گوناگون

زمینه ارتباط تجاری هرمزگان با کشورهای آفریقایی فراهم شود

مشاور عالی استاندار هرمزگان گفت: با توجه به ظرفیت‌های ترانزیتی، کشاورزی و صنعتی هرمزگان که در بازدید سفرا و کارداران کشورهای مختلف آفریقایی مورد توجه آنها قرار گرفت، می‌بایست زمینه ارتباط بخش خصوصی هرمزگان با این کشورها فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، دکتر مرتضی حقیری‌زاده در دیدار با شیخ السفرای کشورهای آفریقایی و سفرای کشورهای مصر، تونس، اوگاندا، کومور و هم‌چنین کارداران کشورهای کنیا، گینه بیسائو، گینه کوناکری و بروندی، به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان هرمزگان اشاره کرد و اظهار داشت: این ظرفیت‌ها می‌تواند در اختیار کشورهای آفریقایی قرار گیرد و با ایجاد یک ارتباط تجاری دو سویه میان بخش خصوصی هرمزگان و این کشورها به تعامل و ارتباطی منطقی و پایدار دست یافت.

وی اضافه کرد: امکان راه‌اندازی و برقراری خطوط هوایی مستقیم میان استان هرمزگان و کشورهای آفریقایی وجود دارد و در این زمینه باید پس از رسیدن به توافقات کارشناسی در خصوص میزان تبادلات به تصمیمی منطقی دست یابیم.

وی گفت: استان هرمزگان آمادگی دارد تا در قالب انعقاد تفاهم نامه با استان‌های برخی کشورهای آفریقایی خواهرخوانده شود و در این قالب، ارتباطات و تبادلات نظام‌مندی تعریف کنیم.

مشاور عالی استاندار هرمزگان با بیان این‌که سابقه تجارت میان استان هرمزگان و کشورهای آفریقایی به گذشته‌های دور برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: به علت تشابه وضعیت آب و هوایی هرمزگان و کشورهای آفریقایی همواره محصولات کشاورزی هرمزگان به ویژه خرما مورد توجه کشورهای آفریقایی بوده است.

وی یادآور شد: امروز سیاست‌های دولت تدبیر و امید بر توسعه روابط بنا شده و بستر ایجاد ارتباط بخش خصوصی با حمایت دولت فراهم است.

وی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و اتاق بازرگانی استان خواست تا پیش‌زمینه‌های ایجاد روابط تجاری میان هرمزگان و کشورهای آفریقایی را با در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم به سفرا و کارداران این کشورها و برگزاری نشست‌های مشترک با هیئت‌های کارشناسی فراهم کنند.

وی تاکید کرد: امیدواریم این بازدیدها و سفرها ادامه‌دار بوده و به توافقات و مراودات عملی بین دو طرف بیانجامد و برای رسیدن به ارتباطی پایدار برنامه‌ریزی شود.

در این نشست سفرای کشورهای آفریقایی نیز در مجموع ظرفیت‌های استان هرمزگان را به ویژه در خصوص موقعیت لجستیکی، امکانات ترانزیتی و صنایع، قوی عنوان کردند و خواستار ایجاد روابط تجاری با مقدمه تحقیقات کارشناسی شدند.

از مهم‌ترین خواسته‌های سفرای کشورهای آفریقایی در این نشست می‌توان به ایجاد خط مشی‌های لازم برای ارتباطی فراگیر میان هرمزگان و کشورهای آفریقایی، فراهم کردن زمینه نشست مشترک بخش خصوصی هرمزگان با بخش خصوصی در کشورهای آفریقایی با حمایت مسئولین دولتی، تهیه لیست اقلام و کالاهایی که پتانسیل تبادل را دارند و مورد استقبال دو طرف قرار می‌گیرند و فراهم کردن زمینه‌های برقراری یک خط هوایی مستقیم بین هرمزگان و برخی کشورهای آفریقایی اشاره کرد.

سفرا و کارداران کشورهای آفریقایی این سفر را از نظر سازماندهی عالی و بی‌نقص عنوان کرده و مناطق در نظر گرفته شده برای بازدید آنها را کارشناسی شده و طبق نیاز و خواسته‌های خود دانستند.

به گزارش ایسنا، در این سفر سفرا و کارداران کشورهای آفریقایی از مجتمع بندری شهید رجایی، منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و مجتمع کشتی سازی فراساحل در استان هرمزگان بازدید کردند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا