گوناگون

زنگنه: انحصاری بودن صنایع مانع رشد پژوهش و تحقیقات می شود

81242303 5831378

به گزارش ایرنا به نقل از خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه با بیان اینکه انحصاری بودن برخی صنایع مانع رشد پژوهش و طرح های تحقیقات می شود، افزود: برخی شرکت ها و صنایع مانند صنعت خودروسازی به دلیل انحصاری بودن هیچ تلاشی برای نوآوری و استفاده از طرح های پژوهشی و تحقیقات انجام نمی دهند، از این رو کلید تحول ارتباط صنعت و دانشگاه خروج صنایع از انحصار است.

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد کشور باید رقابتی باشد، تصریح کرد: اگر توجه دستگاه های اجرایی به بخش پژوهش، بر اساس تقاضا و درخواست صنایع کلید نخورد، این طرح هیچ فایده ای برای کشور ندارد.

زنگنه خاطر نشان کرد: حمایت دولت از صنایع تا حدودی خوب است اما تشدید آن موجب نابودی صنایع می شود.

وی با اعلام اینکه به دلیل انحصاری بودن صنایع هیچ بخشی به دانشگاه و تحقیقات رجوع نمی کند، افزود: قطعا موتور محرک توسعه فناوری باید رقابت باشد و تنها راه توسعه پژوهش مقوله رقابت در صنایع است.

زنگنه ادامه داد: هم اکنون بیش از ٩٠ درصد صنایع و شرکت ها از سوی دولت و یا بخش های خصوصی اداره می شود، بنابراین واگذاری ها هم هیچ تأثیری نداشته است.

وی با اشاره به برنامه وزارت نفت برای استفاده از دانشگاه در اجرای طرح های خود، گفت: به تازگی توافق کردیم که تعدادی از مخازن نفت را به دانشگاه ها واگذار کنیم، تا آن ها تمام مراحل را خود انجام دهند و قطعا این مهم ترین کار وزارتخانه است.

زنگنه با بیان اینکه همچنین وزارت نفت به دنبال ساخت تجهیزات این حوزه است، اظهار داشت: هم اکنون حدود ١٠ قلم کالا در دستور ساخت وجود دارد و ما به دنبال استفاده از تمام ظرفیت های دانشگاهی برای اجرای آن هستیم، از این رو افزایش بازیافت و بهینه سازی مهم ترین تقاضا و دغدغه وزارتخانه است.

اقتصام(1)**2022**1594

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبير:
mail32 newsroom@irna.ir

contact تماس بی واسطه با مسئولین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا