گوناگون

زمستان خیال رفتن از چهارمحال و بختیاری را ندارد/ شب ها سرد و بخاری ها روشن است

به گزارش خبرنگار مهر، استان چهارمحال و بختیاری مرتفع ترین استان در جنوب غربی کشور بوده و یکی از برف گیر ترین استانهای کشور است؛ دارای آب و هوای معتدل در فصل بهار و تابستان و آب و هوای خنک و سرد در فصل های پاییز و زمستان.

زمستان سال 92 در چهارمحال و بختیاری زمستانی بسیار سرد بود و یخ و یخبندان در بیشتر ایام زمستان در این استان وجود داشت.

دمای هوا در این استان در زمستان سال گذشته در بسیاری از مواقع به زیر 18 درجه سانتیگراد نیز رسید.

امسال هوا نیز با هوای سرد زمستان تحویل شد ولی سرمای زمستان همچنان در این استان ادامه داد و خیال رفتن ندارد.

بهار امسال استان چهار محال و بختیاری نیز برخلاف بهار سالهای گذشته تا کنون زیاد گرم نشده و سوز و سرمای زمستان هنوز در شبها احساس می شود.

متغیر بودن دمای هوا در اواخرفروردین و اوایل اردیبهشت ماه در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد و  هم اکنون سرما در بسیاری از شهرها و روستاهای کوهستانی این استان بسیار زیاد احساس می شود.

یک روز هوا گرم می شود و روز دیگر هوا بسیار سرد می شود.

IMG10545894

سردی هوا موجب شده است مردم هنوز بخاریها را جمع نکنند و همچنان بخاریها در بیشتر مناطق این استان روشن است.

سردی هوا موجب شده سر سبزی فصل بهار هنوز خود را نشان ندهد و کوهستانهای این منطقه همچنان رنگ سر سبزی بهار را به خود نگرفته اند.

در حالی که شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری نیز هر شب به عنوان سردترین(خنک ترین) شهر کشور در اخبار تلویزیون معرفی می شود اما دمای هوا بسیاری از نقاط کوهستانی این استان بسیار پایین تر از دماهای اعلامی است.

هم اکنون بسیاری از روستاهای مناطق ارتفاعات زردکوه شبهای بسیار سرد و پایین تر از صفر درجه را طی می کنند.

 چهارمحال و بختیاری خنک ترین استان کشور

رئیس اداره گروه هواشناسی اداره هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: دمای هوا در مناطق مختلف استان چهارمحال و بختیاری به خاطر شرایط توپوگرافی و خاص متغیر است.

سعید قطره اذعان داشت: هم اکنون این استان خنک ترین استان کشور طی اطلاعات ثبت شده هواشناسی طی روزهای اخیر بوده است.

وی تاکید کرد: حداقل دمای ثبت شده در روزهای اخیر یک درجه سانتیگراد بوده است و دما بین 1 درجه سانتیگراد تا دمای هفت درجه سانتیگراد متغیر بوده است.

وی اذعان داشت: هم اکنون مناطقی در استان وجود دارد که دمای آنها به کمتر از صفر نیز رسیده است که این مناطق در ارتفاعات استان و در مناطق برف گیر استان هستند.

IMG10545717

کاهش دما خطری برای درختان میوه ندارد

رئیس اداره گروه هواشناسی اداره هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری در جواب سئوال خبرنگار مهر درباره اینکه “متغیر بودن و کاهش دما در این موقع سال خطری برای درختان میوه ندارد؟” اظهار داشت: کمترین دمای ثبت شده در بیشتر مناطق تولید میوه  منفی سانتیگراد ثبت شده که  شکوفه های درختان میوه از جمله بادام که بیشترین درخت استان چهارمحال و بختیاری را تشکیل می دهد تا دمای منفی چهاردرجه مقام است و  مشکلی در این خصوص وجود نداشته و امیدواریم که هوا کمتر از منفی چهار درجه نرسد.

وی در ادامه به میزان بارشها در سال زراعی در استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و بیان داشت: کوهرنگ با میزان بارش یک هزار و 46 میلی لیتر بارش بیشترین بارش را در استان داشته است.

سعید قطره اذعان داشت: شهر فرخ شهر با میزان بارش 228 میلی لیتر کم ترین بارش را در مناطق مختلف استان داشته است.

رئیس اداره گروه هواشناسی اداره هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری گفت: میانگین وزنی بارندگی سال زراعی جاری استان چهارمحال و بختیاری( یک مهر سال 92 تا پنجم اردیبشهت ماه سال 93) به میزان 549 میلی لیتر است و نسبت به دوره مشابه سال قبل 14 درصد کاهش داشته است.

هم اکنون دمای هوای شهرکرد منفی هفت دهم(-0.7) سانتیگراد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا