Mihanpostسیاسی

ظریف:توان موشکی ایران موضوع هیچ مذاکره ای نخواهد بود

به گزارش میهن پست – وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به برنامه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت: از نظر ما تنها راه حل بحران سوریه، راه حل سیاسی است و همه کشورهای خارجی باید به این روند کمک کنند.

به نقل از مهر، در نشست خبری مشترک محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر امور خارجه اتریش، خبرنگار مهر پرسید در رابطه با آینده سوریه تحولات جدیدی شکل گرفته، از طرف دیگر دولت برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری طراحی کرده و از طرف دیگر بحث ادامه فعالیت دولت کنونی و تعویق برگزاری انتخابات مطرح است. پیش بینی شما از آینده سوریه و انتخابات این کشور چیست؟ و آیا تروریست ها و کشورهای مرتجع منطقه اجازه اجرای روند دموکراتیک در سوریه را خواهند داد؟، که ظریف در پاسخ به این سوال گفت: همانطور که بارها اعلام کرده ایم از نظر ما تنها راه حل بحران سوریه، راه حل سیاسی است و هیچ کس نباید بر اساس توهم، مردم سوریه را به وضعی که امروز بخاطر توهمات دچار آن شده اند، دچار کند.

وی افزود: تنها راه حل بحران سوریه، سوری – سوری است و همه کشورهای خارجی باید به این روند کمک کنند. جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی داشته است تا به پایان جنگ در سوریه کمک کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه همه مردم سوریه باید همکاری کنند و آینده را برای سوریه رقم بزنند، بیان کرد: آینده ای که جایی برای افراط‌گرایی و کشتار در آن نباشد.

ظریف گفت: انتخابات سوریه می تواند در این روند نقش بسیار خوبی داشته باشد، ما هنوز اعتقاد داریم که زمان برای اینکه گروه ها بتوانند از این انتخابات بهترین استفاده را داشته باشند وجود دارد و اینکه آن ها بتوانند از همه شرایط برای اینکه یک راه حل صلح آمیز در سوریه اجرا شود فراهم است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه اتریش در پاسخ به سوال خبرنگار اتریشی در این باره که آمریکا هنوز اصرار دارد موضوع راکت ها و موشک های ایرانی ارتباط به گفتگوها دارد و این که اگر ایران به سلاح هسته ای اعتقادی ندارد چرا بر روی موشک های دوربرد برنامه ریزی می کند گفت:  مبنای سوال شما صحیح نیست.

ظریف افزود: انتخاب روش های دفاعی برای کشورهای مختلف با توجه به نیازهای دفاعی آن کشورها و مقدورات دفاعی صورت می گیرد، حتماً این گونه نیست که موشک های دفاعی جمهوری اسلامی ایران که موضوع هیچ مذاکره ای نبوده و نخواهد بود تنها برای حمل سلاح های غیرمتعارف کاربرد داشته باشد. این یک تصور کاملاً غلط بی مبنا و مبتنی بر فضاسازی هایی است که توسط برخی شکل می گیرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آن چه در مذاکرات به دنبال آن هستیم بر اساس توافق همه به هیچوجه موضوعی غیر از هسته ای را در بر نمی گیرد. با توانمندی های دفاعی ایران کاری ندارد، توانمندی های ایران هیچگاه هسته ای نبوده و هدف این مذاکرات این است که همان طور که در برنامه اقدام مشترک ژنو نیز بیان شده مشخص کنیم که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز باقی خواهند ماند و در صورتی که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز باشد کسی نمی تواند ادعا کنت که موشک ایران حامل سلاح هسته ای است.

وی گفت: لذا استفاده از ادعاهایی که نه واقعیت دارد و کمکی هم به حل مساله نمی کند  از طرف مردم ایران نیز  کاملاً غیرمنطقی و غیرقابل قبول است نمی تواند کمکی برای رسیدن به راه حل کند. ما هیچ برنامه ای برای فناوری نظامی هسته ای نداریم و کاملاً نیز با وزیر امور خارجه اتریش هم عقیده هستم که سلاح هسته ای برای هیچکس امنیت نیاورده و دنیای عاری از سلاح هسته ای دنیای بهتر و امن تری خواهد بود و منطقه عاری از سلاح هسته ای نیز امن تر و بهتر است و این سلاح ها جز هزینه و ناامنی برای هیچ کشور و منطقه ای چیزی به دنبال نداشته اند.

ظریف تاکید کرد: این اعتقاد محکم اعتقادی ما است که از نظر رهبری نیز سلاح هسته ای خلاف اسلام و هم خلاف دیدگاه استراتژیک و دکترین نظامی ما است و سلاح هسته ای هیچ جایگاهی در برنامه دفاعی و هسته ای و سایر برنامه های ما ندارد.

وی همچنین در ابتدای نشست خبری با وزیر امور  خارجه اتریش با اشاره به اینکه این چهارمین دیدار  دو وزیر امور خارجه است و در اجلاس مونیخ اولین دیدار را با یکدیگر داشته اند بیان کرد: با توجه به این که دولت اتریش با حسن نیت میزبان مذاکرات ایران و ۱+۵ را به عهده داشته به همین جهت از میزبانی و برنامه ریزی وزیر امور خارجه و دولت اتریش قدردانی می کنیم چندین بار در وین با وزیر امور خارجه دیدار داشته ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه خوشحالیم که وزیر امور خارجه اتریش به ایران سفر کرده اند اظهار داشت: در آینده نه چندان دور میزبان رئیس جمهور این کشور خواهیم بود. روابط ایران و اتریش روابطی تاریخی است و روابط خوبی مبتنی بر احترام متقابل و بر اساس منافع مشترک همواره وجود داشته و ما امروز برای گسترش روابط در حوزه های مختلف گفتگو کردیم.

وی افزود: روابط ما با وجود ۳۰ هزار ایرانی مقیم در اتریش منحصر به دو دولت نیست و ملت ها نیز گفتگو داشتند و شرکت های اتریشی همواره در ایران حضور سازنده و مثبتی داشتند و طرف های تجاری ایرانی نیز با همکاران اتریشی خود رابط خوبی داشته اند.

ظریف با اشاره به  اینکه زمینه  همکاری اقتصادی گسترده است بیان کرد: ضرورت دارد که این همکاری ها گسترش یابد البته گفتگوهای فرهنگی نیز خوب بوده و ما در زمینه فرهنگی و مذاهب گفتگوهای خوبی داشتیم و خوشحال می شویم که گفتگوها را گسترش دهیم و وزیر امور خارجه اتریش نیز در این سفر اظهار علاقه کرده که گفتگوها به همین شکل دنبال شود.

وی گفت: در زمینه موضوعات حقوق بشری نیز همواره با اتریش صحبت داشته ایم. دیدگاه های متفاوتی داریم اما با این وجود هر زمان که گفتگوها بر اساس احترام متقابل باشد از گفتگو استقبال می کنیم و امیدواریم گفتگوها با دوستان اتریشی با جدیت دنبال شود.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در خصوص موضوعات منطقه ای  وضعیت در منطقه پیرامونی و خطرات افراط گرایی و حقوق مردم که در اثر این افراط گرایی از بین رفته و باید با درک واقع بینانه نسبت به شرایط پایان داده شود صحبت کردیم و مخصوصاً درباره سوریه تحولات افغانستان و عراق گفتگو کردیم و امیدواریم شرایط درک بیشتر از موضوعات فراهم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا