Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

انتشار تصاویری از ابر در جَو سیاره پلوتو توسط فضاپیمای نیوهورایزنز ؟

انتشار تصاویری از ابر در سیاره پلوتو توسط فضاپیمای نیو هورایزنز این روزها در محافل علمی و بخصوص در میان دانشمندان هوا فضا جنجال به پا کرده است. اگر چه فعلا  کمی زمان می‌برد که گزارش‌های هواشناسی از اطراف منظومه شمسی به ما برسد. فضاپیمای «نیو هورایزنز» نیز که ژوئیه گذشته از کنار پلوتو گذشته، ابرهایی را در بالای سطح این سیاره ثبت کرده که تازه به ما مخابره شده است. با میهن پست همراه شوید.

انتشار تصاویری از ابر در سیاره پلوتو توسط فضاپیمای نیو هورایزنز نشانگر جو بسیار پیچیده و شگفت‌انگیز پلوتوست. آنچه در این عکس‌ها به‌روشنی دیده می‌شود، لایه‌های بسیاری از ریزگرد بر فراز کوهستان‌های یخی این سیاره کوتوله است. اما جالب‌تر اینجاست که دانشمندان با بررسی‌های بیشتر روی این تصاویر پاره‌ابرهایی بر فراز سطح این سیاره یافته‌اند و دیگر مطمئن شده‌اند که جو پلوتو از آنچه تصور می‌کنند پیچیده‌تر و عجیب‌تر است.

بنابراین نخستین نشانه‌های ابر در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۵ یعنی چند روز پیش از انتشار همگانی تصاویر ریزگردها دیده شد. ویل گراندی، از رصدخانه لاول در آریزونا، گفت: «چند ویژگی در منطقه کم‌ارتفاع پلوتو دیده می‌شود که آنها را با چند پیکان نشان داده‌ام. در دایره‌ای که کشیده‌ام نیز چند ساختار روشن ابرمانند هست که به نظر می‌رسد بالاتر از پستی و بلندی‌های سطح وجود دارند و از روی آنها گذشته‌اند».

این در حالی است که گراندی ساختارهایی را در ریزگردهای جوی بر فراز لبه پلوتو دیده بود که گویا از لایه‌های نمایان ریزگرد جدا هستند. ولی شگفت‌انگیزتر این است که وی ساختاری به رنگ روشن را هم دیده بود که از روی بخش‌های گوناگون چشم‌انداز گذشته بود؛ به این معنا که روی سطح نبوده و بر فراز چشم‌اندازها شناور بوده است.

ادعاهای گراندی بحثی را در میان دانشمندان گروه نیو هورایزنز راه انداخت که آیا این تصویر ابر است یا ریزگرد. آلن استرن، دانشمند اصلی ماموریت نیوهورایزنز در این مورد می‌گوید: «یکی از وجوه تمایز میان ابر و ریزگرد این است که ابرها ساختارهایی گسسته دارند ولی ریزگردها پیوسته و گسترده‌اند».

کاوشگر نیو هورایزنز هنوز چندین گیگابایت داده ذخیره‌شده در حافظه‌اش دارد که هنوز به زمین مخابره نشده است. این در حالی است که این فضاپیما به سرعت در حال دور شدن از زمین است و این یعنی که تا پایان سال ۲۰۱۶ نمی‌توانیم این داده‌ها را در اختیار داشته باشیم. باید تا آن زمان منتظر بمانیم تا مطمئن شویم که این توده‌ها بد نیست بدانید که ابر هستند یا ریزگرد.

منبع: nasa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا