Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

سیگنال های ذره بنیادی شتاب دهنده سرن از بین رفت ؟!

سیگنال های ذره بنیادی شتاب دهنده هادرونی سرن از بین رفت؟ این خبری است که جامعه علمی و بخصوص دست اندرکاران بزرگترین مرکز تحقیقات فیزیک هسته ای جهان را در نگرانی فرو برده و این شتاب دهنده بزرگترین مرکز تحقیقات فیزیک هسته ای جهان یا همان «سرن» دانشمندان را از آنچه که به دنبالش بودند یا امید به کشف آن داشته اند مأیوس کرد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

سیگنال های ذره بنیادی شتاب دهنده هادرونی که اصلی ترین سوژه فیزیکدانان در بزرگترین مرکز تحقیقات فیزیک هسته ای جهان است و هشت سال از آغاز به کار این شتاب دهنده هادرونی بزرگ (LHC) می گذرد حالا باعث نگرانی شدید دانشمندان شده، چرا که در این مدت دانشمندان زیادی از سراسر جهان به دنبال کشف ذرات جدیدی بوده اند تا با تکیه بر یافته هایی که از این میان به دست می آورند معمای پیدایش عالم و انبوهی از پرسشهای مرتبط با آن را پاسخ دهند.

در این مدت اتفاقات زیادی در این شتاب دهنده روی داده که از رسوایی مربوط به راه یافتن راسو به آن گرفته تا کشف ذره «بوزون هیگز» همگی مورد توجه رسانه ها و علاقمندان به فیزیک بوده است.

شتاب دهنده هادرونی

اما حالا خبرهای ناامیدکننده ای از این شتاب دهنده منتشر می شود چرا که فیزیکدان هایی که  در این مجموعه حضور دارند متوجه شده اند سیگنال هایی که تصور می شد نشانه ای روشن از کشف یک ذره ناشناخته باشد از بین رفته و مقامات آزمایشگاه سرن این خبر ناامیدکننده را در کنفرانس بین المللی High Energy Physics در شیکاگو ارایه کرده اند.

فیزیکدانها امیدوار بودند سرنخی که پیشتر به دست آورده بودند نشانی روشن بر ذره ای باشد که بر اساس مدلهای استاندارد (Standard Model) وجود آن قابل پیش بینی نباشد.اکنون آنها می گویند که سیگنالهای مربوط به این ذره کاملا از بین رفته است.

منبع : theguardian

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا