گوناگون

باریجه موثر در درمان بیماری‌های عصبی

محقق گیاهان دارویی در خراسان جنوبی گفت: گیاه باریجه گیاهی با خواص شگفت‌انگیز است که برای درمان بیماری‌های عصبی توصیه می‌شود.

محسن پویان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، اظهار کرد: باریجه گیاهی چند ساله که ارتفاع آن به حدود دو متر می‌رسد و به خانواده چتریان تعلق دارد.

وی در توصیف فیزیکی این گیاه بیان کرد: برگ‌های باریجه، دارای بریدگی و پوشیده از کرک می‌باشد. گلهای آن زرد رنگ است و از ساقه‌ی آن در اثرات نیش حشرات یا خراش شیره‌ای خارج می‌شود که در مجاورت هوا سفت شده و به رنگ قهوه‌ای یا قرمز در می‌آید و همان صمغ باریجه است.

محقق گیاهان دارویی در خراسان جنوبی نام علمی این گیاه را Ferula gommosa BOISS عنوان کرد و افزود: نام‌های دیگر ‌آن بارزد، قاسی و قاصنی است که در متون قدیم گیاهان‌دارویی به آن اشاره شده است.

پویان با بیان اینکه شیمی گیاه موادی را شامل می‌شود که شباهت زیادی به آنغوزه دارد، اظهار کرد: در شیر‌ابه آن رزین شامل گالبانورزینوتانول و امبلی فرون وجود دارد.

وی با اشاره به خاصیت ضد عفونی باریجه خاطر نشان کرد: این گیاه علاوه بر اینکه برای عفونت‌های ریه و آسم از آن استفاده می‌شود، برای بیماری‌های عصبی، ضعف معده و کبد و طحال نیز مفید است.

محقق گیاهان دارویی در خراسان جنوبی از کاربرد این گیاه شگفت انگیز در درمان بیماری‌های دیگری چون صرع و بواسیر خبر داد و افزود: مصرف آن با سرکه برای خارج کردن جنین مرده تجویز می‌شود.

پویان در ادامه با اشاره به اینکه گیاه باریجه در رفع سوزش مجاری ادراری بسیار اثر‌بخش است، گفت: ضماد آن مخلوط با روغن زیتون برای درد پهلو و کمر و تحلیل ورم و درد رحم بسیار نافع است.

وی خاطرنشان کرد: در صنایع چسب نیز از این گیاه استفاده می‌شود.

وی در پایان یاد آور شد: گیاه باریجه در مناطق کوهپایه‌ای می‌روید و در ایامی نه چندان دور بسیار مورد توجه بهره‌برداران بوده که پس از جمع آوری صمغ گیاه به بازارهای منطقه و ایران ارسال می‌شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا