Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

زباله فضایی 8 تنی به زودی با موشک از مدار زمین خارج خواهد شد + عکس

زباله فضایی 8 تنی در حالی به زودی با موشک از مدار زمین خارج خواهد می شود که انگلیس تصمیم دارد با ساخت یک موشک فضایی ، ماهواره 8 تنی EnviSat از کار افتاده را از مدار زمین خارج کند تا با ماهواره های دیگر و البته در مدار زمین برخورد نکند. این در حالی است که در آمار های اعلام شده جدید توسط ناسا مشخص شده است که حجمی معادل 8 هزار تن زباله فضایی در مدار زمین سرگردان است .

با این حال کشور انگلیس یک موشک ‌هارپون فضایی طراحی کرده است تا زباله فضایی 8 تنی یا ماهواره EnviSat که سال 2012 غیر فعال شده و حجمی معادل یک اتوبوس دو طبقه را دارد ، از مدار خود خارج و آن را در جو زمین منهدم کند.

زباله فضایی 8 تنی
ماهواره EnviSat

ماهواره انویست که اکنون به عنوان زباله فضایی 8 تنی نامیده می شود ، نام یک ماهواره دیدبانی زمین بزرگ و غیرفعال است که هنوز در مدار قرار دارد. این ماهواره توسط آژانس فضایی اروپا مدیریت می‌شود و نخستین ماهواره غیرنظامی دیدبانی زمین به‌شمار می‌رفت و البته این ماهواره در 1 مارس 2002 با استفاده از راکت آریان 5 از پایگاه فضایی گویان در گویان فرانسه در مدار خورشیدآهنگ قطبی در ارتفاع 790 کیلومتری قرار گرفت. هزینه توسعه و پرتاب انویست 3.2 میلیارد یورو بود. قرار است مجموعه ماهواره‌های برنامه کوپرنیک جایگزین مأموریت انویست شود. نخستین ماهواره برنامه کوپرنیک به نام سنتینل-1 از زمان پرتاب در سال 2014 وظایف راداری انویست را انجام می‌دهد.

در این میان و برای خروج زباله فضایی 8 تنی یا ماهواره EnviSat از مدار زمین ، موشک هارپون نوعی موشک با قابلیت استفاده در تمامی شرایط جوی و رادار فرا افق‌نگر در حال ساخته شدن است و در آزمایشی هم این یک متری با سرعت 55 مایل بر ساعت به سمت پنل ماهواره‌ای با قطر سه سانتی‌ متر پرتاب و موفق شد آن را کنترل کند.

شرکت Airbus UK موشک هارپون را طراحی و ساخته است و طبق برنامه سال 2020 میلادی روی یک فضاپیما سوار خواهد شد تا زباله فضایی 8 تنی یا ماهواره EnviSat را کنترل کند.

زباله فضایی 8 تنی
موشک هارپون

پیت استیل، یکی از مهندسان سیستم‌ های فضایی در ایرباس، می‌گوید:

این موشک پس از کنترل ماهواره، آن را از جو زمین خارج می‌کند تا در فضا بسوزد. مشکل اینجاست که در حال حاضر ارتباط با EnviSat ممکن نیست. ما نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم. بنابراین نمی‌توان آن را از مسیر زباله‌های فضایی دیگر خارج کرد. احتمال انفجار این ماهواره در صورت برخورد با زباله‌های دیگر وجود دارد. در نتیجه چنین انفجاری یک ابربزرگ به وجود می‌آید. بنابراین باید آن را از مدار زمین خارج کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا