سهند پارس خودرو در حالی توسط شرکت شرکت سایپا معرفی شده است که این سدان که در پارس خودرو روی خط تولید رفته است نسخه فیس لیفت ساینا محسوب شده که با تغییراتی نسبتا معمولی و البته پلت فرمی قدیمی قرار است به زودی به بازار خودرو کشور عرضه شود.
البته سهند پارس خودرو توسط شرکت سایپا زمانی قوت بیشتری گرفت که توقف تولید 405 و 206 در ایران خودرو رقم خورد و در این گیرو دار سایپا تلاش کرد تا خودرویی اقتصادی در کلاس قیمتی پایینتر تولید کند؛ هرچند که نمیتوان ابعاد کوچک سهند و پیشرانه ی آن را با انواع پژو مونتاژ ایران خودرو مقایسه کرد.
به عبارتی دیگر سهند پارس خودرو به نوعی نسخه فیس لیفت شده ساینا است که به امکانات جدیدی مجهز شده است. در بحت مشخصات فنی، پیشرانه سهند نسبت به ساینا تغییر پیدا کرده و نسخه بهینه یافته موتور M15 بر روی آن نصب شده است. همچنین استاندارهای ایمنی جدید نیز برای این سدان اقتصادی در نطر گرفته شده است.
البته بهتر است بدانید که سهند پارس خودرو قرار است در تیپ های مختلف عرضه شود . در سهند پارس خودرو تیپ 2 آپشن هایی نظیر سانروف، کنترل پایداری، سنسور نور، مه شکن LED، تریم داخلی چرم و پارچه، مولتی مدیا و رینگ فولادی نصب شده است و در قسمت جانبی سهند پارس خودرو هیچ تغییری نسبت به ساینا دیده نشد و فقط مخاطب شاهد تغییر در قالب در صندوق، کاپوت و سپرها است.
طراحی ظاهری و نمای بدنه سایپا سهند پارس خودرو
از روبرو، چراغهای اسپرت و خوشفرم برای سهند طراحی شدهاند. این ادوات با جلو پنجره نیز هماهنگی بسیار خوبی دارند. مجموع این تجهزات، درکنار حجم دهی سپر و کاپوت جلو، نمای تهاجمی سهند را شکل میدهند.
دور شدن سهند پارس خودرو از استانداردهای جهانی مرتبط با طراحی خودرو، در نمای جانبی دیده میشود. ابعاد صندوق، فرم سقف و طول بدنه، حس ناخوشایند به بیننده میدهند که پیشتر برای تیبا صندوقدار و ساینا نیز وجود داشت. مطابق انتظار، مواد پلاستیک سیاهرنگ ارزانقیمت، فریم پنجرهها و دستگیرهها را تشکیل داده است. چرخها نیز 14 اینچ فولادی با قالپاق و رینگ اسپرت آلومینیوم در مدل سفارشی هستند.
از نمای پشتی سهند پارس خودرو ، چراغ های باریک و دارای برجستگی، سهند را بسیار زیباتر از ساینا و تیبا نشان میدهند. طرح کاسه چراغ به گونهای است که همخوانی نسبی با برشهای بدنه و خصوصا محل اتصال سپر عقب با گلگیر دارد. حجمدهی درپوش صندوق و محل نصب پلاک برای سهند پارس خودرو ، راضیکننده است اما در بخش پایین سپر، جذابیت چندانی دیده نمیشود.
در مجموع میتوان طراحی سهند پارس خودرو را با توجه به دیگر خودروهای سایپا و پلتفرم بسیار قدیمی آن، مثبت ارزیابی کرد. این محصول صرفا یک گام کوچک به جلو بعد از ساینا و تیبا است. سهند با طول 4215 و عرض 1663 و ارتفاع 1484 میلیمتر، همراه فاصله محوری 2410 میلیمتر، تفاوت چندانی با ساینا ندارد.
مشخصات فنی پیشرانه سایپا سهند پارس خودرو
سهند پارس خودرو به پیشرانه M15GSI مجهز است. این پیشرانه نمونه ارتقا یافته M15 بوده و فناوری VVT بر روی آن نصب شده است. این اتفاق باعث شده تا گشتاور بیشتری در دورهای پایینی تولید شود و مصرف سوخت پیشرانه M15GSI نسبت به M15 کاهش پیدا کند.
این پیشرانه همچنان از نوع 4 سیلندر و 8 سوپاپ است و می تواند 90 اسب بخار قدرت را با گشتاور 135 تا 137 نیوتن متر تولید کند. جعبه دنده سهند از نوع 5 سرعته دستی است و احتمالاً در نسخه اتوماتیک آن از جعبه دنده CVT با تعویض دنده مصنوعی 6 سرعته استفاده می شود. مصرف سوخت بهینه سهند ۷ لیتر به ازای هر 100 کیلومتر اعلام شده و وزن خالص آن 1220 کیلوگرم است.
مصرف سوخت | M15GSI |
حجم موتور | 1500 سی سی |
قدرت | 90 اسب بخار |
گشتاور | 135 نیوتن متر |
جعبه دنده | 5 دنده دستی | CVT |
مصرف سوخت | 7 لیتر |
جرم | 1220 کیلوگرم |
ترمزهای جلوی سهند پارس خودرو از نوع دیسکی و عقب آن از نوع کاسه ای است و در این بخش ارتقایی نسبت به ساینا و تیبا ندارد. همچنین در بحث سیستم تعلیق بهبودی حاصل نشده و سیستم تعلیق یکپارچه عقب H و سیستم تعلیق مک فرسون در بخش جلوی سهند پارس خودرو دیده می شود.
تجهیزات رفاهی امکانات ایمنی سهند پارس خودرو
مدل استاندارد سایپا سهند دارای دو کیسه هوا، سیستمهای ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع نیروی ترمز (EBD) با ترمزهای کاسهای در چرخهای عقب، سنسور پارک، دوربین عقب، نمایشگر 5 اینچ، خروجی برق 12 ولت و سیستم صوتی با چهار بلندگو خواهد بود.
برای نسخههای سفارشی، کروز کنترل، سنسور فشار باد تایرها، تهویه مطبوع دیجیتال با کولر اتوماتیک، تنظیم صندلی راننده در شش جهت به صورت دستی، سنسور نور و باران، چراغ روشنایی روز، روکش چرم مصنوعی برای صندلیها ارائه خواهد شد.