گوناگون

سهم کرمان در اقتصاد کشور چقدر است؟

مدیرکل بودجه معاونت برنامه ریزی استانداری کرمان گفت: طبق سرشماری سال 92، جمعیت شاغل استان کرمان 829 هزار نفر بود که با توجه به جمعیت عرضه نیروی کار، 53 هزار و 800 نفر بیکار دراستان کرمان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، “جعفر رودری” امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمان با اشاره به این‌که ضریب جوانی استان کرمان سه درصد از متوسط کشور بالاتر است، افزود: جمعیت عرضه نیروی کار استان در سال گذشته 883 هزار نفر بوده که 27.9 درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

رودری با تاکید بر این‌که دوگانگی شاخص‌ها باید در سند توسعه اشتغال استان در نظر گرفته شود، گفت: نرخ بیکاری یک عامل بلندمدت است، و از نظر تئوری نمی‌توان ظرف یک سال نرخ فعالیت را کاهش داد. در کشور نیز این دوگانگی وجود دارد و این اختلاف در نرخ فعالیت و بیکاری در استان کرمان به مراتب بالاتر است.

وی افزود: پتانسیل استان به لحاظ نیروی کار مشخص است و آماری که در سال‌های 82 و 90 در خصوص ایجاد اشتغال ارائه شد، نشان می‌دهد که به هیچ وجه واقعی نیستند.

رودری گفت: ظرفیت استان در ایجاد شغل در بهترین دوران عملکردی اقتصاد استان برای 24 هزار نفر بوده و پیش‌بینی می‌شود در حال حاضر سالانه 12 تا 13 هزار نفر باشد.

وی تصریح کرد: در حوزه نیروی انسانی، نرخ اشتغال و فعالیت، استان به طور قطعی نیاز به تأمل و بازسازی دارد تا هدف‌گذاری در برنامه ششم براساس اطلاعات مستحکم و قابل اتکا باشد.

رودری اظهار کرد: استان کرمان حدود 16 میلیارد تومان GDP دارد و سهم استان در اقتصاد بدون نفت کشور 3.14 درصد و در اقتصاد با نفت 2.63 درصد است.

وی افزود: باید یک بازنگری در ساختار اقتصادی استان کرمان صورت گیرد و ساختار به گونه‌ای رقم بخورد که سهم بخش کشاورزی در اقتصاد استان به واسطه افزایش سهم بخش‌های دیگر در آینده، کاهش پیدا کند.

مدیرکل بودجه استانداری کرمان گفت: سهم بخش معدن استان کرمان از اقتصاد بدون نفت 40 درصد است و در صنعت و سایر بخش‌ها باید جایگاه استان در برنامه ششم مورد توجه قرار گیرد تا این جایگاه در کشور افزایش یابد.

وی افزود: بهره‌وری نیروی کار در کشور 214.9 میلیون ریال است که استان کرمان نسبت به متوسط کشوری پایین‌تر است.

وی تصریح کرد: بهره‌وری نیروی کار در بخش کشاورزی به دلیل محصول پسته و صادرات آن نسبت به سایر بخش‌ها در استان بیشتر است. اما نرخ بهره وری کشاورزی نسبت به مصرف آب 600 تومان و در صنعت 86 هزار تومان است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا