Mihanpostپیشنهاد سردبیرمعماریمعماری ملل

ساخت سریع صدها متر تونل با کامیون زیپر تراک + ویدیو

ساخت سریع صدها متر تونل با کامیون زیپر تراک شاید برای همه قابل باور نباشد؟ اما به لطف سارندگان این کامیون و بهتر بگوییم به کمک این کامیون که “زیپر تراک” نامیده می شود، دقیقاً به شیوه ای مشابه بستن زیپ کاپشن و با قفل کردن بلوک های سیمانی پیش ساخته به همدیگر که محکم نیز به هم می چسبند با سرعتی باورنکردنی اقدام به سرهم بندی تونل ها و زیرگذرها می کند.با میهن پست همراه شوید.

ساخت صدها متر تونل به کمک شرکت Lock-Block Ltd با ابداع این کامیون عجیب و خلاقانه نیاز به استفاده از ساروج را از میان برداشته و زمان ساخت تونل و زیرگذر را نیز حداکثر تا ۹۰ درصد کاهش داده است.

حال با اتکا به فناوری خلاقانه ای بنام «کمان-قفل» می توان تونل، پناهگاه، روگذر و زیرگذر و کلی سازه دیگر را در یک چشم بر هم زدن ساخت. به عنوان مثال این کامیون می تواند چهارصد متر از یک تونل را ظرف کمتر از ۲۴ ساعت بسازد و همچنان به کار خودش ادامه بدهد، به این ترتیب هم از هزینه و هم از زمان ساخت کاسته خواهد شد. در واقع هم آجرها و هم کامیون هر دو فناوری نوینی را عرضه داشته اند.

همان طور که در تصویر و ویدیو می بینید ، زیپر تراک سازه ای متشکل از تعدادی غلطک است که به وسیله هسته مرکزی فلزی مخروطی در کنار هم نگاه داشته شده اند. قسمت جلویی کامیون که عریض ترمی باشد امکان قرار دادن بلوک ها را فراهم ساخته و سپس با شتاب گرفتن آهسته کامیون، بلوک ها نزدیک تر به هم می چسبند و هسته غلطکی باریک تر می شود. نتیجه، تونل ها و گذرگاه هایی است که از نظر استقامت با طاق نماهای رومی برابری می کنند که بدون استفاده از ساروج و یا هر نوع ماده چسبنده ای همچنان پابرجا هستند. طاق هایی که زیپر تراک اقدام به ساختشان می کند در برابر زلزله نیز مقاوم بوده و می توان آنها را باز کرده و مجددا از قطعاتشان استفاده کرد. باید دید دیگر چه نوع ساختارهایی را می توان به هم زیپ کرد.

با هم در میهن پست تصاویر و ویدیویی از ساخت تونل با زیپر تراک را با هم تماشا می کنیم .

منبع: hexapolis

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا