گوناگون

شاه میگوی آب شیرین برای نخستین بار در تالاب انزلی رهاسازی شد

81191818 5744584

مدیرکل شیلات گیلان عصر شنبه در حاشیه رهاسازی شاه میگوی آب شیرین بومی حوزه جنوبی دریای خزر در خصوص این پروژه به خبرنگار ایرنا گفت : از محل اعتبارات استانی امسال اعتباری بالغ بر 200 میلیون ریال به شیلات گیلان برای تکثیر و تولید شاه میگوی مینیاتور اختصاص داده شد.

ˈ حجت سعیدی ˈ اظهار کرد : این اعتبار برای تولید و تکثیر 10 هزار شاه میگوی مینیاتور با متوسط وزن 200 میلی گرم در مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی شهید انصاری شیلات گیلان و رهاسازی در تالاب انزلی اختصاص یافت.

رییس مرکز تکثیر وبازسازی ذخایر ماهیان استخوانی شهید انصاری نیز در حاشیه عملیات رهاسازی این گونه در تالاب انزلی به ایرنا گفت : کار تولید انبوه شاه میگوی آب شیرین برای نخستین بار در این مرکز انجام شد.

ˈ صمد درویشی ˈ اظهار کرد : از نیمه دوم اسفندماه سال گذشته با آوردن 850 مولد از دریاچه سد ارس با همکاری اداره کل شیلات آذربایجان غربی کار آغاز شد .

وی افزود : حاصل انتقال این تعداد اوایل اردیبهشت ، تولید قریب 10 هزار مینیاتور با متوسط وزن 400 میلی گرم بود .

وی یاداور شد: اواخر دهه 60 حدود 10 تن از این گونه بومی در تالاب انزلی صید و به ترکیه صادر شد ولی اکنون برداشت این گونه تقریبا به صفر رسیده است.

این کارشناس ارشد با اشاره به ترسو و تاریکی دوست بودن این گونه، علت کاهش این گونه را عواملی از قبیل میزان هم آوری یا تولید مثل پایین در مقایسه با سایر سخت پوستان ( حداکثر 200 عدد تخم در سال) عنوان کرد .

وی عامل دیگر محدود کننده جمعیت این موجود در محیطهای طبیعی را شرایط فیزیکوشیمیایی آب زیستگاه و نیاز بالا به اکسیژن ( بالای چهار میلی گرم ) در لیتر برشمرد.

درویشی تصریح کرد : یکی دیگر از عوامل محدود کننده این گونه پدیده همجنس خواری (کانیبالیسم) است به این صورت که اگر به لحاظ استرس های محیطی و محدودیت منابع غذایی موجود در طبیعت دچار تنگنا شود، حتی مولد اقدام به تغذیه از نوزادانش می کند.

به گفته وی یکی دیگر از عوامل کاهش این گونه برداشت بی رویه است که متاسفانه دردهه 60 شاهد آن بودیم.

رییس مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی شهید انصاری افزود: در حال حاضر تنها منبعی که در کشور شاه میگوی آب شیرین به صورت صید تجاری تولید می کند، منبع آبی دریاچه پشت سد ارس است .

وی افزود: چهار شرکت تعاونی در فاصله 20 آذر تا 20 فروردین اقدام به تله گذاری و صید و صدور 250 تا 300 تن شاه میگوی آب شیرین می کنند.

به گفته درویشی؛ به ازای هر کیلوگرم محصول که عمدتا به صورت تازه صادر می شود 20 تا 30 دلار حاصل می شود.

وی اظهار کرد: اکنون زیرگونه های دیگری از شاه میگوی آب شیرین در امریکا، چین، روسیه، اسپانیا و ایتالیا تولید و به بازارهای اروپایی عرضه می شود .

وی در تشریح موضوع افزود : کار تولید شاه میگوی آب شیرین مینیاتور را در دو مخزن فایبرگلاس با عمق زیر نیم متر و بتونی با عمق بالای یک متر انجام دادیم و متوجه شدیم بقا و بازده تولید و زاد آوری در عمق بیشتر بهتر است.

وی اظهار کرد : انتظار داریم دو تا سه سال دیگر این مینیاتورها تبدیل به شاه میگوی بالغ شده و وارد سبد صید صیادان شود.

تالاب انزلی در کرانه جنوبی دریای خزر از مراکز مهم تکثیر و پرورش آبزیان بشمار می رود.ک/3

620 / 695

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا