Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

علت تاریکی سیاره عطارد توسط دانشمندان اعلام شد ؟

علت تاریکی سیاره عطارد توسط دانشمندان در حالی اعلام شدکه تا به حال در خصوص تاریک بودن نخستین سیاره منظومه شمسی از سمت خورشید و یکی از قدیمی‌ترین اجرام آسمانی رصد شده توسط بشر دلایل دیگری اعلام می‌شد؟ تیر یا عطارد کوچک‌ترین و نزدیک‌ترین سیاره به خورشید در منظومهٔ خورشیدی است و با اصطلاح زمینی ها هیچ ماهی ندارد. با میهن پست همراه شوید.

علت تاریکی سیاره عطارد اگر په باز هم مورد تایید بیشتر دانشمندان نیست اما سال‌ها قبل نیز دانشمندان هوا فضا دریافتند که میزان آهن و تیتانیوم موجود در خاک عطارد، کمتر از میزان این عناصر در خاک ماه است. این کشف موجب ‌شد که اینطور نتیجه‌گیری شود که عطارد باید از ماه درخشان‌تر باشد اما واقعیت چیز دیگری بود؛ عطارد بسیار تاریک است و درواقع بخش بسیار اندکی از نور دریافتی از خورشید را بازتاب می‌دهد. پرسش اصلی اینجا مطرح می‌شود که چه عاملی موجب تاریکی عطارد می‌شود؟

در این میان محققان دانشگاه جان هاپکینز، با تحلیل تصاویر به‌دست آمده از ماهواره «پیامبر» ناسا که به بررسی عطارد پرداخته است، توانستند از گذشته این سیاره کوچک و داغ رمزگشایی کنند. آنچه امروز به نام عطارد می‌شناسیم در واقع ۴/۵ میلیارد سال قبل شکل گرفته است.

مقیاس اندازه سیاره عطاره نسبت به زمین
مقیاس اندازه سیاره عطاره نسبت به زمین

البته باید گفت که در آن زمان وقتی سیاره مذاب در فاصله مناسب از خورشید قرار گرفت و سرد شدنش آغاز شد، با سخت شدن فلزات و ترکیبات موجود در این سیاره، لایه‌ای از کربن (به‌طور خاص گرافیت) روی سطح آن جاری شد و پوسته سیاره را تشکیل داد که احتمالاً دلیل اصلی تاریک بودن این سیاره همین است.

با این حال کشف تازه نه‌تنها بخشی از گذشته مجهول عطارد را روشن کرده است بلکه پرسش‌ها و احتمالات تازه‌ای درباره مواد معدنی‌ای که در اطراف خورشید در زمان شکل‌گیری منظومه شمسی وجود داشته را رقم زده است.

محققان بر این باورند که مواد معدنی که به‌نظر می‌رسد بسیاری از آنها در عطارد وجود دارند اما هنوز برای ما ناشناخته‌اند و نمونه آن را ندیده‌ایم در نتیجه ادامه کار ماهواره «پیامبر» ناسا بسیار ارزشمند است و این مواد معدنی اسرارآمیز می‌تواند دلیل خوبی برای هزینه تداوم پروژه باشد و معتقدند که در آینده نزدیک با استفاده از داده‌های به‌دست آمده از این ماهواره «پیامبر» رازهای تازه‌ای از عطارد حل خواهد شد.

Mercury's dark secret

البته بد نیست بدانید که تیر یا عطارد تندروترین سیارهٔ منظومه خورشیدی است که با سرعتی حدود ۴۸ کیلومتر بر ثانیه، هر ۸۸ روز یک بار خورشید را دور می‌زند. از این رو سیاره‌ای گریزپاست که دیدنش آسان نیست و به همین دلیل است که شاید، ایرانیان باستان آنرا «تیر» نامیده و در یونان «مرکوری» یا «پیک خدایان» لقبش داده بودند. دهانه‌های برخوردی سیاره تیر به نام نویسندگان و هنرمندان مشهور جهان نامیده شده‌اند که در میان آنها نام شاعران مختلف فارسی‌زبان نیز دیده می‌شود ازجمله: دهانه فردوسی، دهانه نظامی، دهانه رودکی، و دهانه نوایی. یکی از دشت‌های بزرگ عطارد به نام هامونه تیر نیز نام فارسی این سیاره را بر خود دارد.

منبع : engadget

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا