گوناگون

شکست ترينيدادوتوباگو به نيجريه شوک منفي داد

افشين پيرواني در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه جام جم در خصوص وضعيت تيم ملي فوتبال کشورمان در آستانه جام جهاني 2014 برزيل گفت: فوتبال دنيا از ما به روزتر است و امکانات بيشتري دارد. ما در آسيا اول هستيم اما آيا ژاپن، کره‌جنوبي و استراليا از ما ضعيف‌ترند؟

وي تأکيد کرد: ما بايد تيم ملي را حمايت کنيم و بدانيم حضور تيم ملي در جام جهاني کار مهمي بوده و نبايد توقع زيادي داشته باشيم.

تيم ملي نتيجه بگيرد به نفع همه است

کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به اصول و قوانين فوتبال عنوان کرد: هميشه براي حضور در يک تورنمنت مهم آخرين بازي تدارکاتي که انجام مي‌شود، بايد نزديک به اولين بازي اين تورنمنت باشد. به نظر من شرايط تيم ترينيدادوتوباگو که ايران به مصافش رفت به نيجريه، اولين حريف ما در جام جهاني بسيار نزديک است.

پيرواني با اشاره به بدون تماشاگر بودن بازي تدارکاتي ايران – ترينيدادوتوباگو، اظهار داشت: اگر اين بازي با حضور تماشاگران برگزار مي‌شد بهتر بود، چراکه در جام جهاني تماشاگران حضور دارند. البته اين تصميم حتماً به خواست آقاي کي‌روش بوده و بايد به آن احترام گذاشت.

وي ادامه داد: 10 نفر از بازيکناني که مقابل ترينيدادوتوباگو بازي کردند نفراتي هستند که مقابل نيجريه بازي مي‌کنند. البته از اين 23 بازيکن هر کدام که بازي کنند حتماً عملکرد خوبي خواهند داشت و اگر تيم ملي نتيجه بگيرد به نفع همه است.

بازيکن پيشين تيم ملي فوتبال کشورمان يادآور شد: در تيم ملي ما 9 بازيکن لژيونر وجود دارد اما «برند» تيم ما فردي شناخته شده‌تر به نام کارلوس کي روش است، زيرا او مربي بسيار بزرگي است. به طور مثال کاپلو برند تيم ملي روسيه است، چون کسي بازيکنان اين تيم را که در داخل زمين بازي مي‌کنند، نمي‌شناسد.

نمي‌توانيم حضور در دوره بعدي جام جهاني را پيش‌بيني کنيم

پيرواني در خصوص اينکه تيم ملي ايران مي‌تواند به جام جهاني بعدي راه پيدا کند يا نه، گفت: در فوتبال ما چون پايه‌اي قوي نداريم، نمي‌توانيم پيش‌بيني کنيم که در دوره بعد هم به جام جهاني مي‌رويم يا نه! تيم‌هايي مانند کره‌جنوبي و ژاپن در دوره‌هاي مختلف جام جهاني حضور داشتند، چراکه فوتبال آنها بر اساس اصول، علم و برنامه‌ريزي است. اميدوارم فوتبال ما هم به جايي برسد که ديگر دغدغه صعود به جام جهاني را نداشته باشيم و به صعود به مراحل بعد فکر کنيم.

کارشناس فوتبال کشورمان به ميزان دوندگي بازيکنان ايراني اشاره کرد و افزود: استاندارد دوندگي دنيا در خط دفاع 10 کيلومتر، خط حمله 11 و خط هافبک 12 کيلومتر است اما اين دوندگي در ليگ ما به هفت کيلومتر مي‌رسد و به همين دليل بود که کي‌روش خواستار تعطيلي ليگ شد.

تيم ما تاکتيک‌پذير نيست

پيرواني با بيان اينکه ايويچ در سال 98 از سطح تاکتيکي تيم ملي ايران راضي نبود، عنوان کرد: او به سطح تاکتيکي تيم ما نمره زير 10 داد اما در بحث آمادگي جسماني سطح بازيکنان را بالا برد تا بحث روحي‌ورواني را به جلو ببرد.

وي ادامه داد: تاکتيک يعني با توپ يا بدون توپ يک تصميم خوب گرفتن اما بايد بگويم ما تيم تاکتيک‌پذيري نيستيم. وقتي توپ داريم خوب هستيم اما حرکت بدون توپ ما خوب نيست. کي روش هم در اردوها روي توان هوازي و آمادگي جسماني بازيکنان کار کرد و ما نتيجه خوب اين اردوها را در جام جهاني خواهيم ديد.

تيم فعلي بين‌المللي‌تر است اما تيم 98 قوي‌تر بود

بازيکن پيشين تيم ملي کشورمان به مقايسه تيم ملي فعلي و تيم جام جهاني 98 پرداخت و گفت: تيم فعلي ما 9 بازيکن دارد که در خارج از کشور بازي مي‌کنند و اين تيم نسبت به تيم سال 98 تجربه بين‌المللي بيشتري دارد. آن زمان تيم ما با وجود اينکه جوان‌تر بود اما اراده بالايي داشت و به نظرم تيم سال 98 واقعاً قوي‌تر از تيم فعلي بود. حتي اگر ايويچ روي نيمکت بود، مطمئناً مي‌توانستيم به مرحله بعدي جام جهاني هم صعود کنيم. البته اميدوارم تيم ملي کشورمان در شرايط فعلي با هماهنگي و انسجام نتايج خوبي بگيرد.

پيرواني درباره خط خوردن نام خلعتبري از فهرست نهايي تيم ملي اظهار داشت: نبايد به خط زدن نام خلعتبري از ليست تيم ملي به کي‌روش انتقاد کنيم، چراکه اگر اسم او خط نمي‌خورد بايد از بين شجاعي، جهانبخش، انصاري‌فرد و قوچان‌نژاد يک نفر خط مي‌خورد. ما بايد به نظر کي‌روش احترام بگذاريم، زيرا او آبرو و حيثيت خودش را بيشتر دوست دارد و سعي کرده بهترين‌ها را انتخاب کند.

وي به حضور ايران در جام جهاني اشاره کرد و يادآور شد: ما به جام جهاني نمي‌رويم که حمله کنيم. بايد ساختار دفاعي را قوي کنيم، چون تيم‌هاي هم‌گروه ما تيم‌هاي قدرتمندي هستند. معتقدم حتي بوسني از نيجريه قوي‌تر است و اين تيم نظم و ديسيپلين خاصي دارد.

کارشناس فوتبال کشورمان با بيان اينکه کي‌روش نفرات خود را بسيار متفکرانه انتخاب کرده، گفت: ما اگر بتوانيم منطقه يک سوم دفاعي و يک سوم مياني را در دست داشته باشيم، مسلماً مي‌توانيم بازي‌هاي قابل قبولي انجام بدهيم. کي‌روش روي دفاع متراکم کار کرده تا تيم حريف نتواند به منطقه هجده قدم نزديک شود و در عين حال چشم به ضد حمله دارد.

نيجريه‌اي‌ها از ما مي‌ترسند

پيرواني مهم‌ترين بازي تيم ملي در جام جهاني را اولين بازي دانست و عنوان کرد: کس نتيجه مساوي در جام جهاني براي ما برد است. ما اگر بتوانيم برابر نيجريه مساوي کنيم، براي بازي بعد به ما انگيزه مي‌دهد. مطمئناً نيجريه‌اي‌ها هم از ما مي‌ترسند، به خصوص با نتيجه‌اي که مقابل ترينيدادوتوباگو گرفتيم يک شوک منفي به آنها وارد شده است.

بازيکن پيشين تيم ملي فوتبال کشورمان در تحليل خود از حريفان ايران در جام جهاني اظهار داشت: هر سه حريف ما در خط حمله از ما قوي‌تر هستند، اما آنها در خط دفاعي مشکل دارند. به طور مثال نمي‌تواند به خط دفاعي و دروازه‌بان تيم آرژانتين نمره قبولي داد و اين تيم شانسي براي رسيدن به فينال ندارد. حريفان ما به خاطر اين ضعف احتمال گل خوردن از تيم ما را دارند.

وي به حضور کي‌روش روي نيمکت تيم ملي فوتبال کشورمان اشاره کرد و افزود: کار بزرگ فدراسيون آوردن کي‌روش بود، اما استفاده نکردن از دانش او براي پرورش مربيان اشتباه است. فدراسيون بايد برنامه‌اي به کي روش ابلاغ کند تا روي فوتبال پايه کار شود.

پيرواني تأکيد کرد: جام جهاني مثل دانشگاه است که به طور فشرده درس‌هايي را در آن ياد مي‌گيريد اما بايد به خروجي آن هم نگاه کنيد. ما بايد در تمام زمينه‌ها از جمله اسپانسرينگ، مارکتينگ، تبليغات، برنامه‌ريزي و… از جام جهاني دستاورد داشته باشيم و از اين ميدان درس بگيريم.

کارشناس فوتبال کشورمان همچنين در خصوص سفرش به برزيل براي حضور در جام جهاني، گفت: از فدراسيون خواستم هزينه سفرم به جام جهاني را به 10 نفر از پيشکسوتان فوتبال ايران هديه بدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا