گوناگون

سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور زیر 10 درصد است

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر فانی در شانزدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز که عصر امروز شنبه در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد با بیان این مطلب گفت: اگر خیرین مدرسه ساز نبودند قطعا آموزش و پرورش با چالش های جدی تری در حوزه تعلیم و تربیت مواجه می شد. پس از آنکه خیرین مدرسه ساز بوجود آمد خیرین در حوزه های دیگری همچون خیرین سلامت، خیرین دانشگاه ساز، خیرین ازدواج نیز ایجاد شد که پیشتاز همه آنها خیرین مدرسه ساز بوده که این همه نشان از یک تجربه مفید است.

وی با بیان اینکه باید تجربه خیرین مدرسه ساز تدوین شود، گفت: این بزرگواران تجربه موفقی در زمینه ساخت و ساز و حتی اداره مدرسه با تکیه بر فرهنگ ایرانی – اسلامی و کمک مردم داشتند که از آن باید در آموزش و پرورش استفاده کرد.

فانی خطاب به رئیس سازمان نوسازی مدارس افزود: از این سازمان می خواهم این تجربه خیرین مدرسه ساز را مستند سازی کرده و حتی به زبانهای دیگر نیز ترجمه کند.

وی با اشاره به وجود پروژه های نیمه تمام گفت: در حال حاضر 1200 پروژه آموزشی با 5 هزار و 700 کلاس درس و 900 هزار متر مربع زیربنا توسط خیرین در حال ساخت و ساز است. این آمار حاکی از آن است که پس از انقلاب روزانه 7.5 کلاس درس توسط مردم در پهنه آموزش و پرورش کشور ایجاد شده است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش این وزارتخانه با محدودیت هایی مواجه است چرا که از نظر حجمی بزرگترین دستگاه کشور به حساب می آید و یک میلیون معلم و کارمند در 105 هزار مدرسه مشغول به تعلیم و تربیت به دانش آموزان هستند؛ دانش آموزانی که تک تکشان از موهبت و لطف خیرین بهره مند شده و اینها هستند که در 20 سال آینده کشور را اداره می کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سهم اندک بودجه آموزش و پرورش از سهم بودجه عمومی کشور که زیر 10 درصد است گفت: 98 درصد اعتباری که در اختیار داریم صرف پرداخت حقوق می شود به عنوان مثال از 21 هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش در سال 93 حدود 98 درصد برای حقوق معلمان اختصاص داده می شود و در حدود 200 میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما قرار می گیرد که این رقم در مقایسه با حجم کار بسیار اندک است.

وی توضیحات خود را اینگونه تکمیل کرد: یکی از سیاست های اصلی ما در آموزش و پرورش توسعه مشارکت در بخش مردمی و در سال تحصیلی 93-94 لایه هایی از آن را انجام می دهیم.

وی همچنین درباره پروژه های نیمه تمام نیز گفت: امسال با مجوز شورای اسلامی این اجازه را پیدا کردیم تا این پروژه های نیمه تمام که در حدود 6 هزار پروژه است در اختیار خیرین قرار بگیرد که اگر میانگین این شش هزار پروژه را 5 کلاس درس برای هر کدام در نظر بگیریم 30 هزار کلاس درس به فضاهای آموزشی اضافه می شود که امیدواریم این بار نیز خیرین کمک و مشارکت لازم را برای تکمیل این پروژه ها به ما بکنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا