گوناگون

سهم آب البرز از منابع آب موجود مشخص شود

مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز، مشخص شدن سهم آب استان البرز از منابع آب موجود را خواستار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در البرز، «مسعود کریمی»، امروز(سه‌شنبه 11شهریورماه)، در نخستین همایش کشاورزی و بحران کم‌آبی البرز که به میزبانی شهرستان نظراّباد و با حضور مسئولان ارشد ملی، استانی و شهرستانی برگزار شد، با اشار به ریشه‌های اصلی کم آبی‌های موجود گفت: حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت غیرقانونی از منابع زیرزمینی، خشکسالی‌های پیاپی و عدم بارش نعمات آسمانی، عدم مصرف صحیح آب و بالاخره گرایش به کاشت محصولاتی که آب زیادی نیاز دارند، به عنوان مهم‌ترین علل کم‌آبی در استان البرز به‌ویژه شهرستان نظرآباد قطب کشاورزی این استان است.

وی با اشاره به راهکارهای مقابله با این بحران افزود: راهکار نخست این است که باید سهم آب استان البرز از منابع آب موجود مشخص شود، تا کی می‌خواهیم از منابع آب البرز به استان‌های تهران و قزوین بدهیم و باید یک جایی جلوی این روند منفی گرفته شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به احداث پروژه‌های مسکن مهر نیز گفت: وقتی ما خودمان در البرز مشکل داریم نباید به دیگران این‌قدر بفرما بزنیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان البرز ادامه داد: دولت راهکارهای خوبی برای مقابله با هدر رفتن آب بخش‌های کشاورزی در دستور کار دارد که یکی از مهم‌ترین آنها استفاده از پسآب شهری است.

کریمی یادآور شد: هم‌چنین پرداخت 75 درصد از هزینه اصلاح سیستم‌های آبیاری را دولت پرداخت می‌کند و اگر کشاورزان اراضی خود را تا سطح دو و نیم هکتار تجمیع کنند، دولت کل هزینه را می‌پردازد که این یک فرصت استثنایی برای کشاورزان است تا بتوانند از سیستم منسوخ شده غرق‌آب کردن مزارع خود دست بردارند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با تلاش همگانی و مشارکت بخش خصوصی هر چه سریع‌تر این سیستم‌ها در مزارع استان البرز جایگزین شیوه‌های قدیمی آبیاری شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا