچنین عامل کیفیت توجه کافی شده است .

وی افزود : قیمت نهاده های تولیدی شامل آهن ، پلاستیک و شیشه است که بر اساس کار علمی برآورد کردیم و کیفیت خودروها نیز شامل 13 شاخص از جمله 7 شاخص عملکردی و 6 شاخص تزئینی است که شرکت بررسی استاندارد خودرو تعیین می کند .

شیوا ادامه داد: هر خودرویی که کیفیت را بهبود نبخشد تا دو و نیم درصد قیمت تعیین شده جریمه می شود و اگر بهره وری خود را با توجه به فناوری روز افزایش ندهد دو درصد جریمه خواهد شد .

وی اظهار داشت: پنج شرط هم برای خودروسازان تعیین کرده ایم که باید در قراردادهای فروش خودرو به طور یکجانبه وارد نشود بلکه به منافع مصرف کنندگان نیز توجه کنند و مشتریانی که به قراردادهای خود اعتراض دارند می توانند از طریق سایت مرکز ملی رقابت مطرح کنند .

وی، شرط دوم را انتخابی کردن آپشن ها ( لوازم اختیاری ) دانست وگفت : مشتری باید قدرت انتخاب داشته باشد ومی تواند از خودروساز و یا از بازار تهیه کند .

شیوا، شرط سوم را بازبینی در نحوه فروش اعلام کرد که می تواند واسطه ها را کنار بزند و فروش نقدی هم بر اساس شماره ملی ساماندهی شود .

وی، شرط چهارم را هم حذف دلال ها اعلام کرد و گفت : باید با افزایش میزان تولید قیمت حاشیه بازار کاهش یابد .

رییس شورای رقابت افزود : خودروسازان باید کیفیت را هم ارتقاء دهند .

وی گفت : شورا ابزار نظارتی و کنترلی بر بازار و همچنین رفتار خودرو سازان را دارد و همچنین توصیه می کنیم شهروندان در خریدهای خود عجله نکنند تا بازار شرایط عادی خود را داشته باشد و اگر همین روند ادامه یابد شاید خودروسازان برای جذب بازار ترجیح دهند میزان قیمت را کاهش دهند .

شیوا افزود : شورا ومرکز ملی رقابت نهادی اقتصادی و قضایی است و به تخلف های خودرو سازان در اجرای این دستورالعمل رسیدگی می کند .

وی افزود : بازار خودروی کشور انحصاری است و دو خودرو ساز عمده کشورمان 95 درصد خودروها را تولید می کنند و باید بستر لازم را برای رقابتی کردن بازار فراهم آوریم که امیدواریم در آینده تحقق یابد .

معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو نیز در این برنامه تلویزیونی گفت: خوشبختانه میزان تولید شرکت ما در سال جاری تا کنون 300 درصد افزایش یافته است و برنامه ما تا پایان سال افزایش 40 درصد تولید است و مشکل عرضه برطرف شده که فاصله با قیمت حاشیه بازار را کاهش داده است .

ˈعبدالله باباییˈ با اشاره به روند کاهش قیمت حاشیه بازار افزود: در زمینه افزایش کیفیت هم 13 شاخص را مد نظر داریم که به طور مطمئن تحقق خواهد یافت .

وی ادامه داد: با افزایش تولید وعرضه قیمت ها در بازار ساماندهی خواهد شد .

معاون فروش شرکت سایپا هم گفت : پارسال 290 هزار خودرو تولید شد که برنامه امسال گروه سایپا تولید 650 هزار دستگاه است .

محمد علی قادری افزود: روند عرضه از اردیبهشت ماه افزایش یافته که قیمت حاشیه بازار را هم کاهش داده است .

وی ادامه داد: به منظور تامین نقدینگی پیش فروش 60 تا 70 درصدی را در ابتدای سال انجام دادیم که تلاش می کنیم امسال به 30 درصد برسد و فروش نقدی را تا 50 درصد افزایش دهیم وهمچنین فروش سازمانی و از طریق تسهیلات راهم برنامه ریزی می کنیم.

قادری تاکید کرد : در زمینه توسعه کیفیت هم برنامه منسجمی داریم که اجرایی خواهد شد.

شبد** 1488** 3404

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا