گوناگون

زنگنه: پاکستان برای انتقال گاز یک متر هم کار نکرده

وزیر نفت با پیش‌بینی افزایش 400 میلیارد دلاری درآمد صنعت نفت تا سال‌های آینده گفت: ضروری است از هم‌اکنون اتاق فکری مشترک میان مجلس و دولت برای چگونگی مصرف آن تشکیل شود تا صرف بودجه عمومی کشور نشود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در جلسه علنی امروز مجلس (18 خرداد ماه 93) و در تشریح برنامه‌های وزارت نفت در جهت تحقق اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اولین برنامه وزارت نفت در جهت اجرا و تحقق اقتصاد مقاومتی، برنامه برای افزایش ظرفیت تولید نفت خام با تأکید بر برداشت از میادین مشترک است.

وی افزود: این برنامه ناظر بر تحقق سیاستی است که رهبر معظم انقلاب آن را ابلاغ کرده‌اند و طبق بند 14 سیاست‌های ابلاغی، حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت، به ویژه در میادین مشترک، با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع ذکر شده است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: برنامه دومی که در وزارت نفت در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تدوین شده است، برنامه افزایش تولید گاز طبیعی با تأکید بر برداشت از میدان‌های مشترک است که این برنامه نیز ناظر بر سیاست ابلاغی از سوی رهبر انقلاب بوده، سیاست‌هایی که حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید گاز به ویژه در میادین مشترک با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع و سیاست مربوط به افزایش صادرات گاز و بالا بردن صادرات برق است.

زنگنه تصریح کرد:‌ برنامه سومی که در وزارت نفت در ارتباط با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نوشته شده، ‌جهش دوم برای افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی است که این برنامه نیز ناظر بر تحقق سیاست‌های افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز و بالا بردن صادرات محصولات پتروشیمی است که در بندهای 10، 13 و 15 سیاست‌های ابلاغی به آن اشاره شده است.

وی ادامه داد: برنامه چهارم شامل افزایش و تولید صادرات فرآورده‌های نفتی است که این برنامه نیز ناظر بر تحقق سیاست‌های افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز است.

وزیر نفت با اشاره به برنامه پنجم این وزارتخانه در خصوص تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیان داشت: ‌برنامه پنجم در وزارت نفت، بهینه‌سازی مصرف سوخت است که این برنامه ناظر بر مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف، توسعه تولید کالاها با بازدهی بهینه و کاهش شدت انرژی است که این موضوع در بندهای 2، 8 و 15 به آن پرداخته شده است.

وی همچنین اضافه کرد: ‌آخرین برنامه این وزارتخانه ایمن‌سازی تقاضا و بازارهای فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی است که این برنامه نیز ناظر بر تحقق سیاست‌های انتخاب مشتریان راهبردی، ایجاد تنوع در برنامه‌های فروش است.

زنگنه با تأکید بر ضرورت اقدام عملی در این مورد گفت: برنامه خود را با عدد و رقم و زمان‌بندی نسبت به تحقق بندهای مختلف آن ارائه می‌کنم.

وی از افزایش ظرفیت تولید نفت خام با تأکید بر میدان‌های مشترک افزایش استفاده از میدان‌های دیگر، ارتقای برداشت از پارس جنوبی تا یک میلیون بشکه، بازیافت و نگهداشت و طرح‌های نگهداری به عنوان ضرورت‌های ذکر شده در برنامه نام برد و افزود: تعهد می‌دهیم که در شرایط تحریم هم تا انتهای سال 1396 تولید نفت را به 5.7 میلیون بشکه در روز برسانیم.

وزیر نفت به افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی از پارس جنوبی، صادرات با خط لوله، LNG و تاب‌آوری اشاره کرد و گفت: در نظر داریم تولید گاز طبیعی را به 1000 میلیون متر مکعب در روز برسانیم.

وی به اختصاص 6 میلیارد متر مکعب گاز برای افزایش 5 هزار مگاواتی ظرفیت برق کشور اشاره کرد و از جهش صادرات پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی از طریق تأمین خوراک از پارس جنوبی سخن گفت و اظهار کرد: بازاریابی، حمایت از تولیدات میان دستی، صادرات محصولات و استفاده از تکنولوژی‌های جدید از جمله برنامه‌های ماست، به علاوه اینکه صادرات گاز را از 25 میلیارد دلار به 80 میلیارد دلار خواهیم رساند تا در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.

زنگنه در مورد افزایش تولید و صادرات فراورده‌های نفتی از طریق احداث پالایشگاه‌ها گفت: ظرفیت نفت خام را به 2 میلیون بشکه در روز و میعانات را به یک میلیون بشکه می‌رسانیم و با افزایش پالایشگاه‌ها در عسلویه ظرفیت پالایش کشور را به 3 میلیون بشکه در سال می‌رسانیم.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در مورد بهینه‌سازی مصرف سوخت بیان کرد: افزایش راندمان حرارتی در مصرف برق و ارجاع 1000 هزار میلیارد تومان کار به بخش خصوصی، کمک به توسعه حمل و نقل عمومی به شهرداری‌های شهرهای بزرگ در دستور کار است و ما اعلام کرده‌ایم که به ازای هر یک مسافری که اضافه می‌شود رقمی به شهرداری‌ها اختصاص می‌دهیم.

وزیر نفت از اتمام سفره گازرسانی روستایی تا سال 95 سخن گفت و با تأکید بر توسعه جایگاه‌های CNG اجرای مقررات ملی ساختمان، ذخیره‌سازی زیرزمینی، در مورد برنامه بعدی گفت: ایمن‌سازی بازارهای فراورده‌های نفتی که رهبری نیز بر آن تأکید دارند همچنین حمایت از مشارکت مالی در پایانه‌های خارج از کشور که برداشت نفت از کشور را تضمین می‌کند بخشی از این برنامه است.

وی با انتقاد از عدم حضور ایران در هیچ یک از پالایشگاه‌های دنیا تصریح کرد: ما الان آخرین فروشنده نفت هستیم، در صورتی که تنها با 30 درصد مشارکت خریداران حاضرند 100 درصد نفت ما را بخرند.

زنگنه از لزوم متعدد کردن مشتریان و عدم اتکا به مشتریان خاص سخن گفت و افزود: ما باید نقش شرکت نفت را بین‌المللی کنیم چرا که الان برون‌گرا نیست.

وی در بخش برنامه‌های پشتیبان به توجه به سرمایه انسانی و مدیریت در صنعت نفت از طریق افزایش سهم سرمایه انسانی و ارتقای مهارت و کارآفرینی‌ها اشاره کرد و در مورد برنامه دوم پشتیبان گفت: ارتقای فناوری ملی و شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف دستیابی به فن‌آوری پیشرفته، پیشتازی و افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان، همکاری تنگاتنگ با دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های نفتی که موجب مسئولیت یافتن آنها در بازیافت پالایشگاه‌ها می‌شود از جمله مواد این برنامه است.

وزیر نفت به ضرورت اولویت دادن به خدمات راهبردی با هدف کاهش وابستگی و ترویج مصرف کالاهای داخلی اشاره کرد و با تاکید بر بالا بردن ظرفیت کار برای پیمانکاران داخلی خاطرنشان کرد: باید از ساخت کاتالیست‌های صنعت استفاده کرده تا قدرت مقاومتمان در برابر تهدیدات بالا رفته و صادر کننده آن نیز باشیم.

وی با یادآوری اینکه با همه طرح‌ها بر سیاست‌های کلی اصل 44 و اتکا به بخش خصوصی تاکید شده است، گفت: مقام معظم رهبری مطلب بسیار مهمی در بند یک ابلاغ سیاست‌های اصل 44 فرمودند که کمتر به آن توجه می‌شود و آن به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی و افزایش نقش طبقات کم در‌آمد است.

زنگنه در توضیح عنوان کرد: ما تصور می‌کنیم صنعت چند میلیون دلاری را حتما باید افراد معدود سرمایه‌دار به پیش ببرند اما اینجا جایی است که بورس می‌تواند به ما کمک کند. لذا فرابورس فوق‌العاده مهم است و من سال‌هاست به این موضوع اعتقاد دارم که برای ارتقای صنعت پتروشیمی و افزایش پالایشگاه‌های کشور همه مردم باید مشارکت کرده و سود به جیب عده‌ای خاص نرود.

وی با پیش‌بینی اضافه شدن درآمد 400 میلیارد دلاری به صنعت نفت تا سال‌های آینده گفت: اگر از هم‌اکنون برای آن فکری نکنیم و برنامه‌ای مناسب برای آن نریزیم در آخر کار فقط حسرت آن برای ما می‌ماند و ضروری است که اتاق فکری مشترک میان مجلس و دولت در مورد آن تشکیل شده و این درآمد به صندوق ذخیره ارزی نرود زیرا هاضمه بودجه عمومی کشور بسیار زیاد است و هر چه به آن بدهیم باز می‌گوید «هل من مزید».

وزیر نفت با اشاره به ضرورت شفاف‌سازی عملیات‌ها و تاکید بر انضباط مالی در صنعت نفت تصریح کرد: از آنجا که صنعت نفت پول فراوانی در دست دارد زمینه اقتصاد در آن زیاد است.

وی با تأکید بر تبدیل گفتمان اقتصاد مقاومتی به گفتمان رایج کشور و لزوم توجه به تأکید رهبر انقلاب به استاندارد سازی گفت:برنامه ما با فرض ادامه تحریم‌ها نوشته شده است.

زنگنه با رد ترجمه اقتصاد مقاومتی به انزوا اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به این معنی است که کشور باید وارد مبادلات بین‌المللی البته از موضع قدرت شود و با پیش‌بینی ما در مورد تولید 5.7 میلیون بشکه نفت، صادرات 80 میلیارد دلاری پتروشیمی و صدور 80 میلیارد متر مکعب گاز کشور قدرتمند خواهد شد.

وی با قدردانی از رهبر معظم انقلاب که پرچم توسعه را در دست گرفته‌اند گفت: ابلاغیه ایشان فرصتی برای ماست به جهت رسیدن به اهداف آرمانی و می‌تواند کشور ما را به سمت آنچه در چشم‌انداز آمده است هدایت کند.

وزیر نفت در پایان در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان در مورد صدور گاز به پاکستان بیان کرد: پاکستانی‌ها رسماً اعلام فورس ماژور کرده‌اند گاز تا نزدیکی مرز آنها رسیده است و 1000 میلیارد ریال از سوی ایران هزینه شده در حالی که پاکستانی‌ها یک ریال هم هزینه نکرده‌اند و گفته‌اند چون تحریم است به ما امکانات نداده‌اند به طوری که یک متر لوله هم نکشیده‌اند در سفر اخیر نواز شریف به ایران او از ما تقاضای 30 ماه فرصت کرد که ما نیز اعلام کردیم باید بررسی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا