گوناگون

عارضه شهرنشینی، شهرهای بزرگ را تهدید می‌کند

مدیرکل امور اقتصادی استانداری گیلان گفت: عارضه شهرنشینی همه شهرهای بزرگ را تهدید می‌کند.

آرش فرزام صفت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، در خصوص تاثیر گسترش حاشیه نشینی بر اقتصاد گیلان اظهار کرد: گسترش حاشیه نشینی نه فقط بر اقتصاد استان بلکه بر دیگر بخشها از جمله بخشهای اجتماعی و فرهنگی اثر منفی دارد.

وی افزود: باید ابتدا ببینیم که چه اثرات منفی در روستاها وجود دارد که موجب مهاجرت روستایان به شهرها و گسترش حاشیه نشینی در شهرها می‌شود. حاشیه‌نشینی مولد شرایط اقتصادی خاص است که اغلب به دلیل کاهش سطح درآمد خانوارها اتفاق می‌افتد. همچنین تسهیلاتی که از سوی بانکها به متقاضیان خرید مسکن داده می‌شود به اندازه ای نیست که خانوارهای شهری با درآمد کم بتوانند با آن خانه‌ای خریداری کنند و به ناچار برای کاهش هزینه‌های مسکن به حاشیه شهرها می‌روند.

فرزام صفت تصریح کرد: افرادی که از درآمد کافی برای تامین خانوارهای خود برخوردار نیستند و هزینه اجاره خانه‌ها را در محدوده شهر نمی‌توانند بپردازند، ترجیح می‌دهند به حاشیه شهرها بروند. به این ترتیب ضمن استفاده از امکانات شهرهای بزرگ هزینه کمتری را برای پرداخت هزینه مسکن می‌پردازند اما با مشکلات بزرگی مواجه می‌شوند.

وی افزود: افزایش جرم و اعتیاد یکی از نتایج حاشیه‌نشینی است و برای بازگرداندن افراد مجرم به زندگی عادی مجددا هزینه های زیادی بر استان تحمیل می‌شود و در نهایت باز هم بر اقتصاد استان تاثیر منفی‌تری می‌گذارد.

فرزام صفت تصریح کرد: باید با ارتقای درآمد روستاییان آنها را به ماندگاری در روستاها تشویق کنیم تا حاشیه‌نشینی در استان کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: راهکارهایی مانند پرداختن روستاییان به کشت دوم و طرح‌های گردشگری در روستاها می‌تواند موجب افزایش درآمد روستاییان شود و جوانان روستایی را به جای مهاجرت به حاشیه شهرها در روستاها ماندگار کند. با ارتقای درآمد روستاییان، کاهش مشکلات کار جوانان روستایی و اجرای طرح‌های واقعی توسعه روستایی حتی شاهد مهاجرت معکوس یعنی مهاجرت شهری‌ها به روستا در گیلان اتفاق خواهد افتاد.

فرزام صفت درباره صحبت‌های اخیر استاندار گیلان که در مورد عملکرد تعاونی‌های مسکن مهر ابراز نگرانی کرده‌اند، گفت: تسریع در تحویل واحدهای مسکن مهر در شهر رشت می‌تواند در کاهش حاشیه‌نشینی موثر باشد. در برخی استانها، مسکن‌های مهر در حاشیه شهرها ساخته شده‌اند. خوشبختانه این اتفاق در گیلان نیفتاده است و واحدهای مسکن مهر گیلان در محدوده شهرها هستند و تحویل واحدهای مسکن مهر به متقاضیان باید تسریع یابد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا