گوناگون

سمینار ملی مهندسی سطح در کرج آغاز به کار کرد

به گزارش خبرنگار مهر، سمینار ملی مهندسی سطح با هدف گسترش دانش فنی و تبادل آخرین دستاوردهای علمی – تحقیقاتی توسط صنعتگران، پژوهشگران و اندیشمندان مراکز پژوهشی و دانشگاهی کشور و پیگیری رویدادهای علمی و تجاری مرتبط با علوم مهندسی سطح، از امروز 29 مهرماه به مدت دو روز در پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار می‌شود.

محمدرضا رحیمی پور دبیر علمی سمینار ملی مهندسی سطح در این آیین با گفتن این جمله ادامه داد: امروزه مهندسی سطح جزو تکنولوژی‌های برتر جهان است. این علم اکنون در علوم و مهندسی در صنایع زیر‌ساختاری چون نیروگاه‌ها و انرژی اتمی و صنایع هوایی کاربرد ویژه‌ای دارد.

به گفته وی این همایش نمادی حقیقی از ارتباط نزدیک پژوهشگاه‌ها به‌عنوان مراکز تولید علم و صنایع به ‌عنوان مراکز تولید ثروت در کشور است و ارتباط موثر این دو بخش موجب پیشرفت های علمی و اقتصادی کشور می شود.

دبیر علمی سمینار ملی مهندسی سطح درباره مقالات ارائه شده به این سمینار توضیح داد: مقالات منتخب انگلیسی و فارسی در این سمینار بسته به تطابق موضوعی در یکی از مجلات علمی پژوهشی همچون نشریه مهندسی سطح انجمن علوم و تکنولوژی سطح ایران، نشریه مواد و فناوری‌های پیشرفته پژوهشگاه مواد و انرژی، نشریه International Journal of Engineering و نشریه Advanced Ceramics Progress به چاپ خواهند رسید.

علوم و مهندسی سطح در صنایع نفت وگاز، پتروشیمی، صنایع هوایی، صنایع نیروگاهی، فناوری نانو در مهندسی سطح، لایه‌های نازک، رسوب فیزیکی بخار PVD، رسوب شیمیایی بخار CVD، نیتراسیون گازی و پلاسمایی، پاشش حرارتی پلاسمایی و HVOF، پوشش‌های توابعی FGM، پوشش‌های مانع حرارتی TBC، پوشش‌های فتوکاتالیست، تریبولوژی و سایش، شبیه سازی در فرآیندهای سطحی و ارزیابی و بررسی کیفیت سطوح از محورهای تخصصی این سمینار است که رحیمی پور نام برد.

کاربردهای متنوع مهندسی سطح در صنایع مختلف

در بخشی از این سمینار محمد مهدی هادوی رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی برگزاری این سمینار را اقدامی موثر در راه پیشرفت علم و تکنولوژی مهندسی سیستم ها خواند و گفت: چنین همایش‌هایی فرصت مناسبی برای بررسی چگونگی عملکردها و پیشرفت‌های حاصل شده در مسائل علمی و پژوهشی ایجاد می‌کند و امکان بررسی منابع موجود و توانمندی‌های امروز را فراهم می‌آورد.

وی آگاهی و شناخت دقیق را عامل موثر در کشف نقاط ضعف و کمبودها در مسائل مختلف دانست و اشراف به داشت ها و تونمندیهای موجود را در نزدیک شدن به پیشرفتهای بزرگ موثر خواند.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی درباره مهندسی سطح، توضیح داد: علوم و تکنولوژی سطح، گرایش بین رشته ای و چند رشته ای بوده و مشترکاتی با رشته های مختلف علوم و مهندسی از جمله متالورژی و مهندسی مواد، مهندسی مکانیک، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی شیمی، فیزیک و شیمی دارد.

وی درباره کاربردهای مهندسی سطح گفت: کاربرد فرآیندهای علوم و تکنولوژی سطح در صنعت بسیار وسیع بوده و شامل بهبود خواص سطحی و کارآیی قطعات ساخته شده در صنایع دفاعی، نیمرساناها، مهندسی پزشکی، مهندسی هسته ای، هوافضا، صنایع پتروشیمی، صنایع راه آهن، صنایع ستگین، خودروسازی می شود.

وی یادآور شد: مهندسی سطح یعنی محصولی را تولید کنیم که به شکل نهایی رسیده است.

هادوی با اشاره به این که در کشورهای پیشرفته هشت درصد تولید ناخالص ملی آنها هزینه استهلاک و خستگی سطحی و سایش می‌شود، تاکید کرد: اگر از این خسارت‌ها جلوگیری کنیم ارزش افزوده بالایی معادل میلیاردها دلار در کشور ایجاد می‌شود.

هادی با بیان این که این موضوع از 20 سال گذشته به صنایع کشور منتقل شده است، یادآورشد: مهندسی سطح در صنایع دفاعی، سازه‌های هوایی مانند بالگرد، نیروگاه‌ها و قطعات استراتژیک نیز کاربرد بسیاری دارد.

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی یادآور شد: از 149 مقاله ارسال شده به این همایش ، 132 مقاله آنها پذیرفته شده است که از این تعداد 60 مقاله به صورت شفاهی و 72 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.

به گفته این مسئول بیشترین مقالات رسیده به این همایش درباره لایه‌های نازک، خوردگی و سایش، فناوری نانو در سطح، ارزیابی و بررسی کیفیت سطوح، پوشش های نفوذی و پوشش‌های حرارتی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا