گوناگون

سرریز سرمایه گذاران دیگر استانها به همدان معرفی شوند/ ایران در حد یک قاره ظرفیت دارد

به گزارش خبرنگار مهر، روسای اتاق های بازرگانی ایران برای اجلاس سه روزه به استان همدان آمده اند که در اولین گام ظهر پنجشنبه به دیدار استاندار همدان رفتند.

در این جلسه نگرش اقتصادی استاندار همدان مورد توجه اعضا قرار گرفت تا جایی که همه حاضر همدان را به دليل به داشتن استانداری آگاه به امور اقتصادی تحسین کردند.

استاندار همدان نیز در این دیدار با اشاره به استعدادهای استان همدان عنوان کرد: باید در هدایت سرمایه گذار توجه ویژه ای شود چرا که اتاق ایران در بحث سرمایه گذاری در کشور از دولت نقش بارزتری دارد.

محمد ناصر نیکبخت  اذعان داشت: اتاق ایران باید سکان بهبود کسب و کار جامعه را به دست بگیرد چراکه دولت نه توان سرمایه گذاری دارد و نه قانون اجازه آن را می دهد بلکه سرمایه گذار باید تولید را ایجاد کند و کشور را به سوی تعالی ببرد.

وی ادامه داد: کشور ایران در حد یک قاره ظرفیت دارد چراکه در ایران شاهد 50 درجه اختلاف دما بین دو استان هستیم که می تواند فصل های مختلفی را بیافریند اما در حد توان یک قاره کار نکردیم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه نباید اکنون مشکل بیکاری داشته باشیم و باید از تمام ظرفیت ها استفاده کرد، اظهار داشت: پویایی توسعه اقتصادی و حل مشکلات کسب و کار باید مورد توجه قرار گیرد.

دولت تدبیر و امید با مشکلات مالی مواجه است

استاندار همدان با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید با مشکلات مالی مواجه است، اذعان داشت: واحد های تولیدی استان با زیر 30 درصد ظرفیت کار می کنند و 16 واحد تنها بالای 60 درصد فعالیت دارد.

نیکبخت افزود: دولت تدبیر و امید کمر به حل مشکلات بسته است و اکنون که استاندار هستیم اولویت کاری امور اقتصادی است چراکه همه مشکلات تحت شعاع مسائل اقتصادی است.

اگر مشکلات اقتصادی استان را کم کنیم مسائل امنیتی استان کم می شود

وی با بیان اینکه اگر مشکلات اقتصادی استان را کم کنیم مسائل امنیتی استان کم می شود و عیب نیست که برای آوردن سرمایه گذار به اسقبالش در دروازه شهر بروم، ادامه داد: بدون کمک اتاق بازرگانی دولت نمی تواند کاری انجام دهد و دست کمک به سوی شما دراز می کنم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه گردشگری و کشاورزی و صنعت ظرفیت های استان برای توسعه است، افزود: همدان به لحاظ میراث فرهنگی  و گردشگری در جایگاه اول کشور قرار دارد.

نیکبخت اذعان داشت: استان همدان اگر از تمام مزیت های خود استفاده کند استان اول گردشگری و میراث ایران می شود چراکه در این استان از آثار قبل از تاریخ اثار داریم و به لحاظ صنایع دستی در کل دنیا یک شهر سفال داریم و آن هم لالجین است و غاز علیصدر طولانی ترین غار آبی جهان و مناظر اقلیمی آن در کمتر جایی دیده می شود.

وی ادامه داد: همدان با 9استان همجوار خود نهایتا سه ساعت فاصله دارد اما در حد استعداد این استان از آن بهره برداری نشده  و در بخش کشاورزی نیز قصدنداریم این بخش را توسعه دهیم و به دنبال افزایش راندمان هستیم.

سالانه 12 هزار هکتار اراضی استان همدان باید به میزان آبیاری تحت فشار افزوده شود

استاندار همدان با تاکید براینکه سالانه 12 هزار هکتار اراضی استان باید به  میزان آبیاری تحت فشار افزوده شود، اذعان داشت: در حال حاضر در چند محصول رتبه اول کشور را داریم و دو میلیون تن از محصولات کشاورزی استان مورد استفاده قرار گرفته و برای سه نیم میلیون تن دیگر صنایع تبدیلی نیاز داریم.

وی ادامه داد: صنعت مزیت نسبی استان نیست اما سه مجتمع پترووشیمی در حال ساخت در استان داریم و بهترین شرایط را برای سرمایه گذاری در منطقه اقتصادی جهان آباد ایجاد کرده ایم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه همه توجه من به تولید است، گفت: مشکل آب منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد از دو ماه قبل حل شده و از آنجا که نجات استانها با سرمایه گذاری ممکن است، درخواست می کنم سرمایه گذاران دیگر استانها را به همدان هدایت کنید.

نیکبخت با اشاره به اینکه اتاق ایران باید فرصت های سرمایه گذاری را به نسبت شرایط و آمادگی ها به استانها هدایت کند، اذعان داشت: سرمایه گذاری که به همدان بیاید نمی گذاریم ناراضی برود و اینجا پاگیر می شود و تمام ابعاد توسعه کشور بستگی به سرمایه گذار بخش خصوصی دارد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری کاری خیر است البته اگر امکانات را بانک ها در اختیار بگذارند روند گرفتن کارمزد خود عاملی برای تورم است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه مشکلات تولید چیزی نیست که پشت میزها می شنویم، اذعان داشت: استانهای دیگر سر ریز سرمایه گذار خود را به همدان هدایت کنند.

وی عنوان کرد: در هفته دوم بعد از ماه رمضان، همدان میزبان سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهد بود.

img 8532i8b87(1)

وی با اشاره به اینکه جواز تاسیس را در استان برای واحدهای صنعتی نیم روزه صادر و استعلام ها را بعد از جواز تاسیس می گیریم، اذعان داشت: تنها استان دارای آمایش سرزمین تایید شده هستیم،

استاندار همدان اظهار داشت: تنها 23 درصد از کل اعتبارات عمرانی کشور به استانها می داده می شود.

چند تن از اعضا اتاق های بازرگانی کشور نیز در این دیدار نظرات خود را بیان کردند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج در این دیدار با اشاره به اینکه اگر ظرفیت های درونی قاره ایران را بررسی کنیم می توانیم در بخش برون مرزی از ان استفاده کنیم، گفت:  هر استان دارای پتانسیل خاص خود است و می توانیم از ظرفیت های کشور بهره ببریم.

محمد سعید نقشی زادیان با اشاره به اینکه کردستان ایران با اقلیم کردستان عراق مرز مشترکی دارد، عنوان کرد: از قدرت اقتصادی استان همدان می توانیم در شاهراه اقتصادی کردستان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: هدف ایران تصرف اقتصاد منطقه اقلیم کردستان است و در بخش کشاورزی و مرتع نیازمند تبادل ارتباطات میان دو استان هستیم.

هدف ایران تصرف اقتصاد منطقه اقلیم کردستان است

رئیس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن استان اردبیل نیز در این دیدار با اشاره به اینکه در گشایش اعتبار اسنادی بر استان همدان هنوز اقدامی نشده است، اذعان داشت: 141 واحد استان به صندوق توسعه ملی در سال گذشته معرفی شده اند ولی دو و سه دهم درصد از صندوق توسعه ملی توانسته اند تسهیلات سال گذشته را دریافت کنند.

حسین پیرموذن ادامه داد: اکثر واحدهای صنعتی  در کشور با مشکل کمبود سرمایه در گردش مواجه اند.

20140612 110523

وی عنوان کرد: همدان و اردبیل سالانه یک میلیون تن سیب زمینی تولید می کنند و آماده ارائه سرمایه گذار برای ایجاد صنایع تبدیلی در همدان هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع ومعادن استان  سمنان نیز در این نشست اذعان داشت: هنوز تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید انسجام  ندارند و تا جزیره ای فکر می کنیم به سر منزل نمی رسیم.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع ومعادن استان کرمانشاه نیز در این دیدار گفت: اگر قرار است در استانهایی مانند همدان و کرمانشاه  تغییری روی دهد بایدتمرکز زدایی شود.

کیوان کاشفی اذعان داشت: همه استانداران دولت یازدهم تفکر اقتصادی دارند وباید  استانها به صورت فدرال اداره شوند.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع ومعادن یاسوج نیز که نیکبخت را یکی از فرهیختگان کهکیلویه بویر احمدی معرفی می کرد، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید با دادن شعار تدبیر شرایط را باید در کشور تغییر دهد چراکه اکنون بانک ها شرکای واقعی صنعت نیستند.

جبار کیانی پور  اذعان داشت: مدیریت بحران در کشور باید برای عبور از شرایط اقتصادی حال حاضر ایجاد شود چراکه با این وضع نمی توانیم شاهد شکوفایی اقتصادی باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت های گردشگری همدان گفت: اگر برای نگهداری بزرگترین غار ابی جهان کاری انجام نشود با این آلودگی محیطی از بین خواهد رفت.

وی که از سخنان استاندار در خصوص توجه به گردشگری ابراز رضایت می کرد گفت: با شعار یاشاسین همدان به ارومیه بر می گردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا