گوناگون

سرانه کل فضای سبز شهری ایران 11.8 مترمربع است/سرانه فضای سبز و پارک ها در کردستان مطلوب نیست

به گزارش خبرنگار مهر، علی نوذرپور پیش از ظهر چهارشنبه در نشست تخصصی مدیران عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ها و کارشناسان دفاتر فنی استانداردهای سراسر کشور که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، گفت: این نشست به منظور تحلیل وضعیت موجود فضای سبزشهرهای کشور و بیان مشکلات و ارائه راهکارهای آن برگزار شده است.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از تخریب باغات و فضای سبز قوانینی وجود دارد ولی متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است بنابراین یکی دیگر از اهداف برگزاری این نشست آگاهی از ظرفیت های قانونی برای جلوگیری از تخریب باغات و فضاهای سبزشهری است.

معاون امور شهرداری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور عنوان کرد: انتظار می رود در این نشست مباحث و موضوعات کارشناسی و تخصصی و راهکارهای علمی مطرح شود.

نوذرپور به بیان ارائه آماری از شاخص های موجود در فضای سبز کشور و استان کردستان پرداخت و بیان کرد: هم اکنون سرانه کل فضای سبزشهری در ایران 11.8 مترمربع است در صورتیکه استاندارد موجود در این رابطه 25 مترمربع است.

وی ادامه داد: شاخص بعدی مربوط به طرح جداسازی شبکه های آبرسانی به فضاهای سبز و پارک هاست که از سال 79 در وزارت کشور آغاز شده است.

وی افزود: درحال حاضر 50 درصد از فضاهای سبز شهری تحت پوشش شبکه آبرسانی مستقل از آب شرب قرار گرفته اند که در دولت یازدهم ارتقای این میزان به حدود 60 درصد هدف گذاری و برنامه ریزی شده است.

معاون امور شهرداری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بیان کرد:88 درصد شبکه آبرسانی به فضای سبز در استان اصفهان مستقل از آب شرب است که این استان بالاترین میزان را در سراسر کشور به خود اختصاص داده و کمترین آن هم متعلق به استان گیلان با سه درصد است و کردستان نیزبا 55 درصد در حد میانه ای از استان های کشورقرار دارد.

نوذرپور به مقایسه استان های مختلف کشور از لحاظ سرانه فضای سبز اشاره کرد و اظهارداشت: بیشترین سرانه فضای سبز کشور متعلق به استان اصفهان با 23.1 مترمربع و کمترین نیز مربوط به سیستان و بلوچستان است.

وی بیان کرد: سرانه فضای سبز کردستان 5.34 مترمربع  است که نسبت به سایر استان های کشور از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست.

وی عنوان کرد: در حوزه سرانه فضای پارک های خوزستان با 11.8 مترمربع در رتبه اول و چهارمحال بختیاری با 1.45 مترمربع  در ردیف آخر استان های کشور قرار گرفته اند.

معاون امور شهرداری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور سرانه فضای پارک های کردستان را 1.83 مترمربع خواند و افزود: متاسفانه استان کردستان از این نظر نیز وضعیت مطلوب و مناسبی ندارد.

نوذرپور به بیان مشکلات جدی و اساسی در حوزه فضای سبز کشور اشاره کرد و گفت: استفاده از گونه های وارداتی و عدم توجه به سازگاری این گونه ها با گونه های بومی، برخورد سلیقه ای در اجرای طرح های فضای سبز و نبود اطلاعات دقیق و صحیح در حوزه فضای سبز شهرهای کشور از جمله مشکلات موجود درحوزه فضای سبز کشور است.

وی هزینه بالای حفظ و نگهداری فضای سبز، طولانی شدن اجرای طرح های فضای سبز، تامین منابع مالی مورد نیازبرای اجرای طرح های فضای سبز،تخریب فضای سبزشهری به علت انجام پروژه های عمرانی و تخریب باغات و تغییر کاربری به دلیل گسترش شهر را از دیگر مشکلات این حوزه ذکر کرد.

نشست تخصصی مدیران عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ها و کارشناسان دفاتر فنی استانداردهای سراسر کشور از امروز به مدت دو روز در سنندج برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا