گوناگون

سرپرست مرکز ملی فرش ایران: فرش مصداق تلفیق اقتصاد و فرهنگ است

81227752 5806528

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، ˈحمید کارگرˈ در نشست کمیته فرش مشهد که با حضور فعالان فرش خراسان رضوی برگزار شد، نامگذاری سال 93 با نام سال فرهنگ و اقتصاد را بستر مناسبی برای توجه بیشتر به فرش دانست و بر ضرورت توجه به فرش دستباف بویژه در حوزه فرهنگسازی تولید و مصرف در سال اقتصاد و فرهنگ تاکید کرد.

وی گفت: از آنجا که فرش پیشینه ای طولانی در خراسان دارد، حضور استانداری و برخی دستگاه های اجرایی در کمیته فرش استان خالی است.

وی با بیان اینکه صدا و سیما در معرفی توانمندیهای فرش استان و انگیزه بخشیدن به فعالان این حوزه نقشی مهمی دارد، افزود: صدا و سیما باید عضو کمیته فرش استان شود؛ همچنان که ادارات فرهنگ و ارشاد، میراث فرهنگی ، فنی و حرفه ای و دیگر نهادهای مرتبط باید به فرش ایرانی و هنرمندان این حوزه ادای دین کنند.

وی بیان کرد: اگر معتقدیم که فرش وجوه گوناگون فرهنگی، هنری، اشتغالزایی و ارز آوری دارد و خراسان دارای مزیت قابل توجهی در هنر- صنعت فرش می باشد باید نهادهای دولتی مانند استانداری و نهادهای محلی به یاری فرش بافان و دیگر فعالان حوزه فرش بشتابند.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران گفت: قابلیت و توان استان خراسان رضوی در تولید فرش های بزرگ پارچه با اندکی تبلیغ و بازاریابی مناسب می تواند به بهبود و رونق اقتصادی در منطقه خاورمیانه و توسعه اشتغال و ارز آوری بینجامد.

وی در ادامه این نشست به مطالب مطرح شده از سوی فعالان فرش استان گوش فرا داد و دیدگاه های خود و برنامه های مرکز ملی فرش را در این حوزه ها تبیین کرد.

صدور فرش های خراسان از گمرکات دیگر استانها ، لزوم برنامه ریزی برای خروج از رکود تورمی در حوزه فرش ، هدایت و ساماندهی نمایشگاههای داخلی فرش ، ارایه تسهیلات ارزان قیمت به هنر – صنعت فرش از جمله مباحث مورد بررسی در این نشست بود.

همچنین در این نشست در مورد کاهش نیروی انسانی توانمند در حوزه تولید ، تبلیغ برای معرفی فرش خراسان ، بیمه قالیبافان و مشکل کمبود اعتبار برای تداوم آن و نیز برگزاری نمایشگاه ویژه فرش خراسان در خارج از کشور بحث و تبادل نظر شد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران در سفر به مشهد از کارگاههای ویژه فرش های بزرگ پارچه در باغشن و یوسف آباد نیشابور و نیز کارگاه متمرکز در مشهد بازدید کرد.

7489/659

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا