گوناگون

شنیدن واریاسیون موسیقی روی تابلوهای نقاشی

وحید محمدی در تازه‌ترین نمایشگاه خود، فرم واریاسیون موسیقی را روی تابلوهای آبستره پیاده کرده است.

این هنرمند در گفت‌وگو با خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره این نمایشگاه اظهار کرد: 10 تابلو در ابعاد مختلف و با تکنیک ترکیب مواد و رنگ روغن روی بوم و چوب در نمایشگاه «واریاسیون» به نمایش گذاشته خواهد شد. سبک کارها آبستره است و همان‌طور که از عنوان نمایشگاه مشخص است، موضوع کارها واریاسیون است.

او افزود: واریاسیون فرمی در موسیقی است که بر مبنای تغییرات ملودی، هارمونی و کنترپوانی بنا شده است. می‌خواستم این فرم را روی نقاشی پیاده کنم و به دنبال ساخت یک هارمونی با شیوه واریاسیون بودم.

محمدی همچنین عنوان کرد: هارمونی را در موسیقی‌ با هستی یافتن یک یک نت‌ها می‌شناسیم. تضادها، رنگ‌ها و آواها گام به گام از پس هم آشکار می‌شوند و این خود امکانی است تا در مسیری ‌ناشناخته گام ‌برداریم، اما در نقاشی به گونه‌ای دیگر است. ‌اینجا‌ رنگ‌ و‌فرم‌ یک‌باره‌ ظاهر‌ می‌شوند ‌و ‌کشف‌ هارمونی‌ و‌ ضرباهنگ ‌تنها‌ پس‌ از‌ حضور ‌تمام‌ و‌ کمال‌ اثر‌، اتفاق‌ می‌افتد.‌

او ادامه داد: ‌مخاطب‌ از ‌نخستین ‌لحظه ‌در‌ شکل ‌گیری ‌اثر ‌شریک ‌می‌شود. هر کس با توجه به نگاهی که به تابلو دارد، می‌تواند برداشت متفاوتی از این فرم داشته باشد. همین رفتن از ‌روشنی‌ به ‌تیرگی‌ یا‌ از ‌تیرگی‌ به ‌نور، ‌از ‌رنگ‌ به ‌فرم ‌و ‌از ‌فرم ‌به ‌رنگ ضرب‌آهنگ‌های متنوعی را ایجاد می‌کند.

3

این هنرمند درباره روند شکل‌گیری این فرم در تابلوها گفت: برای پیاده کردن واریاسیون در نقاشی یک تم اصلی در نظر گرفته می‌شود و مخاطب بر اساس شخصیتش می‌تواند با نگاه خود در اثر شریک شود و ضرب‌آهنگ آن را حس کند.

نمایشگاه «واریاسیون» روز جمعه 12 اردیبهشت ماه در گالری آتبین به نشانی خیابان ولیعصر، ضلع جنوب چهارراه پارک‌وی، کوچه خاکزاد، شماره ۴۲ افتتاح می‌شود و تا 23 اردیبهشت از ساعت 16 تا 21 ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا