Mihanpostپزشکیپیشنهاد سردبیر

شیوه درست شستشوی دست‌ها چگونه است؟

شیوه درست شستشوی دست‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر روش صحیح اینکار را بلد باشید خیالتان از پاکیزگی و عدم منتقل شدن باکتری‌ها راحت خواهد شد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

شیوه درست شستشوی دست‌ها در حالی مهم است که محققان می‌گویند 95 درصد مردم دست های خود را به درستی نمی‌شویند. به همین دلیل نیز احتمال ابتلای آن‌ها به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

مرحله‌ اول: دست‌های خود را با آب جاری تمیز به‌طور کامل خیس کنید، سپس شیر آب را بسته و به دستان خود صابون بزنید.

مرحله‌ دو: تمامی بخش‌های دست خود را به هم بمالید تا کف صابون به همه‌ی نقاط دست‌ها برسد. هیچ قسمتی از دست‌ها را جا نگذارید و پشت دست‌ها، لای انگشتان و زیر ناخن‌ها را هم فراموش نکنید.

مرحله سه: دست‌های خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه به هم بمالید. اگر درک کردن زمان ۲۰ ثانیه‌ای برایتان کمی دشوار باشد و احساس می‌کنید به تایمر نیاز دارید، می‌توانید دکلمه یا شعری آشنا را زیر لب بخوانید.

مرحله‌ چهار: دست‌های خود را دوباره با آب جاری تمیز بشویید.

مرحله‌ پنج:‌ دست‌ها را با یک حوله‌ی تمیز یا با استفاده از هوا خشک کنید. دستمال‌های حوله‌ای برای خشک کردن دست‌ها گزینه‌های مناسبی هستند چون بهتر می‌توانند دست‌ها را پاک کنند.

شیوه درست شستشوی دست‌ها

این پنج مرحله شاید ساده به‌نظر برسند ولی ۹۵ درصد مردم به درستی دست‌های خود را با آب و صابون نمی‌شویند و زمان شستشوی آن‌ها نیز به اندازه‌ی کافی نیست تا آلودگی‌ها از روی دست پاک شوند. این خیلی مهم است که همه‌ نقاط دست‌ها را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.

همیشه دستان خود را از قبل بشویید

اگر برای دست کردن یا خوردن غذا آماده می‌شوید حتما دست‌های خود را از قبل بشویید. در هنگام دارو دادن به یک فرد بیمار نیز دست‌های خود را بشویید.

همه‌ مردم هر روز و روزی چندبار دست‌های خود را می‌شویید. جالب است بدانید اگر روش شستن دست عموم مردم، مانند ۹۵ درصد از آمریکایی‌ها باشد پس آن‌ها نیز اشتباه می‌کنند.

براساس جدیدترین پژوهشی که در دانشگاه ایالتی میشیگان انجام شده است، تنها ۵ درصد از افراد دست‌های خود را به روش صحیح می‌شویند. به‌خصوص در فصل ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا شستن دست‌ها اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

انسان به‌طور متوسط روزانه ۱۵ تا ۲۳ بار به‌صورت خود دست می‌زند و این در حالی است که به‌طور متوسط دست‌های خود را تنها ۱۰ بار در روز می‌شوید.

این مسئله باعث می‌شود احتمال انتقال باکتری‌ها و ویروس‌ها به بدن از سطوح مختلفی همانند میز کار و وسایل منزل به‌شدت افزایش پیدا کند. این انتقال آلودگی به‌طور مستقیم از راه بینی یا دهان اتفاق می‌افتد.

منبع: forbes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا