گوناگون

طرح پلیس آب در کرمان اجرا می‌شود

معاون عمرانی استانداری کرمان گفت: در جنوب استان 6050 هکتار از اراضی کشاورزی به کشت محصولات کم مصرف آبی تبدیل خواهد شد و با این کار 61.31 میلیون مترمکعب صرفه جویی مصرف آب خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، محمدجواد کامیاب شامگاه پنج‌شنبه در جلسه شورای حفاظت آب استان کرمان با حضور قائم مقام وزیر نیرو اظهار کرد: طرح پنج ساله پلیس آب در استان تصویب و جزئیات اجرایی طرح نیز با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مشخص شده است.

وی عنوان کرد: 6 هزار میلیارد تومان باید برای اجرای مصوبات طرح پلیس آب استان کرمان هزینه کنیم که نسبت به هزینه‌های انتقال آب رقم زیادی نیست.

معاون عمرانی استاندار کرمان افزود: آموزش بهره‌برداران نخستین مصوبه شورای آب استان کرمان است که یک میلیون و 500 هزار نفر روز آموزش طی پنج سال توسط جهاد کشاورزی شمال و 570 هزار نفر روز در جنوب استان در نظر گرفته شده است.

معاون عمرانی استانداری کرمان تصریح کرد: تشکیل شورای حفاظت آب شهرستان‌ها مصوبه دیگر است که 54 جلسه با 181 مصوبه تشکیل شده و بردسیر و رابر هنوز جلسه‌ای تشکیل نداده‌اند. استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در مزارع و باغات با حفظ سطح زیرکشت موجود مصوبه دیگر شورای آب استان کرمان است.

وی با اشاره به وضعیت آب استان کرمان گفت: متوسط بارندگی دنیا 780 میلی‌متر، ایران 250 میلی‌متر و کرمان 129 میلی‌متر است و از 6 هزار و 250 میلیون متر مکعب آبی که در استان کرمان داریم، 95 درصد در بخش کشاورزی، 4 درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت استفاده می‌کنیم.

کامیاب با بیان این‌که 809 هزار هکتار سطح زیرکشت زراعی و باغی در استان داریم که در 92 هزار و 900 هکتار آبیاری مدرن اجرا شده است، تصریح کرد: حذف کشت‌های با مصرف آب زیاد و راندمان پایین مصوبه دیگر است و در این راستا جهاد کشاورزی شمال استان برنامه دارد در پنج شهرستان 16 هزار و 400 هکتار را کاهش دهد و 100 میلیون مترمکعب مجموع صرفه جویی ما در این مناطق خواهد بود.

کامیاب ادامه داد: بررسی سطح زیرکشت متناسب با آب ورودی دشت‌ها مصوبه دیگر شورای آب استان کرمان است که براساس سند ملی آب نیاز آبی هرکدام از دشت‌ها، بررسی و میزان آب مورد نیاز هر دشت در استان به دست آمده است.

وی افزود: مجموع آب مورد نیاز براساس سند ملی آب، برای آبیاری تحت فشار و سنتی 8 هزار و 611 میلیمتر مکعب است که در این صورت، در استان کرمان از شیوه کم آبیاری استفاده می‌شود.

معاون عمرانی استانداری کرمان گفت: برقی کردن چاه‌های کشاورزی مصوبه دیگر شورای آب استان است. 12 هزار و 113 چاه استان برقی و بیش از 9 هزار 897 چاه دیزلی است که این چاه‌ها قابلیت برقی شدن را دارند و 209 حلقه چاه نیز در استان مجهز به کنتور هوشمند هستند که در صورت مجهز شدن دیگر چاه‌ها 198 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب خواهد شد.

کامیاب با بیان این‌که حدود 11 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان کرمان وجود دارد، تصریح کرد: تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز استان نیز مصوبه دیگر شورای آب است که باید در این زمینه اقدام عملی صورت گیرد.

وی ادامه داد: استفاده از روش‌هایی برای کاهش تبخیر آب و هم‌چنین خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی در برخی فصول از دیگر مصوبات طرح پلیس آب استان کرمان است که با اجرای این مصوبات می‌توانیم، 300 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی کنیم

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا