گوناگون

شیفت صبحی‌ها برای افزایش میزان یادگیری در کلاس، صبحانه بخورند

متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: استفاده از وعده صبحانه ضمن جلوگیری از افت سریع قند خون دانش‌آموز در کلاس درس، باعث افزایش میزان تمرکز و یادگیری وی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه سیستان‌وبلوچستان، دکتر منصور شهرکی افزود: متأسفانه تعداد زیادی از دانش‌آموزان صبحانه نمی‌خورند که علل مختلفی مانند صرف دیرهنگام یا استفاده از غذای سنگین در وعده شام، خوابیدن دیر هنگام و معمول نبودن صرف وعده صبحانه در خانواده دارد.

وی گفت: بهتر است صرف وعده صبحانه به عنوان سبک زندگی خانواده، به صورت یک قانون باشد به گونه‌ای که تمامی اعضاء خانواده سر سفره حاضر شوند.

وی افزود: کودکی که مشاهده کند پدر و مادر او و اعضاء خانواده هر صبح صبحانه می‌خورند الگو می‌گیرد و تمایل به صرف این وعده خواهد داشت.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود غذاهای مقوی مانند تخم مرغ، شیر و عسل برای کودکان عادی و برای کودکانی که کاهش وزن دارند شیر و عسل و خامه در وعده صبحانه استفاده شود.

این عضوهیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: میان وعده‌ای که برای دانش‌آموز در نظر گرفته می‌شود بهتر است غذاهای خانگی مانند کتلت، کوکو، نان و پنیرو سبزی، نان و پنیرو گردو و در مجموع غذاهایی باشد که اشراف به سلامت تهیه آن وجود دارد.

وی تأکید کرد: خانواده‌ها، سوسیس و کالباس و غذاهایی که از لحاظ بهداشت و ارزش غذایی ضعیف هستند مانند چیپس و پفک را به عنوان میان وعده در کیف فرزندانشان نگذارند.

شهرکی گفت: به صورت کلی دانش‌آموزان باید از مواد غذایی با ارزش غذایی بالا مثل انواع گوشت‌ها، حبوبات، تخم‌مرغ و مغزها، گروه میوه و سبزیجات، گروه شیر و لبنیات وگروه نان و غلات در وعده‌های غذایی بهره‌مند شوند.

وی افزود: در هر گروه هر یک از مواد غذایی به وسیله دیگری قابل جایگزینی است به عنوان مثال می‌توان از حبوبات به جای گوشت استفاده کرد و از همان میزان ارزش غذایی بهره‌مند شد.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم خانواده‌ها با رعایت این مسائل الگوی بهینه‌ای را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا