گوناگون

طرح "مردم داری" در روستاهای مرزی استان گلستان اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ علی احمدی، شامگاه پنجشنبه در گفتگو با رسانه‌های استان گفت: به مناسبت هفته ناجا طرح مردم‌داری(ویزیت رایگان) با همکاری معاونت بهداشت و درمان فرماندهی مرزبانی استان گلستان، اداره بهزیستی، بسیج دانشگاه علوم پزشکی استان و هلال احمر استان در روستاهای مرزی شهرستان گنبدکاووس از جمله روستاهای دوراالوم، داشلی برون و قره ماخر برگزار شد.

وی افزود: هر ساله در هفته ناجا ویزیت رایگان کنترل فشار خون، قندخون، تست شنوایی سنجی، بینایی سنجی صورت می‌گیرد امسال هم مانند سال گذشته 3 اکیپ به روستاها اعزام شدند که استقبال مردم بی نظیر بود.

وی بیان کرد: در روستای قره ماخر در مسجد حوزه علمیه انوریه این ویزیت انجام می‌شود.

سرهنگ احمدی در بحث ایجاد امنیت و همکاری مرزنشینان با مرزبانان گفت : تعاملات ماهیانه با مرزنشینان و در شرایط خاص در زمان‌های خاص به صورت نشست و دیداری صورت می گیرد که به منظور بررسی مشکلات مرزنشینان و مرزبانان و حفظ امنیت مرزی نظیر قاچاق کالا، مواد مخدر، سلاح غیرمجاز، تردد اتباع بیگانه، خروج احشام از نوار مرزی و… صورت می گیرد که این تعاملات در حفظ امنیت نوار مرزی به صورت مستقیم تاثیر بسزایی دارد.

وی ادامه داد: کما اینکه نیروهای مرزبانی در مرزها نیز به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات رسانی هستند و با فعالیت‌های مضاعف خود در سطح مرز توانستند در ایجاد امنیت پایدار مرزی تاثیرگذار باشند.

وی افزود: این تعاملات در بین گروهان‌ها اینچه برون، داشلی برون، کردند و مراوه تپه نیز صورت می‌گیرد و همه این تعاملات برای تقویت روحیه مرزنشینان و مرزبانان است.

سرهنگ احمدی در رابطه با ویزیت رایگان گفت: طرح مردم‌داری طی یک هفته ناجا صورت خواهد گرفت و پس از ویزیت داروها نیز بصورت رایگان تحویل بیماران قرار می‌گیرد.

دکتر منصور ناطقی پزشک عمومی در این اکیپ نیز گفت : بیشتر مشکلات این منطقه به علت تغذیه نامناسب و گاها به علت ترکیدگی لوله و غیر بهداشتی شدن آب بیماری های شایع دستگاه گوارش است.

وی بیان کرد: همچنین در فصول سال بیماری های اندومیک و فصلی و بومی و محلی از جمله سالک شایع است که این بیماری در فصل گرما و از اوایل اردیبهشت در مناطق داشلی برون و کرند دیده می شود که با همکاری مرزبانی و شبکه بهداشت شهرستان گنبد از طریق سمپاشی و طعمه گذاری متلاشی می شود که این بیماری مهار گردد.

رجب قلی کشمیری دهیار روستای قره ماخر نیز گفت : این روستا اولین روستا از بخش داشلی برون است که در 35 کیلومتری شهرستان گنبد واقع است این روستا دارای امکانات آب، برق و مدرسه و بهداشت است ولی مدرسه ما نیاز به بازسازی و مقاوم سازی دارد و بخاری نفتی مشکلاتی را برای مدرسه ایجاد می کند.

وی گفت : جمعیت روستا 1150 نفر است و به دلیل عدم شانه خاکی از 3 راهی جاده به سمت روستا تصادفات زیادی صورت می‌گیرد.

کشمیری افزود : فاز اول طرح هادی در سال 75 انجام گرفته است که با توجه به افزایش وسعت روستا نیاز به اجرای فازهای بعدی نیز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا