گوناگون

سهم صادرات سنگ تزئینی ایران کمتر از پنج درصد تولید است

81206468 5769973

بختیار رضایی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: آمار های منتشر شده حاکی است در سال 91 میزان سنگ خام استخراجی از 16 میلیون تن گذشت، اما میزان صادرات بیش از 500 هزار تن بود که بسیار ناچیز است.

وی یادآور شد: ایران بیش از دو دهه به عنوان پنج کشور برتر در استخراج سنگ تزئینی در سطح جهان معرفی می شود، اما به دلیل ضعف فنی در فرآوری سنگ تزئینی، نتوانسته ایم سهمی متناسب با صادرات داشته باشیم.

رضایی در حاشیه ششمین نمایشگاه بین المللی سنگ تزئینی، معدن، ماشین آلات و صنایع وابسته در تهران افزود: نمایشگاه سنگ سالها با هدف توسعه صادرات برگزار شده اما بدلیل نبود برنامه ریزی مناسب نتوانسته ایم از این همایش به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی یادآور شد: واحدهای سنگبری که حدود 50 درصد آنها در تهران قرار دارند به بیش از 6 هزار واحد رسیده، اما به اعتقاد کارشناسان 70 تا 80 درصد ماشین آلات این سنگبری ها فرسوده و با قدمت فعالیت بیش از 30 سال است.

رضایی افزود: شرکت های خارجی حاضر در نمایشگاه به دنبال بازاریابی برای فروش ماشین آلات و تجهیزات استخراج از معدن هستند، درحالی که رویکرد اصلی نمایشگاه تهران باید صادرات باشد و شرکتهای خارجی نیز باید بستر ساز توسعه صادرات سنگ ایران باشند.

جعفر سرقینی روز سه شنبه (27 خرداد) در حاشیه مراسم افتتاحیه این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا، گفت: فعالان بازار سنگ ایران باید تلاش کنند تا ظرف پنج سال حجم صادرات سنگ تزئینی ایران را به یک میلیارد دلار برسانند.

رضایی گفت: بررسی آمار صادرات ایران در سالهای اخیر حاکی است، همچنان حدود 70 تا 75 درصد سنگ تزئینی صادراتی کشور به شکل خام صادر می شود و سنگ فرآوری صادراتی سهم 25 تا 30 درصدی دارد.

این متخصص سنگ تصریح کرد: ضعف در فرآوری است و باید با حمایت صندوق توسعه ملی، نظام بانکی نسبت به واردات ماشین آلات و تجهیزات نوین فراوری سنگ تزئینی اقدام شود تا سهم صادراتی سنگ فرآوری شده افزایش یابد.

وی افزود: ذخایر سنگ تزئینی ایران در منطقه ممتاز و بی رقیب است، بنابراین می توانیم با حمایت های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخش جایگاه شایسته ای پیدا کنیم.

براساس برآوردهای جهانی مصرف سنگ تزئینی از رقم 886 میلیون مترمربع در سال 2004 به 4.9 میلیارد مترمربع در سال 2025 خواهد رسید.

ششمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزیینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات وابسته(ایستک 2014) با حضور حدود 200 شرکت های داخلی و خارجی تا 30 خردادماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به کار خود ادامه می دهد.

اقتصام(4)1559**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا