گوناگون

شربت های سنتی مفید بجای نوشیدنی های گازدار و قندی

0028 lemon watermelon شربت های سنتی مفید بجای نوشیدنی های گازدار و قندیمی خواهیم به  روزه‌داران به جای مصرف نوشابه، چای و آبمیوه‌های صنعتی ،یک سری شربت های و نوشیدنی های مفید سنتی و طرز تهیه آنها را پیشنهاد دهیم

یک متخصص طب سنتی مصرف برخی دمنوش‌های مفید در ماه رمضان را برای روزه‌داران به جای مصرف نوشابه، چای و آبمیوه‌های صنعتی توصیه کرد.

مریم مقیمی متخصص طب سنتی، گفت: دمنوش‌های گیاهی مفید بسیار بهتر از نوشیدنی های گازدار و قندی مضر هستند و می‌توان این دمنوش‌ها را در وعده افطار و سحر جایگزین چای یا نوشیدنی های گازدار و آبمیوه‌های مصنوعی کرد.

وی افزود: یکی از این دمنوش‌ها شیر بادام است که روزه‌داران می‌توانند مغز بادام خام را به همراه عسل و آب سرد مخلوط کرده تا کاملاً ‌به صورت شیر درآید.این نوشیدنی فواید فراوانی دارد و برای تقویت مغز و رشد کودکان و نوجوانان بسیار مفید است.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: برای پوست کندن بادام‌ها نیز می‌توان‌ بادام‌ها را در آب در حال جوش ریخت و پس از یک جوش خوردن،‌ ظرف را از روی حرارت برداشت و بادام‌ها را با آب سرد شست. در این حالت پوست آن‎ها به راحتی جدا می‌شود ولی بادام‌ها کمی سفت خواهند شد پس بهتر است به مدت ۶ تا۸ ساعت آنها را در آب خیساند.

مقیمی نوشیدنی دیگر را شیر خرما دانست و گفت: مغز بادام خام و شیرین،عسل و خرمای رسیده را به همراه آب سرد یا شیر می‌توان مخلوط و مصرف کرد.این نوشیدنی نشاط‌‌آور است و برای درمان آرتروز و پوکی استخوان بسیار مفید است.

وی افزود: شیر مخصوص نیروزا دمنوش دیگری است که شامل مغز بادام خام، مغز گردو ، مغز پسته‌ خام، بادام هندی، عسل، خرمای رسیده، کنجد خام پوست‌کنده، پودر نارگیل، آب سرد یا شیر و زعفران است.

این متخصص طب سنتی، مخلوطی از آب و عسل یا مصرف عسل، گلاب و عرق گاوزبان را به عنوان نوشیدنی دیگر معرفی کرد و گفت: برای تهیه آن،همه مواد را با هم روی شعله ملایم باید جوشانید تا یک‌سوم آن تبخیر شود و دو سوم بماند. اگر سردی بدن زیاد است کمی میخک، دارچین، زعفران، سنبل‌الطیب را در پارچه‌ای بسته هنگام جوشیدن در ماءالعسل بگذارید و در آب عسل فشار داده و تفاله آن را دور بریزید.

وی افزود: این شربت برای افراد سردمزاج و سوءمزاج و بیماران قلبی بسیار مفید است.

مقیمی گفت: شربت زرشک نوشیدنی دیگری است که از زرشک آبگیری و عسل تشکیل شده است که در این دمنوش،زرشک را شسته و با مقدار زیادی آب جوشانده شود و به مدت ۲۴ ساعت کنار گذاشته شده و سپس با عسل مصرف شود.این شربت برای افرادی که ‌غلبه گرمی و خشکی دارند بسیار مفید است.

این متخصص طب سنتی گفت: شربت خاکشیر که شامل خاکشیر،،آب جوش و نبات است. خاکشیر تقویت کننده معده است و به‌ هضم و ملین شدن طبع کمک می‌کند.

وی شربت لیمو را بسیار مناسب حال روزه‌داران دانست و گفت: این شربت علاوه بر رفع عطش، مواد زائد ناشی از مزاج سودایی را از بدن خارج کرده و مصرف مداوم آن موجب حفظ سلامتی است.

مقیمی از دم‌کرده‌ گل گاوزبان و لیموعمانی به عنوان دیگر نوشیدنی مفید یاد کرد و گفت: این نوشیدنی بسیار آرام‌بخش است.همچنین دم‌کرده گل بابونه و بهار نارنج نیز بسیار توصیه می‌شود چرا که این نوشیدنی، خوش عطر، نشاط ‌آور و آرام‌بخش است.

وی افزود: دم‌کرده بابونه نیز مفید است چون دارای طبع بسیار گرم بوده و ‌آرام‌بخش اعصاب، معده و روده و تقویت‌کننده آن‎ها است.همچنین این نوشیدنی‌ ضد تب و‌ تقویت کننده اعصاب و مغز است.

این متخصص طب سنتی گفت: دم‌کرده‌ به لیمو نیز چون دارای طبیعت گرم، آرام‌بخش، ‌ضد میگرن و سردرد و تپش قلب و تقویت‌کننده حافظه و معده است توصیه می شود.

مقیمی با اشاره به دم‌کرده چای کوهی گفت: این نوشیدنی نیز خاصیت تقویت کننده اعصاب و قلب، آرام‌بخش، ضد آلرژی و حساسیت و ضد اگزمای پوستی است.

وی همچنین مصرف دم‌کرده به را توصیه کرد و گفت: مصرف این دمنوش باعث تقویت قلب، مغز، کبد و معده، برطرف‌کننده تشنگی، اشتهاآور و ضد تهوع است و چون این دم‌کرده شیرین است افراد دیابتی می‌توانند آن را بدون قند یا نبات مصرف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا