گوناگون

سطح آب دشتهای خراسان شمالی 40 سانتیمتر پایین افتاد

81166263 5699436

ˈرضا نعیمیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: سطح آبهای زیرزمینی در دشتهای خراسان شمالی به شدت کاهش یافته و بیشترین میزان آن در دشت ˈجاجرمˈ رخ داده است.

وی با اشاره به برداشتهای غیرمجاز و بی رویه از منابع آب زیرزمینی گفت: به همین دلیل وزارت نیرو توسعه بهره برداری از منابع آب زیرزمینی هشت دشت از 11 دشت خراسان شمالی را ممنوع اعلام کرده و اکنون نیز وضعیت سه دشت بحرانی است.

او وضعیت آبهای زیرزمینی در دشتهای شیروان – فاروج، اسفراین و جاجرم را بحرانی اعلام و بیان کرد: دشتهای بجنورد، سملقان، صفی آباد، شوقان و رباط نیز در وضعیت ممنوع قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه سالانه 95 میلیون مترمکعب آب به صورت غیرمجاز از این منابع برداشت می شود گفت: 60 میلیون مترمکعب از این میزان مربوط به اضافه برداشت غیرمجاز از چاههای دارای پروانه و 35 میلیون مترمکعب آن نیز مربوط به چاههای غیرمجاز است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تعداد چاههای آب کشاورزی استان را پنج هزار و 531 حلقه ذکر و بیان کرد: از این تعداد دو هزار و 930 حلقه چاه کشاورزی دارای پروانه است که سالانه 446 میلیون مترمکعب آب از آن برداشت می شود و دو هزار و 601 حلقه چاه کشاورزی نیز غیرمجاز است.

وی درباره برنامه های نظارتی برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز از منابع آبی زیر زمینی گفت: اکنون پنج گروه گشت و نظارت در این شرکت بر چاههای کشاورزی نظارت و سرکشی دارند.

نعیمی به بهره برداران منابع آب زیرزمینی هشدار داد و افزود: امسال به صورت قاطع و جدیتر با متخلفان برخورد می شود.

خراسان شمالی واقع در شمال شرق کشور به لحاظ شرایط موجود سومین استان دچار خشکسالی در ایران محسوب می شود.

میانگین بارش سالانه در خراسان شمالی 250 میلیمتر است. متوسط بارندگی در این استان از ابتدای سال آبی جاری(مهر 92 تا 19 اردیبهشت 93) در مجموع 190 میلیمتر بوده است.ک/3

623/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا