گوناگون

رییس مجمع نمایندگان خوزستان: پروژه انتقال آب از سرشاخه های کارون متوقف شد

81209862 5775764

به گزارش خبرنگار ایرنا، ˈجواد سعدون زادهˈ روز شنبه در آیین معرفی مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به زیان های پروژه های ˈبهشت آبادˈ و ˈگلاب 2ˈ برای استان خوزستان افزود: این دو پروژه با اصرار نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و موافقت وزیر نیرو متوقف شده اند.

وی گفت: نمایندگان خوزستان در این دوره موضع گیری خوب و انسجام جامعی در ارتباط با مسایل و مشکلات آب و فاضلاب داشتند و اقدام بسیار خوب و قابل ستایش اینها و همکاری صمیمانه وزیر نیرو در خصوص ممانعت از انتقال آب از سر چشمه های کارون بسیار اهمیت دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: فقط خط لوله ای به منظور تامین آب آشامیدنی اصفهان اگر چه تشنه نیست و دو برابر سرانه کشور مصرف آب دارد ایجاد شده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از نمایندگان به دنبال این بودند که وزیر را از تصمیمی که گرفته بازگردانند که نمایندگان خوزستان به طور قطع از وزیر نیرو حمایت کرده و این انسجام نمایندگان هر گونه اصرار و اقدام به منظور بازگشت از این تصمیم را با شکست روبرو خواهد کرد.

وی افزود: امید است قلب تپنده کارون همچنان بتپد و مردم جلگه خوزستان از نعمات آن بهره مند شوند.

این نماینده مجلس گفت: هم اینک در برخی از شهرستان های خوزستان آب جیره بندی شده و این در شان مردم این این استان که مرزداران کشور در دوران دفاع مقدس بوده و امروز هم برای صیانت از جمهوری اسلامی آماده اند نیست.

وی افزود: عمر مفید پروژه ها 17ساله است و به کار گرفتن تاسیساتی که عمر مفید آنها به سر رسیده در طرح ها جایز نیست.

*خوزستان 20سال از استان های همتراز خود عقب است

نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی هم گفت: استان خوزستان 20سال نسبت به استان های همتراز خود عقب بوده و کارهای بر جا مانده در بخش آب و فاضلاب خوزستان بسیار زیاد است.

ˈسیدشکرخدا موسویˈ افزود: مردم خوزستان مهمان نوازترین مردم ایران و به جرات می توان گفت مهمان نوازترین مردم جهان هستند و هر کسی یک روز در خوزستان بوده و این استان را می شناسد و لازم است نهایت احترام به مردم این استان گذاشته شود.

وی گفت: در دوران دفاع مقدس زیرساخت های خوزستان از بین رفت و در دوران سازندگی که دیگر مناطق کشور در حال ایجاد زیرساخت ها بود فقط هنر کردند و خوزستان را آباد کردند و به زیرساخت های آن نرسیدند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز گفت: نورانیت نظام حاصل توکل به خدا، حضور ولایت فقیه و اتحاد و همدلی مردم است.

ˈاحمد سیاحیˈ افزود: با این وضعیت خدمات نظام باید متمایز از دیگر نظام ها باشد که یکی از بخش های خدماتی آب و فاضلاب است.

وی خوزستان را سرشار از تمام نعمت های خدادادی و یکی از مهمترین استان های ملی کشور عنوان و گفت: نبض خوزستان با کشور گره خورده و تاثیرگذاری این استان در اقتصاد و امنیت ملی بر کسی پوشیده نیست.

سیاحی افزود: تبعات جنگ در خوزستان تا سال 75 در این استان وجود داشت و اگر اقدامی هم می خواهیم انجام دهیم با محدودیت های قانونی مواجهیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: با وجود جاری بودن 33 درصد آبهای جاری کشور در خوزستان این استان با کمبود آب آشامیدنی روبرو است.

سیاحی افزود: باید از دامن زدن به مسایل حاشیه ای در خوزستان ممانعت شود و ضرورت دارد تمام ظرفیت های این استان مورد استفاده قرار گیرد.

وی بر ضرورت شتاب بخشی در بهره برداری و تکمیل طرح های آبرسانی غدیر، انتقال آب جنوب شرق خوزستان و شرق این استان به منظور انتقال آب کارون 4 به ایذه، باغملک و میداوود تاکید کرد.

سیاحی گفت: در خوزستان بسیاری از تاسیسات عمر مفید خود را از دست داده اند و اعتبار مورد نیاز این نوسازی باید تامین شود.

*خوزستان از نظر مادی و معنوی کشور را تغذیه می کند

امام جمعه موقت اهواز نیز گفت: خوزستان از جهات بسیاری نه به خاطر منابع غنی نفت و گاز و آب که از جهت نیروی انسانی استثنایی است و نه تنها از نظر مادی که از نظر معنوی هم کشور را تغذیه می کند.

حجت الاسلام ˈسید ابوالحسن حسن زادهˈ افزود: بعد از استان خراسان رضوی هیچ استانی مانند خوزستان حضور مقام معظم رهبری را در خود نداشته است.

وی گفت: بهره مندی خوزستان از آنچه در خود دارد هیچ تناسبی با ظرفیت های موجود ندارد و این به معنای توسعه نامتوازن در این استان است.

حجت الاسلام حسن زاده افزود: بزرگترین پالایشگاه های کشور در خوزستان فعال بوده اما محروم ترین روستاها در کنار این پالایشگاه ها قرار دارد.

مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: اولویت نخست در این شرکت استفاده از نیروی انسانی است.

ˈعلی اکبر علیمرادیˈ افزود: در زمینه ایجاد درآمد پایدار بر حسب ظرفیت های موجود در آبفا اقدام های مناسبی انجام شده اما هنوز جای کار بسیاری دارد.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از منابع غیر دولتی در پروژه های آب و فاضلاب در خوزستان تاکید کرد.

538/645



: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا