گوناگون

سالمندی، نگرانی امروز و بحران آینده/ 132 هزار سالمند در گلستان زندگی می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آمارها، پیش‌بینی می‌شود تا سال 1400 تعداد سالمندان کشور به 10 میلیون نفر یعنی حدود 10 درصد جمعیت کشور برسد و براین اساس برنامه‌ریزی برای این جمعیت اقدامی کاملا ضروری است، تا سالمندان بتوانند دوران سالمندی خود را با شادی و پویایی زندگی کنند.

افزایش جمعیت سالمند کشور که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های نه چندان دور رشد قابل توجهی داشته باشد، بدون هیچ برنامه‌ریزی برای مراقبت و نگهداری از آنها، می‌تواند مشکلات و معضلات عدیده ای را متوجه نظام سلامت جامعه کند.

از همین رو متولیان امر و نظام‌های مربوطه در کشور در این خصوص از جمله وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی و دیگر سازمان‌ها باید، به فکر تهیه و تدوین برنامه‌ها و طرح‌هایی باشد تا بتواند سلامت سالمندان را به بهترین شکل ممکن تأمین کنند.

سالمندی امروز مسئله مهم جهان از نظر بهداشتی و سلامتی است و به دنبال اتفاقاتی در نظام‌های سلامتی دنیا طی 50 سال اخیر، میزان مرگ و میرها از سنین کودکی تا بزرگسالی کاهش یافته و از طرف دیگر با مراقبتهای بهداشتی درمانی طول عمر انسان‌ها رو به افزایش است.

دستگاه‌های کشور آمادگی و حساسیت لازم را برای مواجه شدن با سالمندی ندارند

مدیرکل کمیته امداد خمینی(ره) گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت سالمندی در کشور و استان گفت: سرعت نرخ رشد سالمندی در کشور بالاست و دستگاه ها حساسیت و آمادگی لازم را برای این مهم ندارند.

ابراهیم باغبانی تصریح کرد: سالمندان در دوران سالمندی هم تنها می شوند وهم احساس تنهایی می کنند و بیماری های مختلف به سراغ آنان می آید و باید نوع رفتار فرزندان با آنان تغییر کند و امکانات لازم برای دوران سالمندی آنان فراهم شود.

منزلت سالمندان در جامعه دچار خدشه شده است

وی با بیان این که نرخ رشد پیری در کشور زیاد است گفت: باید روی منزلت سالمندان بیشتر کار شود چرا که این موضوع کمی در کشور دچار خدشه شده است و باید با کار فرهنگی سالمندان جایگاه واقعی خود را در جامعه و خانواده پیدا کنند.

باغبانی در ادامه افزود: در استان از سال 85 تا 90 نرخ رشد سالمندی 20 و یک دهم درصد در استان بوده است و برهمین اساس در سال 85 در استان 100 هزار و 833 سالمند در استان داشتیم که در سال 90 این جمعیت به 121 هزار و 88 نفر رسیده است که رشد 20 درصدی را نشان می دهد.

وی تعداد جمعیت سالمند تحت حمایت کمیته امداد را 31 هزار و 351 نفر عنوان کرد و گفت: 63 درصد این سالمندان زن و بقیه مرد هستند و 30 درصد سالمندان تحت حمایت ما مسکن هم ندارند .

باغبانی تصریح کرد: در آینده نزدیک در کشور با سالمندانی مواجه می شویم که تحصیلکرده هستند و باید خدمات و امکانات لازم را برای رسیدن به سن سالمندی آنان در کشور و استان فراهم کنیم تا با مشکل و بحران مواجه نشویم.

جمعیت سالمندان استان ایجاد انجمن‌های مردم نهاد را به دنبال داشته و یکی از این انجمن های مردم نهاد، کانون جهاندیدگان است که در زمینه ارائه خدمات رفاهی و آموزشی به سالمندان و خانواده های آنان فعالیت می کند.

سالمندی قسمت مغفول زندگی امروز است

رییس کانون جهاندیدگان گلستان هم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در استان گلستان 132 هزار و 244 سالمند بالای 60 سال زندگی می کنند که دو سوم آن ها جمعیت شهری و بقیه روستایی هستند.

صفیه هادی‌پور اظهار کرد: سالمندی قسمت مغفول زندگی امروز است و از مهم ترین دغدغه این قشر در جامعه بی برنامه بودن، عدم ارتباط مناسب با فرزندان، بی توجهی به سالمندان و ناتوانی در درمان و مشکلات در مانی است که موجب شده است این قشر با تجربه و جهان دیده جامعه سال های سالمندی خود را با انزوا و افسردگی طی کنند.

وی در ادامه در خصوص فعالیت کانون جهاندیدگان گرگان، تصریح کرد: فعالیت رسمی کانون جهاندیدگان از سال 1385 با کسب مجوز از سازمان بهزیستی و در یک فضای 65 متری شروع شد.

وی تصریح کرد: شیوه زیست سالم در سالمندی با هدف دستیابی به سالمندی سالم، فرهنگ سازی در خانواده و جامعه نسبت به پذیرش سالمندی و مشارکت فعال در جامعه وتعامل با ادارات و نهادها در جهت تبیین مشکلات سالمندان و فراهم کردن زمینه و بستر فعالیت سالمندان از جمله اهداف تشکیل کانون جهاندیدگان بود.

هادی پور در ادامه با بیان این که دو هزار سالمند در حال حاضر عضو کاون جهاندیدگان گرگان هستند گفت: ما سعی داریم توجه شخص سالمند، خانواده، جامعه و مسئولین را به مسائل سالمندی معطوف کنیم تا شرایط مناسب برای زندگی سالم و با کیفیت برای سالمند فراهم شود.

کانون فضای مناسب برای ارائه خدمات خود ندارد

وی با بیان این که مهم ترین مشکل ما در کانون جهاندیدگان در حال حاضر نداشتن فضای مناسب است گفت: مکان ما اجاره‌ای است و باید به فکر مکان مناسبی باشیم و در غیر این صورت باید فعالیت های عمومی کانون را تعطیل کنیم.

هادی‌پور تصریح کرد: از آنجا که امکانات و فضای کانون محدود است، مدیران آن عمده فعالیت خود را متوجه سالمندان مستقل یا تاحدی نیمه مستقل کرده اند و شیوه زندگی سالم سالمندی را در کانون آموزش می‌دهند.

وی تأکید کرد: در همین راستا و متناسب با امکانات، آموزش‌هایی مانند مهارت‌های زندگی، آموزش سواد آموزی، قرآن، زبان انگلیسی، کامپیوتر، ورزش جسمانی یا حرکت درمانی و یوگا به اعضای کانون ارائه می شود.

وی خاطر نشان کرد: تعدادی از پزشکان برجسته گرگان بصورت داوطلبانه آموزش های مخصوص سالمندان را در این مرکز به اعضا ارائه می‌دهند و آن‌ها را با بیماری های خاص دوران سامندی آشنا می کنند. تعدادی از این پزشکان نیز بصورت روزانه در کانون حضور دارند و آزمایشات دوره ای سالمندان را تجویز می کنند.

به گفته اعضای این کانون فعالیت های مانند برگزار جشن تولد برای سالمندان، اهدا شاخه گل، برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های مذهبی توسط این کانون برگزار می شود که علاوه بر ایجاد روحیه نشاط در بین آن ها، شادی را به خانواده آن ها منتقل می کند.

این عضو هیات مدیره کانون در ادامه بیان کرد: سالمندی نامحسوس شروع می شود، تدریجی ادامه پیدا می‌کند، به طور ویرانگر پیشرفت می کند و فرصت را از فرد می گیرد و آن وقت است که نه کاری از سالمند بر می آید و نه از اطرافیان وی.

وی افزود: از آنجا میانگین سن جوان جامعه رو به افزایش است و جمعیت ما رو به سالمندی پیش می‌رود، فرزندان هم کم کم جزو سالمندان به شما می روند و توانایی مراقبت از سالمند وابسته را ندارند. اینجاست که برنامه ریزی و سیاست گذاری عالمانه و دوراندیشانه ضرورت پیدا می کند. در این بین همکاری جامعه و مردم نقش مهمی ایفا می کند. افرادی که زمانی جزو خیرین مدرسه ساز بودند باید به فکر ساماندهی سالمندانی باشند که روزگاری جزو دانش آموزان جامعه بودند.

موسس کانون جهاندیدگان افزود: معتقدم مشکل جامعه عدم پذیرش سالمندی است و همچنان بر این باورند که سالمند نیازی به کمک ندارد. عده ای سالمندی را انکار می کنند  تسلیم آن نمی شوند، عده ای نیز خود را تسلیم سالمندی می کنند و با پذیرش این موضوع از فعالیت های مفید سرباز می زنند. این دسته بندی بسیار به بافت و محل زندگی افراد مرتبط است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا