گوناگون

سالانه 500 هزار تن محصولات کشاورزی در اردبیل هدر می رود

عدیل سروی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: عدم ارتقاء و توسعه بخش صنایع تبدیلی علت هدر رفت محصولات کشاورزی در این استان است.

وی با اشاره به ضایعات 30 درصدی در محصولات کشاورزی تصریح کرد: در این استان هم اکنون از مجموع سه میلیون و 800 هزار تن محصول تولید شده یک میلیون و 260 هزار تن فرآوری می شود که 30 درصد مجموع تولیدات بخش کشاورزی را شامل می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان این یمزان را برای قطب کشاورزی کشور ناکافی دانست و ادامه داد: با این وجود اردبیل در زمینه فرآوری مواد خام تولیدی محصولات کشاورزی هشت درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

وی ظرفیت جهانی در این خصوص را 50 درصد عنوان کرد و متذکر شد: گسترش صنايع تبديلي و تكميلي كشاورزي علاوه بر توسعه پايدار در امنيت غذايي، عامل مهمی در جهت افزايش درآمد و ارتقاء سطح زندگي روستاييان است.

سروی با بیان اینکه با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی تبدیل مواد خام کشاورزی مازاد بر نیاز مصرف محقق و از هدر رفت آن جلوگیری خواهد شد، عنوان کرد: در حال حاضر 175 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در زمینه صنایع تبدیلی در استان اردبیل فعال است.

وی عدم توسعه یافتگی صنایع تبدیلی را از مهمترین عوامل در کاهش درآمدهای این بخش برشمرد و تاکید کرد که بخش کشاورزی اردبیل علاوه بر این با چالش هایی نظیر آب و سرمایه گذاری نیز روبروست که باید رفع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا