گوناگون

زنگ خطر انقراض 12 گونه جانوری یزد به صدا درآمد

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان یزد مشکلات کنونی زیست محیطی استان را حاصل دو دهه بی‌توجهی به این حوزه دانست و تاکید کرد: توسعه استان باید در کنار توجه به مسئله حفاظت از محیط زیست استان اتفاق بیفتد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه یزد، “سیدحسین سادات موسوی” امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: 8.5 درصد از اراضی استان یعنی معادل 800 هزار هکتار آن تحت پوشش اداره کل حفاظت از محیط زیست است که با وجود قریب 50 محیط‎‎ بان استان سرانه فعالیت هر کدام بیش از 30 هکتار خواهد بود که رقمی بسیار زیاد است.

وی افزود: استان یزد در حال حاضر دارای یک اثر ملی، یک پارک ملی، دو پناهگاه حیاط وحش، چهار منطقه حفاظت شده و هفت منطقه شکار ممنوع است.

سادات موسوی خاطرنشان کرد: تاکنون 875 گونه گیاهی، 160 گونه پرنده، بیش از 60 گونه پستاندار و 42 گونه خزنده در استان یزد شناسایی شده است و ارزش زیست محیطی استان به لحاظ برخی گونه‎‎های خاص است به نحوی که از هشت گربه‎‎سان موجود در کشورمان به جز سیاهگوش مابقی در استان یزد زیست دارند.

وی یاداور شد: در حال حاضر 12 گونه جانوری استان شامل یوزپلنگ، هوبره، کاراکال، شاه روباه، روباه شنی، گربه شنی، گربه پالاس، بالابان، آهو، جبیر، گورخر ایرانی و زاغ بور در معرض تهدید هستند.

وی در مورد این که چرا هوبره به عنوان نماد محیط زیست یزد در مقایسه با یوز آسیایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: وضعیت یوز آسیایی نسبت به هوبره وخیم‎‎تر است و از طرفی استان یزد به دلیل زیستگاه‎‎های زیاد یوز یکی از نقاط امید برای نجات این گونه است ولی با این حال برنامه‎‎هایی نیز برای اطلاعرسانی بیشتر در مورد گونه هوبره مد نظر داریم.

این مسئول با اشاره به وجود 1500 شکارچی مجاز و تعداد بیشتری شکارچی غیرمجاز در استان، خاطرنشان کرد: مهمترین گلایه ما صدور بیش از حد مجوز اسلحه شکاری است به نحوی در چند سال اخیر شاهد افزایش آن هستیم و متاسفانه علی‌رغم بیشترین مکاتبات محیط زیست در این باره، این اداره کل هیچ نقشی در صدور مجوز اسلحه شکار مجاز ندارد.

وی با اشاره به حریق چند ماه پیش در منطقه شیرکوه گفت: این منطقه علی‌رغم این که 80 درصد از گونه‎‎های گیاهی استان را در خود جای داده است، تحت پوشش اداره کل محیط زیست استان نیست و محیط زیست نیز دارای تشکیلات وسیعی برای برخی اقدامات اجرایی نیست و غالبا با مشارکت‎‎های مردمی در چنین حوادثی اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

سادات موسوی خاطرنشان کرد: اکوسیستم شیرکوه همچنین دارای 100 گونه گیاهی دارای ارزش زیست محیطی و 50 گونه خاص این منطقه است که توجه ویژه‎‎تری را می‌طلبد.

وی در ادامه با اشاره به این که با توجه به خشکسالی‎‎های اخیر موضوع حریق مبتلا به تمام نقاط کشور است، در مورد اقدامات صورت گرفته برای مهار حریق در مناطق تحت امر محیط زیست استان، گفت: بیشترین توجه ما به مسئله پیشگیری از وقوع حریق در اراضی زیست محیطی است ولی در رابطه با اطفای حریق نیز با اعتبار معادل 70 میلیون تومان پایگاه مستقر در جنگل‎‎های شادی استان را تجهیز کرده‎‎ایم.

وی در این خصوص خواستار مشارکت دستگاه‎‎های ذیربط و حمایت بیشتر ستاد بحران استان در این رابطه شد.

وی با اذعان به این که در سال جاری تلفات گونه‎‎های جانوری استان به دلیل خشکسالی گزارش نشده است، از احیاء 100 آب انبار مناطق زیست محیطی استان برای تامین آب و همچنین توزیع علوفه در مناطق دارای کمبود برای تعلیف حیات وحش استان خبر داد.

مدیرکل محیط زیست استان یکی از عوامل مخرب محیط زیست استان را وجود معادن خواند و گفت: متاسفانه حذف الزام استعلام معادن از محیط زیست در دولت قبل باعث شده است که در حال حاضر شاهد تعداد شش هزار درخواست معدنی در استان باشیم که اگر این مجوزها صادر شود باید فاتحه حیات وحش استان را خواند.

وی یکی از مشکلات این بخش را درآمدزا نبودن محیط زیست عنوان و اظهار کرد: در حالی که بسیاری از کشورها در این زمینه بسیار جلو افتاده‎‎اند، ما در رابطه با گردشگری اکوتوریسم همچنان عقب هستیم و زمانی می‎‎توانیم جلوی رشد معادن را بگیریم که محیط زیست نیز برای مردم اشتغال و درامدزایی داشته باشند که این امر با ورود بخش خصوصی و توسعه اکوتوریسم ممکن خواهد بود.

سادات موسوی در مورد صنایع نیز گفت: آلودگی امروز یزد حاصل بی‎‎توجهی‎‎های صورت گرفته در طول 20 ساله گذشته است به نحوی که در حال حاضر محور مهریز- عقدا به مرکز آلودگی‎‎های زیست محیطی استان تبدیل شده است و خوشبختانه در دولت جدید توجه بیشتری به این که توسعه صنعت باید در کنار حفاظت از محیط زیست صورت بگیرد، شده است.

به گزارش ایسنا، در این نشست “حسن اکبری” معاون محیط زیست استان نیز به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا