گوناگون

سندرم تنفسی خاورمیانه در خوزستان گزارش نشده است

سرپرست گروه پیشگیری از بیماری‌های مرکز بهداشت استان خوزستان با اشاره به اینکه کورونا ویروس جدید عامل بیماری سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) است، گفت: خوشبختانه تاکنون، هیچ موردی از این بیماری در کشور و استان گزارش نشده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خوزستان، همایون امیری با بیان مطلب فوق افزود: کورونا خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که می‌توانند طیف وسیعی از بیماری‌ها را از یک سرماخوردگی معمولی تا بیماری کشنده سارس ایجاد کنند.

وی علائم این بیماری را تب، سرفه و تنفس سخت اعلام کرد و گفت: طیف علائم بیماری مزبور از حالت بدون علامت تا بیماری تنفسی حاد شدید متغیر است.

سرپرست گروه پیشگیری از بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: مدت زمان بروز علائم بیماری از دو تا 10 روز متغیر است.

امیری با اشاره به اینکه این ویروس علائمی شبیه سرماخوردگی ایجاد می‌کند، گفت: تفاوت این ویروس با سایر کورونا ویروس‌ها که بیشتر به دستگاه تنفسی حمله می‌کنند در این مساله است که می‌تواند باعث آلودگی سایر اعضاء حیاتی بدن مثل کبد، کلیه، روده و سلول‌های دفاعی بدن شود.

وی در خصوص راه‌های انتقال بیماری توضیح داد: راه اصلی انتقال ویروس عامل بیماری تماس مستقیم با انسان یا حیوان یا محیط آلوده و در موارد زیر خطر ابتلا به بیماری بیشتر است: افرادی‌که در فاصله کمتر از یک متر با بیماران قرار دارند (بیش از 15 دقیقه)، افرادی که در مقابل عطسه و یا سرفه بیماران قرار داشته باشند، افرادی که دستشان با سطوح آلوده به قطرات تنفسی بیماران برخورد داشته و سپس چشم، بینی و یا دهان خود را با همان دست آلوده لمس کرده باشند، پزشکان و سایر پرسنل بهداشتی درمانی که بدون رعایت نکات حفاظت فردی و اصول پیشگیری در ارائه خدمات به بیماران نقش دارند، در معرض اکتساب این ویروس قرار دارند.

امیری در خصوص نقش حیوانات درانتقال بیماری گفت: تاکنون پاسخ دقیق این سوال که ˈ آیا حیوانات در انتقال این بیماری نقش دارند یا خیرˈ بطور قطعی مشخص نشده است.

سرپرست گروه پیشگیری از بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان افزود: با توجه به سابقه تماس بیماران با شتر و برخی حیوانات و شباهت ژنتیکی ویروس جدید با کوروناویروس خفاشی احتمال می‌رود که حیوانات مخزن بیماری بوده و افراد بعد از تماس با آنها به آن مبتلا شده باشند.

وی در زمینه مرگ و میرناشی از این بیماری عنوان کرد: مرگ و میر در این بیماری بالا است و 50 درصد بیماران بعد از تحمل بیماری شدید تنفسی و بستری در بخش مراقبت ویژه در نهایت فوت می‌کنند.

امیری گفت: درمان ضد ویروسی قطعی هم اکنون در دسترس نیست اما با درمان‌های مراقبتی ویژه در بیمارستان‌ها تعدادی از بیماران بهبودی یافته‌اند و این بیماری واکسن ندارد.

سرپرست گروه پیشگیری از بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان به افرادی که قصد سفر به کشور عربستان و امارات متحده عربی را دارند توصیه کرد: آداب بهداشتی در هنگام سرفه کردن و عطسه را رعایت کنند به صورتی که در هنگام سرفه و عطسه با دستمال جلوی بینی و دهان خود را بگیرند و پس از آن دستمال استفاده شده را در سطل زباله بیندازید.

وی افزود: دست‌های خود را مخصوصا پس از سرفه یا عطسه با آب و صابون به مدت 15 تا 20 ثانیه بشویند و حتی‌الامکان از دست زدن به چشم، دهان و بینی خود پرهیز کنید زیرا از این طریق ویروس را به بدن خود وارد می‌کنند.

امیری گفت: چنانچه افراد علائمی شبیه سرماخوردگی و عفونت تنفسی دارند از آمد و شد به محل‌ها و مکان‌های پرازدحام و شلوغ خودداری کنند و در صورت مشاهده علائم بیماری و کسالت مشابه سرماخوردگی و عفونت تنفسی بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

سرپرست گروه پیشگیری از بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان توصیه کرد: از افراد مشکوک به بیماری، حداقل دو متر فاصله بگیرید، در هنگام بیماری از در آغوش گرفتن، دست دادن و روبوسی خودداری کنید و آب دهان خود را در مکان‌های عمومی به زمین نیاندازید.

وی افزود: تغذیه مناسب، نوشیدن آب و مایعات کافی و خواب و استراحت مناسب در پیشگیری و درمان این بیماری موثر است و باید افراد از تماس با حیوانات و به ویژه پرندگان و بازارهای فروش پرندگان زنده خودداری کنند و درهنگام بروز علائم بیماری و کسالت مشابه سرماخوردگی و عفونت تنفسی ظرف 10 روز پس از مراجعت از سفر بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

امیری خاطرنشان کرد: کورونا ویروس جدید، برای اولین بار در شهریور سال 1391در یک بیمار عربستانی مبتلا به عفونت تنفسی شدید شناسایی شده و تاکنون از 14 کشور جهان نیز موارد این بیماری گزارش شده است.

سرپرست گروه پیشگیری از بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: تعداد موارد گزارش شده به سازمان جهانی بهداشت تا تاریخ 93/2/7، 388 مورد ابتلا و 118 مورد فوت بوده که بیشترین موارد مربوط به کشور عربستان با 315 مورد ابتلا و 92 مرگ و کشور امارات متحده عربی با 42 مورد ابتلا و 9 مورد فوت بوده است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا