گوناگون

‌قبل از مرگم زاینده‌رود را زنده می‌کنم

استاندار اصفهان گفت: آمده‌ام تا مشکلات 20 تا 30 سال گذشته استان را رفع و از میراث فرهنگی اصفهان حفاظت کنم. پای قولم برای احیای زاینده‌رود ایستاده‌ام و آرزو دارم تا قبل از مرگ زاینده‌رود را زنده کنم، اما پیامبر نیستم که معجزه کنم.

رسول زرگرپور در گفت‌و گو‌ با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، اظهار کرد: اصفهان را به هنر می‌شناسند، اما آنچه مهم بوده این است که متاسفانه اصفهان ظرف دو تا سه دهه گذشته در بسیاری از امور از یک استان تراز اول کشور افول کرده است. در هنر هم این چنین بوده و متاسفانه نتوانستیم جایگاه هنر اصفهان را نه در سطح کشور بلکه در سطح جهان حفظ کنیم.

وی افزود: اگرچه هنوز اصفهان جز 10 نقطه گردشگری دنیا قرار دارد که تمام گردشگران از آن بازدید می‌کنند، اما وضعیت میراث فرهنگی و سازه‌های هنری آن به هیچ وجه قابل قبول نیست و حتی نگران کننده است و به دلیل همین بی توجهی نتوانسته‌ایم جایگاه تک تک هنرمندانمان را ارزش‌گذاری کنیم و امیدواریم در دولت یازدهم بتوانیم جبران مافات کنیم.

استاندار اصفهان ادامه داد: هنرمندان از لحاظ رفاهی، درمانی و… در وضعیت مناسبی نیستند و نهادی نیست که آنها را تحت پوشش قرار دهد. بسیاری از هنرها به دست فراموشی سپرده شده، بایستی در جهت احیای آنها قدم‌های بزرگی برداشت و نباید گذاشت این رشته‌های هنری از بین برود.

وی ادامه داد: متاسفانه در این مدتی که استاندار اصفهان شدم فرصت نکردم به موضوعاتی همچون بیمه هنرمندان رسیدگی کنم.

زرگرپور اضافه کرد: در اصفهان سازه‌های هنری و میراثی داریم که در دنیا شناخته شده است، اما مدت زیادی است مورد توجه قرار نگرفته‌اند و متاسفانه وضعیت مناسبی ندارند و حجم سرمایه گذاری بسیاری برای احیاء و بازسازی آنها نیاز است و سعی داریم در این دوره به آنها توجه کنیم.

موزه بزرگ اصفهان را احداث می‌کنم

زرگرپور از احداث موزه بزرگ اصفهان در محل قبلی کارخانه ریسندگی و بافندگی خبر داد و گفت: این کارخانه قدیمی در تصرف بانک ملی بود و با مذاکرات در مدار استانی قرار ‌گرفت و خرید آن تقریبا تکمیل شده است. با شهرداری هماهنگ کرده‌ایم تا پس از خرید مرمت و تکمیل محل آغاز شود، اما افتتاح موزه چند سال به طول می‌انجامد.

وی تصریح کرد: هنر هنرمندان نامی اصفهان به قدری زیبا است که عزم خود را جزم کرده‌ام تا این موزه را در سریعترین زمان ممکن تحویل دهم، چراکه فکر می‌کنم نباید این آثار با ارزش کنار خانه‌ها خاک بخورد.

اصفهان از مسائل حاشیه‌ای ضربه خورده است

وی به همه کارشناسان و علاقمندان میراث فرهنگی و دوستداران اصفهان توصیه کرد: مسائل حاشیه‌ای را کنار بگذارند و به متن باز نگردانند چرا که معضل این استان طی سال‌های گذشته مسائل حاشیه‌ای بوده که به متن آمده و باعث شده مسائل اصلی به حاشیه رانده شود.

استاندار اصفهان در خصوص گفته‌های خود در مورد وجود کانال‌های کهن در زیر دروازه دولت و در مسیر خط یک مترو اظهار کرد: من هیچ چیزی را از خودم نگفته‌ام، بلکه با رییس میراث فرهنگی در مورد ایستگاه متروی (درواز دولت – انقلاب) که صحبت کردم وی اعلام کرد اصلی‌ترین مشکل این دو ایستگاه وجود کانال‌های کهن در این منطقه است این که حالا یک عده می‌گویند هست یا نیست باید در جلسات کارشناسی مطرح شود.

وی گفت: میراث فرهنگی یک سازمان و نهاد مسئول در کشور است که یک مدیر دارد و نظر کارشناسی رییس این نهاد مهم است و این گفته رییس میراث فرهنگی به عنوان یک دغدغه که باید حواسمان به کانال‌های کهن این منطقه باشد، مهم بوده و من نیز دغدغه او را برطرف کردم، چراکه مهم تسریع در اجرای فاز یک متروی اصفهان است.

سه سال تکمیل خط یک مترو هر روز عقب می‌افتد

استاندار اصفهان با بیان اینکه نشان میراث فرهنگی دارد، ادامه داد: آمده‌ام تا مشکل بزرگ متروی اصفهان را حل کنم و قول داده‌ام که لایه‌های کهن را در مسیر ایستگاه‌ درازه دولت- انقلاب با دستگاه بردارند و ایستگاه مترو را در این منطقه تکمیل کنند. می‌توان با دو شیشه این دو لایه کهن اصفهان را به صورت آکواریومی برای بازدید عموم در ایستگاه دروازه دولت ماندگار کرد.

وی افزود: سه سال تکمیل خط یک مترو هر روز عقب می‌افتد و هم اکنون هم که کار اجرایی ایستگاه را آغاز کردیم، سانت سانت جلو می‌رویم، چراکه قرار نیست آثار تاریخی را خراب کنیم.

زرگرپور اضافه کرد: از ابتدای امسال با همکاری شهرداری اصفهان ورود خودرو به میدان نقش جهان را ممنوع اعلام کردیم و اتفاق خاصی رخ نداد و اگر بتوانیم خیابان‌های موازی چهارباغ عباسی را هم تکمیل کنیم، بدون شک این خیابان را هم خواهیم بست، زیرا اصلا دوست نداریم آثار تاریخی صدمه ببیند.

نصف هیئت دولت را با بی‌آبی زاینده‌رود آشنا کردم

استاندار اصفهان در خصوص وضعیت آب اصفهان ادامه داد: در هفته دولت نصف هیئت دولت را به اصفهان آوردم تا یک به یک با مسائل بی آبی و خشکی زاینده رود آشنا شوند و هر کدام در هر جلسه هیئت دولت نیم ساعت گزارشی در خصوص زاینده رود تهیه کرده‌اند و این یعنی زاینده‌رود در صدر موضوعات هیئت دولت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کار کارشناسی در خصوص آب در حال انجام است، افزود: متاسفانه مشکلی که ظرف 30 سال به وجود آمده را می‌خواهیم یک شبه حل کنیم. اگر ما هنر داشته باشیم می‌توانیم ظرف دو تا سه سال این مشکل را بر طرف کنیم.

زرگرپور تصریح کرد: وضعیت آبی پشت سد نیز بهتر شده است. سال گذشته در این زمان 100 میلیون متر مکعب آب پشت سد بود، اما امسال و در این لحظه 450 میلیون متر مکعب آب پشت سد قرار گرفته است. نمی‌گویم وضعیت خوبی است، اما نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

پای قولم در خصوص زاینده رود هستم

وی با اشاره به اینکه آرزوی من این است که تا قبل از مرگم زاینده‌رود را زنده کنم، تاکید کرد: اگر مردم اصفهان تحمل کنند و عمر من بگذارد، آمده‌ام مشکل آب اصفهان را حل کنم و در این خصوص قول داده‌ام و پای قول خود ایستاده‌ام، اما مردم اصفهان می‌خواهند فردا صبح آب در رودخانه جاری باشد که این کار از دست من خارج است. مردم انتظار معجزه دارند، این کار از دست من ساخته نیست.

استاندار اصفهان با بیان اینکه می‌شود ظرف دو تا سه سال مشکل زاینده‌رود را به عنوان یک رودخانه دائمی حل کرد، اما مردم به هر ترتیب باید صبر کنند، اعلام کرد: تونل سوم کوهرنگ تکمیل شده است و از سه ماه دیگر آب وارد آن می‌شود، تکمیل تونل گلاب نیز شروع شده و بهشت آباد هم از مدتی دیگر عملیاتش آغاز خواهد شد، اما آنچه روند این پروژه‌ها را کند کرده صحبت‌های بدون کارشناسی و سیاسی کاری‌های بیجا است.

زرگرپور با اشاره به اینکه نبود آب در زاینده رود فقط خشکسالی نیست، بلکه فاجعه زیست محیطی شدید ایجاد می‌کند، افزود: برای مثال هر 100 متری که آب زیر زمینی نشست کند، یک سانت زمین نشست می‌کند و بافت زمین به هم می‌خورد. خشکسالی فاجعه زیست محیطی سنگین به بار می‌آورد و این فاجعه‌ها اینگونه نیست که تنها رودخانه خشک شده باشد، بلکه معضلاتش تا 20 سال آینده هم قابل جبران نیست. من به همه این موضوعات اشراف دارم، اما فرصت می‌خواهم.

امسال بارش‌های خوبی خواهیم داشت

وی به وضعیت علمی بارش‌ها در استان اشاره کرد و گفت: میزان بارش‌های استان در سرچشمه زاینده رود در سال گذشته 50 درصد کاهش داشته‌، پس ورودی سد امسال 50 درصد کاهش یافته است، نه اینکه فقط اصفهان اینگونه باشد، بلکه همه کشور اینگونه است.

استاندار اصفهان گفت: دو جریان اقیانوسی ال نینو و لانینو بر دنیا حاکم است. هر زمان ال نینو حاکم شود، بارش‌ها افزایش می‌یابد و هرگاه لانینو حاکم شد، بارش‌ها کاهش می‌یابد. آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد امسال جریان ال‌نینو پس از سال‌ها که لانینو حاکم بود، قرار است بر فراز اصفهان حاکم شود و بارش‌ها افزایش یابد.

استاندار اصفهان گفت: مشکلات اصفهان کم نبوده و این استان کوچک نیست. هر گوشه‌ای را نگاه کنیم پر از مشکل است، من مدیر هستم و چند مدیر کنار خودم دارم، اما مشکلات بیش از این حرف‌ها‌ست. برای مثال در شورای مبارزه با مواد مخدر وقتی می‌نشینیم، آمار نشان می‌دهد که متوسط اعتیاد زنان در اصفهان از متوسط کشوری بالاتر است. این مشکل کمتر از دیگر مشکلات نیست و این مشکل آمار بیکاری را فریاد می‌زند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا