گوناگون

سرمازدگی 50 درصدی باغات آذربایجان‌غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: همزمان با برگزاری دومین جشنواره انگور در دهکده ساحلی چی‌چست ارومیه در حال اجرا است، کار برداشت انگور از سطح تاکستانهای آذربایجان‌غربی نیز آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه آذربایجان‌غربی، مقصود قربانی در جمع خبرنگاران افزود: حدود 22 هزار هکتار ازسطح باغات استان زیرکشت محصول انگور رفته که از این تعداد 20 هزار هکتار بارور و 2000 هکتار آن نیز به صورت نهال است.

وی افزود : با توجه به پائین بودن آستانه تحمل درخت انگور به درجه حرارت بالای 17 درجه سانتیگراد در فصل زمستان ، امسال حدود 50 درصد باغات دچار خسارت سرمازدگی شده و از بین رفتند و پیش‌بینی می‌کنیم، بیش از 105 هزار تن انگور از سطح باغات استان برداشت شود.

وی با اشاره به تولید 220 هزار تن انگور از سطح باغات استان در سال گذشته، اضافه‌کرد: متوسط تولید انگور در استان 11 تن در هر هکتار است که امسال برآورد می‌کنیم این میزان به پنج و نیم تن در هکتار کاهش پیدا کند.

وی ادامه‌داد: پتانسیل تولید انگور در شرایط معمولی سالانه حدود 240 هزار تن است که 20 هزار تن از این مقدار برای تولید کشمش سالم و با کیفیت در سطح استان استفاده می‌شود.

قربانی خاطرنشان کرد: بیش از 50 رقم انگور در تاکستانهای استان کشت شده که از جمله ارقام ملکی، انگور سفید و قرمز، گزندایی، کشمشی، حسینی، خلیلی و ریش بابا از انواع ارقام موجود در سطح باغات استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان اظهارکرد: سالانه بیش از 80 هزار تن از انگور تولیدی استان در سردخانه‌ها نگهداری و برای مصارف تازه خوری به سایر استان‌های کشور یا کشورهای همسایه صادر می‌شود.

قربانی گفت: 30 درصد از انگور تولیدی استان در صنایع تبدیلی و تکمیلی، 30 درصد برای تهیه کشمش، شیره انگور و سایر مصارف خانگی و 40 درصد باقیمانده نیز برای مصارف تازه خوری و صادارت استفاده می‌شود.

وی یادآورشد: در حال حاضر بیش از 5000 هکتار از باغات قدیمی استان به سیستم پرورش گوردنی اصلاح شده هستند که یکی از سیاست‌های مهم جهاد کشاورزی توسعه این روش یا همان ایستاده کردن باغات انگور استان است.

قربانی تاکید کرد: انگور یکی از مهمترین تولیدات این استان است و آذربایجان‌غربی از نظر سطح، چهارمین استان و از نظر تولید، بین شش استان اول تولید کننده کشور قرار دارد.

وی قیمت تمام شده هر کیلوگرم انگور بسته‌بندی شده در جعبه بدون هزینه نگهداری سردخانه را 1786 تومان اعلام‌کرد و افزود: در میادین میوه و تره‌بار استان نیز انگور به ازای هر کیلوگرم از 1500 تومان تا 5000 تومان با توجه به کیفیت انگور تولیدی به فروش می‌رسد.

قربانی یادآورشد: تاکنون شش نهالستان برای تولید انگور شناسه‌دار از کمیته فنی نهال استان مجوز تولید دریافت کرده‌اند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا