Mihanpostاخبار خودروپیشنهاد سردبیر

سایپا سیلک سیتروئن C3-XR محصولی جدید از خودروسازی سایپا + مشخصات فنی

سایپا سیلک سیتروئن C3-XR نخستین بار در سال 2014 به طور انحصاری برای بازار چین معرفی شد.

سایپا سیلک سیتروئن C3-XR محصولی جدید از خودروسازی سایپا است که این نام یعنی سیلک نام قدیمی‌ترین تمدن ایران است که با قدمتی بیش از 8000 ساله در کاشان امروزی واقع شده بود و سایپا به پاس تولید این خودرو در سایت خودروسازی کاشان ، این نام را برای آن انتخاب کرده است. سیتروئن C3-XR بر پایه پلتفرم EMP1 مشترک با سیتروئن سی-الیزه، پژو 301 و پژو 2008 طراحی شده است.

سایپا سیلک سیتروئن C3-XR نخستین بار در سال 2014 به طور انحصاری برای بازار چین معرفی شد. خودرویی که در سال‌های اجرای برجام، پای آن برای بازارسنجی به نمایشگاه‌های خودرویی ایران نیز باز شد و قرار بود پس از سیتروئن C3 در کارخانه سایپا سیتروئن در کاشان مونتاژ شود.

سایپا سیلک سیتروئن C3-XR

حالا با گذشت پنج سال از این ماجرا، سایپا این پروژه قدیمی را احیا کرده و قصد دارد جدیدترین نسخه از سایپا سیلک سیتروئن C3-XR را در ایران تولید کند. این پروژه که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو با نام M44 معرفی شده بود، حالا بر اساس آخرین صحبت‌های مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا قرار است با نام سیلک Sialk به مرحله تولید برسد.

اگر چه بسیاری از خودروهایی که سایپا و فرانسوی‌ ها برای بازار خودرو ایران آماده‌کردند، در حد رونمایی‌های نمایشگاهی باقی مانده است اما یکی از این خودروها سایپا سیلک سیتروئن C3-XR بود. این خودرو در اصل توسط فرانسوی‌ها برای بازار چین آماده‌ شد. اما براساس قراردادهایی، ایران هم به عنوان یک بازار هدف برای فروش این خودرو تعیین شد.

سایپا سیلک سیتروئن C3-XR بر پایه پلتفرم EMP1 مشترک با سیتروئن سی-الیزه، پژو 301 و پژو 2008 طراحی شده است. هر چند تولید برخی مدل‌هایی که به آن اشاره شد، به طور کامل متوقف شده است، اما تولید سیتروئن C3-XR همچنان ادامه دارد و جوینت ونچر دانگ‌فنگ سیتروئن سال 2021 برای دومین بار آن را به روزرسانی کرده است. سیتروئن C3-XR در این تغییرات کمی کشیده‌تر شده است و تغییراتر در مجموعه سپر جلو و نمای کابین پشت سر گذاشته است.
سایپا سیلک

مشخصات ظاهری سایپا سیلک سیتروئن C3-XR

سپرهای سایپا سیلک سیتروئن C3-XR تغییر کرده و در نمای جلو، ورودی‌های هوا در یک زمینه سیاه رنگ به یکدیگر متصل شده است. خروجی‌های اگزوز در نمونه جدید مخفی شده و سپر عقب نیز تغییراتی را پشت سر گذاشته است. با تغییر سپرها، طول کلی سیتروئن C3-XR 2021 نزدیک به 6 میلی‌متر افزایش یافته و به 4288 میلی‌متر رسیده است. با این حال عرض و ارتفاع این اتومبیل بدون تغییر باقی مانده و به ترتیب 1748 و 1557 میل‌متر است. فاصله بین دو محور 2655 میلی‌متری آن نیز تغییری نکرده است.

Citroen-C3XR-Saipa-Sialk

تغییرات در نمای کابین سیتروئن C3-XR 2021 کمی جدی‌تر است. هر چند پوسته داشبورد به کلی تغییر کرده، اما کنترل‌های سیستم تهویه مطبوع، فرمان، نمایشگر و سایر اجزای آن تغییری نکرده است. به جای خوشه ابزار سنتی، حالا یک نمایشگر دیجیتالی اطلاعات را پیش روی راننده می‌گذارد که البته گرافیک آن بسیار بحث برانگیز است. اهرم تعویض دنده و ترمز دستی نیز از سیتروئن سی- الیزه سدان کری‌اوور شده است.

Citroen-C3XR-Saipa-Sialk

مشخصات موتور سایپا سیلک سیتروئن C3-XR

هر چند سایپا سیلک سیتروئن C3-XR در چین به یک موتور 1.2 لیتری بنزینی توربوشارژ 3 سیلندر که 136 اسب بخار نیرو و 230 نیوتن‌متر گشتاور تولید مجهز شده است، اما بر اساس صحبت‌های مدیرعامل سایپا می‌توان گفت سایپا سیلک با این موتور در ایران عرضه نمی‌شود.
Saipa-Sialk سایپا سیلک
البته پیش از این محمدعلی تیموری اعلام کرده بود از موتور ME16 در کراس‌اوور سیلک استفاده خواهد کرد که با توجه به شباهت زیاد آن با موتور EC5 که سال 2014 به عنوان یکی از موتورهای سیتروئن C3-XR قابل انتخاب بود، کالیبره کردن موتور ME16 با اتاق سایپا سیلک چندان دشوار نخواهد بود.
Saipa-Sialk سایپا سیلک
سایپا سیلک سیتروئن C3-XR در بازار چین با قیمت 17هزار دلار توسط جوینت ونچر دانگ فنگ پژو سیتروئن عرضه می‌‌شود. پیش از این نیز در طمان معرفی نسخه جدید C3-XR اعلام کرده بودیم این محصول یکی از گزینه‌های جدی حضور در بازار ایران است و حالا نخستین نمونه‌های آن به ایران رسیده و پیش بینی می‌شود سایپا سیتروئن تا پایان سال جاری تولید آن را آغاز کند.
نمای داخل کابین سایپا سیلک سیتروئن C3-XR
تغییرات در نمای کابین سیتروئن C3-XR 2021 کمی جدی‌تر است. هر چند پوسته داشبورد به کلی تغییر کرده، اما کنترل‌های سیستم تهویه مطبوع، فرمان، نمایشگر و سایر اجزای آن تغییری نکرده است. به جای خوشه ابزار سنتی، حالا یک نمایشگر دیجیتالی اطلاعات را پیش روی راننده می‌گذارد که البته گرافیک آن بسیار بحث برانگیز است. اهرم تعویض دنده و ترمز دستی نیز از سیتروئن سی- الیزه سدان کری‌اوور شده است.
Saipa-Sialk

سیتروئن C3-XR به صورت استاندارد تنها دیفرانسیل جلو تولید می‌شود، اما سیتروئن پنج حالت رانندگی در شرایط جاده‌ای گوناگون را برای آن در نظر گرفته است، باید دید سایپا این ویژگی را در سیلک حفظ می‌کند شاهد حذف آن در نمونه ایرانی هستیم. موتور ME16 که به تازگی تولید آن در کارخانه مگا موتور آغاز شده و در خودروهای شاهین و کادیلا نیز از آن استفاده خواهد شد، توان تولید 115 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن متر گشتاور را دارد و استاندارد آلایندگی آن یورو 5 است. این موتور در کراس اوور سیلک احتمالا با یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک همراه خواهد شد.

چنگیز قیاسی

چنگیز قیاسی متولد ۱۳۶۰ و فارغ التحصیل دوره کارشناسی علوم ارتباطات - شاخه روزنامه نگاری - و دکترای مدیریت کسب و کار است. وی علاوه بر 12 سال تجربه سردبیری چند نشریه چاپی ،۷ عنوان ملی در جشنواره های مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در کارنامه خود دارد ، وی در سال 92 مجله اینترنتی« میهن پست» را تاسیس کرد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا