گوناگون

سند امنیت غذایی استان همدان تدوین شد/ باید به اعتماد مردم احترام گذاشت

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ابراهیم الهی تبار ظهر یکشنبه در نخستین همایش روز جهانی غذا در همدان اظهار داشت: روز جهانی غذا بهانه‌ای است تا به بیان عملکردها و برنامه‌ها و سیاست‌های پیش رو و تدوین شده در این حوزه بپردازیم.

وی عنوان کرد: یکی از برنامه های دولت که جزئی از سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری نیز است، سلامت و امنیت غذایی است که باید بطور خاص و ویژه به این حوزه بپردازیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با بیان اینکه غذا همیشه یکی از نیازهای بشری بوده است، ادامه داد: بسیاری از جریان‌ها و حرکت‌های استعماری و استکباری که انسان در تاریخ بشر با آن روبرو شده و حتی اکنون نیز شاهد آن هستیم جنگ بر سر منابع و ذخایر و دستیابی به آن‌ها است.

الهی تبار با اشاره به اینکه بحث تغذیه در دنیای امروز موضوعی چالشی است، افزود: آنچه امروز کشور ما با آن دست به گریبان است هم کیفیت و هم کمیت مواد غذایی است.

وی عنوان کرد: حاکمان هر جامعه موظفند مواد غذایی سالم و دارای ارزش غذایی مناسب را با ساده‌ترین شکل دسترسی و تامین آسان در اختیار مردم قرار دهند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان با اشاره به چهار امر حیاتی در حوزه تغذیه گفت: تامین غذا به شکل صحیح و بهره‌برداری از منابع، سلامت غذا و در دسترس بودن آن، نظارت بر مجموعه های تهیه آن و نهایتا آموزش در این حوزه از عوامل مهم و کلیدی در بخش تامین محصولات دامی و کشاورزی است.

با اعتماد مردم به مسئولین اعتبار اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت

الهی تبار با اعلام اینکه باید به اعتماد مردم احترام گذاشت، ادامه داد: در حوزه سلامت و امنیت غذایی باید نظارت کافی وجود داشته باشد، چرا که با اعتماد مردم به مسئولین اعتبار اجتماعی نیز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه استان همدان از استان های نسبتا امن در حوزه مواد غذایی است، اظهار داشت: استان همدان به تدوین چند برنامه و سند در حوزه سلامت و امنیت مواد غذایی اقدام کرده است که سند امنیت غذایی استان و نقش هریک از دستگاه های مربوطه و شاخص های هدف مشخص شده و امیدواریم با مشارکت مردم و دستگاه های مربوطه سطح امنیت و رضایت غذایی در استان را ارتقا بخشیم.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد نیز در همایش روز جهانی غذا در همدان با اشاره به موضوع ارزش غذایی و تناسب چربی در رژیم های غذایی عنوان کرد: در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا جایگزینی چربی های حیوانی به گیاهی صورت گرفته چرا که چربی‌های حیوانی با داشتن اسیدهای چرب متوسط و از طرفی کاهش فعالیت های بدنی بشر باعث افزایش کلسترول و بیماری های قلبی خواهد شد و همچنین جذب کلسترول گیاهی باعث کاهش جذب کلسترول حیوانی می شود.

محمدحسین حداد خداپرست با اشاره به اینکه 30 درصد از کل انرژی دریافتی بدن از روغن‌ها است، ادامه داد: تمام بیماری‌های مربوط به  قلب و عروق بدن، ام اس، آلزایمر و بسیاری از بیماری های درگیر با عصب به چربی موجود در بدن ارتباط دارند و پوشش چربی بافت های عصبی بدن تا میزانی ضرورت دارد.

وی با بیان توصیه های پزشکی پیرامون مصرف روغن ها بیان کرد: روغن پالم چربی نیمه جامدی است که قدرت آنتی اکسیدانی بالایی دارد و مقادیر زیادی اسید چرب اشباع دارد و در رژیم های عاری از اسیدهای چرب و چربی های سرخ کردنی به کار می رود.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد افزود: روغن پالم خواص غذایی و سلامت بخشی مانند فعالیت های انتی اکسیدانی، کاهش کلسترول و خاصیت ضد سرطانی دارد.

حداد خداپرست گفت: همچنین مغز گیاه پالم دارای پروتئین است و در سال های اخیر استفاده از روغن پالم به دلیل خاصیت های ذکر شده نسبت به دیگر روغن ها بسیار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مصرف امگا سه از طریق مصرف ماهی، تخم کتان، تخم ریحان و تخم خرفه تا حدی برای بدن ضروری است و مصرف بیش از حد آن خون را رقیق می کند و همچنین مصرف بیش از حد اسیدهای چرب کوتاه مانند ماست و دوغ باعث ترک برداشتن غضروف‌های دیسک می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا