گوناگون

شیوع افسردگی در زنان دو برابر مردان

رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز گفت: شیوع اختلال افسردگی، در زنان دو برابر مردان است بدین ترتیب که میزان ابتلا در زنان 14 تا 19 درصد و در مردان 5 تا 12 درصد است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی فارس، دکتر «سیدمجتبی نقشواریان» دیروز (شنبه 12 مهرماه) در جمع خبرنگاران گفت: افسردگی اساسی از شایع‌ترین بیماری‌های روانپزشکی و مشخصه‌ی آن، خلق افسرده یعنی احساس غم از درون، اعتماد به نفس کم و بی‌علاقگی به هرنوع فعالیت و لذت روزمره است.

وی با بیان اینکه سن بروز این بیماری حدود 30 سالگی است، خاطرنشان کرد: تشخیص افسردگی اساسی راه‌های مختلفی دارد از جمله بروز یک یا چند حمله افسردگی یا بی‌علاقگی و بی‌لذتی که حداقل 2 هفته طول بکشد و در کارکرد فرد نشانه‌ی تغییر وجود داشته باشد.

رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز افزود: با نشانه‌هایی مانند خلق افسرده در اکثر اوقات روز و تقریباً همه‌ی روزها یا خلق تحریک‌پذیر در کودکان و نوجوانان، کاهش واضح علاقه‌مندی یا لذت بردن از همه یا تقریباً همه‌ی فعالیت‌ها در اکثر اوقات روز، کاهش چشمگیر وزن به صورت 5 درصد در یک ماه یا افزایش اشتها تقریباً در همه‌ی روزها، کم‌خوابی یا پرخوابی تقریباً در همه‌ی روزها، احساس خستگی یا از دست دادن کار، احساس بی‌ارزشی یا احساس گناه مفرط، آشفتگی یا کند شدن از لحاظ روانی و از لحاظ حرکتی، کاهش قدرت تمرکز و تفکر یا احساس بلاتکلیفی، افکار عودکننده‌ی مرگ، فکر خودکشی و اقدام به آن در عارضه‌ی افسردگی همراه است.

این متخصص اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: نشانه‌هایی که نام برده شد در صورت وجود افسردگی رنج و عذاب چشمگیری برای بیمار ایجاد می‌کند و عملکرد فرد را مختل می‌کند، اما به این نکته نیز باید توجه شود که علائم گفته شده نباید ربطی به سوءمصرف مواد و بیماری‌های داخلی مانند کم‌کاری تیروئید داشته باشد.

دکتر نقشواریان با اشاره به اینکه درمان دارویی، شوک‌درمانی، روان‌ و رفتاردرمانی از شیوه‌های مختلف درمان این بیماریست، گفت: داروها در دهه‌های اخیر، از نظر تنوع و کیفیت رشد فراوانی داشته، به‌گونه‌ای که امروزه داروهای جدید، فاقد عوارض شدید و ناتوان‌کننده است و در موارد افسردگی شدید استفاده از داروهای ضدافسردگی بهترین راه درمان محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: شوک‌ درمانی، به‌ویژه در درمان افسردگی اساسی استفاده می‌شود و روان‌درمانی و رفتاردرمانی نیز به‌صورت برگزاری جلسات مشاوره با روانپزشک یا روانشناس انجام می‌شود.

دکتر نقشواریان با تأکید بر اینکه پیشگیری از بروز افسردگی امکان‌پذیر است، گفت: زمانی که افسردگی هنوز اختلال ایجاد نکرده با انجام برخی فعالیت‌ها، می‌توان مانع پیشرفت بیماری شد.

این متخصص اعصاب و روان خاطرنشان کرد: تلاش بر کاهش فشار زندگی و استرس، اولویت‌بندی در انجام کارها، انجام کار و فعالیت براساس توان، ورزش ملایم، رفتن به سینما و شرکت کردن در مراسم‌ مذهبی و اجتماعی، صحبت و هم‌نشینی با خانواده و دوستان، خودداری از مصرف الکل، استفاده از رژیم غذایی متعادل و کم‌چرب، مثبت‌اندیشی یا تماشای یک فیلم شاد، رفتن به مسافرت و انجام امور اجتماعی مختلف به‌عنوان راه‌هایی برای پیشگیری از بروز یا جلوگیری از پیشرفت بیماری، مطرح است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا