گوناگون

طرح مطالعه هم گروهی (کوهورت) در مازندران اجرا می شود

81136844 5648198

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر ˈ قاسم جان باباییˈ عصر پنجشنبه در حاشیه نشست با معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در ساری هدف از اجرای این طرح را تشخیص و نحوه پیشگیری از علل بروز بیماری ها و شیوع آن دانست.

وی گفت : در مطالعات هم گروهی، یک گروه از مردم که بیمار نیستند اما بعضی از آنها با عوامل بیماری مواجه هستند در طول یک دوره زمانی مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند تا میزان بروز بیماری در دو گروه مواجهه با عامل بیماری و گروه غیر مواجهه با عامل بیماری بررسی شود.

جان بابایی با بیان اینکه 80 درصد علل مرگ افراد در مازندران مربوط به بیماری غیرواگیر است ، گفت : بیماری قلبی و عروقی به عنوان یک بیماری غیرواگیر با 43 درصد بیشترین فراوانی را دارد.

وی افزود : با توجه به شرایط آب و هوایی و نوع فعالیت مردم مازندران باید انتظار داشته باشیم مرگ و میرهای ناشی از این گونه بیماری ها کمتر باشد و اجرای طرح مطالعاتی هم گروهی کمک می کند تا با شناخت علل این بیماری ها، اقدام به پیشگیری کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : اقدامات اولیه برای اجرای این طرح انجام شد و در حال حاضر سه شهر برای اجرای آن انتخاب شدند.

وی افزود : تمرکز ما بیشتر بر اجرای این طرح در شهر ساری است برای این که دارای مناطق جلگه ای و کوهستانی است.

او ادامه داد : اجرای طرح مطالعاتی هم گروهی دوره زمانی خاصی ندارد و افراد گروه به تدریج در درمانگاه های تعیین شده حاضر می شوند و آزمایشات دوره ای شامل اندازه گیری میزان قند ، چربی و فشار خون و دیگر آزمایشان بر روی آنها انجام می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین از راه اندازی آزمایشگاه جامع به عنوان یکی از طرح های این دانشگاه خبر داد و گفت : تمامی آزمایش های پزشکی در این آزمایشگاه انجام می شود و افراد مجبور نیستند برای انجام بعضی از آزمایش ها به خارج از استان اعزام شوند.

وی افزود : این آزمایشگاه در چارچوب نظام دولتی و با تعرفه دولتی خدمات ارایه می دهد و قابلیت انجام تحقیقات پژوهشی را نیز دارد.ک/3

7330/1654

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا