گوناگون

سونا و جکوزی در خانه تاریخی عامری های کاشان

به گزارش خبرنگار مهر، خانه عامری‌های کاشان در دوره زندیه  بنا شده و در دوره قاجار به وسیله سهام السلطنه عامری فرد توسعه یافته‌است. این خانه که پیش از این توسط متولیان میراث فرهنگی تا حدودی مرمت شده بود، توسط یکی از شرکتهای تامین کننده قطعات خودرو مراحل نهایی مرمت را می گذراند و قرار است به اقامتگاه گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود. این واگذاری در سال 89 زمانی که مدیریت سازمان میراث فرهنگی بر عهده حمید بقایی بود، انجام و اعلام شد که این شرکت می تواند سه ساله این بنای تاریخی را مرمت کند و تا هفت سال استهلاک و بازگشت سرمایه داشته باشد و به مدت 59 سال از آن بهره برداری کند.

منتها این شرکت در بنای تاریخی عامری ها از الحاقاتی استفاده کرده که با ماهیت این بنای تاریخی در تضاد است مانند افزود سونا و جکوزی به این بنا. اما مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی که طرف قرارداد با این شرکت بوده است، نوع مرمت این بنا را یکی از افتخارات می داند و به خبرنگار مهر می گوید: به طور حتم در بناهای تاریخی اگر الحاقاتی وجود داشته باشد، باید قابل برگشت به حالت اول باشد. تعبیه سونا و جکوزی نیز به همین ترتیب احداث شده است و آسیبی به بنا نمی زند.

IMG08253568

احسان ایروانی با بیان اینکه تزئینات بیرونی خانه عامری ها تاریخی نیست ادامه می دهد: دیوار اصلی را از پشت قاب کرده اند که در هر لحظه که بخواهیم می توان این دیوار و این سازه را برداریم.

وی درباره تاخیر در مرمت و راه اندازی خانه عامری ها می گوید: شرکت سرمایه گذار از مدیرعامل سابق صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی مهلت 6 ماهه خواسته بود که با آن موافقت شده است بنابراین در کل، سه سال و 6 ماه فرصت مرمت این بنای تاریخی را دارند.

IMG08253656

بنای تاریخی عامری های کاشان یکی از بناهای نفیسی بود که حمید بقایی آن را به بخش خصوصی داد تا به اقامتگاه گردشگری تبدیل شود این درحالی است که طبق قانون بناهای نفیس باید برای عموم مردم قابل بازدید و استفاده باشد و نباید آن را محدود به افراد خاص کرد . با این وجود تبدیل خانه عامری ها به مکان اقامتی باعث خواهد شد تنها افرادی از آن استفاده کنند که در این خانه اقامت دارند. اکنون نیز طی کردن مراحل مرمتی در این خانه، باعث شده تا گردشگران داخلی و خارجی کاشان حق بازدید از این بنای فاخر و تاریخی منحصر به فرد کاشان را نداشته باشند. درحالی که مدیرعامل صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی آذر ماه سال گذشته گفته بود: بیش از 90 درصد عملیات حفاظت و مرمت مجموعه عظیم خانه عامریهای کاشان پایان یافته و این بنای تاریخی از اوائل سال 93 آماده بازدید می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا