گوناگون

شمارگان کتب منتشره در کشور 12 درصد کاهش یافت/ تاثیر گذاری افزایش قیمت کتاب

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس صالحی بعد از ظهر چهارشنبه در بازدید از نمایشگاه کتاب اردبیل تصریح کرد: سال گذشته متوسط شمارگان کتاب دو هزار و 352 جلد بود که این میزان در سال جاری به دو هزار و 73 جلد رسیده است.

وی بخشی از دلایل وقوع این مهم را بازنشر عناوین پیشین عنوان کرد و افزود: در کتب زبان 14 درصد و کتاب های کمک درسی نیز حدود یک درصد کاهش تولید داشتیم.

صالحی با اذعان به وجود عوامل متعددی دیگر تاکید کرد: این موضوع باید به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد اما به عقیده بنده یکی از دلایل می تواند افزایش بهای کتاب باشد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هر صفحه کتاب در مقایسه با سال گذشته حدود 28 درصد افزایش قیمت داشته که البته در مقایسه با تورم سایر کالاها چندان هم زیاد نیست.

وی با بیان اینکه در عین حال عناوین کتاب منتشر شده با رشد 17 درصدی مواجه است، ادامه داد: در شش ماهه اول سال گذشته 25 هزار و 971 عنوان کتاب منتشر شد که این میزان در سالجاری به 30 هزار و 290 عنوان رسیده است.

صالحی افزایش تولید پنج هزار عنوان کتاب را اتفاق خوبی توصیف کرد و گفت: 28 درصد در حوزه ادبیات، 24 درصد در حوزه فلسفه، 23 درصد در حوزه علوم تربیتی، 19 درصد در حوزه کودک و نوجوان، 19 درصد در حوزه علوم اجتماعی و 16 درصد در حوزه علوم دینی افزایش تولید داشتیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموع روند کمی تولید را مناسب خواند و تاکید کرد: در بخش کیفی نیز تولیدات قابل بحث است.

وی معتقد است تولید کتاب در حوزه های مختلف از علوم انسانی و فنی گرفته تا علوم اسلامی و کودک و نوجوان قابل مقایسه با دوران پیش از انقلاب نیست و آمارها در این زمینه روشن است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا