گوناگون

عبدالهیان: اجازه نمی‌دهیم طرح تجزیه عراق تحقق یابد

بحران عراق وارد روز بیست و هفتم شد. انتشار تصاویر جدید از خلیفه خودخوانده تکفیری‌های  واکنش‌های مختلفی به دنبال داشت. عراق با تأکید بر اینکه «بغدادی» زخمی شده و به سوریه رفته، اعلام کرد ویدئوی منتشرشده از او جعلی است.

 به گزارش «تابناک» بیست و هفتمین روز بحران عراق درحالی آغاز شد که روز گذشته (شنبه) گروهک تروریستی داعش با انتشار تصویری، مدعی حضور «ابوبکر البغدادی» سرکرده این گروه در نماز جمعه موصل شد و ساعتی پس از آن سخنگوی وزارت کشور عراق ویدئوی منتشر شده را جعلی خواند و اعلام کرد فردی که در این فیلم ظاهر شد، «ابوبکر البغدادی» نیست.

از سوی دیگر «نوری المالکی» فرماندهی نیروهای مسلح عراق و نخست‌وزیر این کشور، غیدان را که فرماندهی نیروهای ارتش در موصل را برعهده داشت اما بدون دفاع شهر را به داعش تسلیم کرده بود، بازنشست اعلام کرد.

همچنین عملیات امروز ارتش عراق در موصل و تکریت به کشته شدن 60 تروریست عضو داعش انجامید.

گزارش لحظه به لحظه اخبار و تحولات بحران عراق را در این خبر پیگیری کنید:

17:13 :  نيروهاي عراقي در حملات هوايي امروز خود ضد نيروهاي تروريستي داعش در مناطقي از شمال عراق چند تن از مسئولان اين گروه تروريستي را به هلاکت رساندند که در ميان آنها راننده ابوبکر البغدادي رهبر داعش ديده مي شود.

16:49 : ارتش عراق امروز یکشنبه اعلام کرد که در ادامه عملیات‌های خود، موفق شد امروز سرکرده داعش در منطقه «المشاهده» در بغداد را از پای در آورد.منطقه المشاهده در شمال بغداد قرار دارد.

16:26 : منابع خبری در عراق ادعا کردند که رئیس لیست الوطنیه، رئیس ائتلاف متحدون و رئیس منطقه کردستان عراق به طور تلفنی با مرجعیت عالی شیعه عراق گفت‌وگو کرده‌اند تا مانع نخست‌وزیری مجدد نوری المالکی شوند.

15:55 : رییس یکی از قبایل “ترکمان” عراق، از حمله تروریستهای داعش به بزگترین قبلیه اهل تسنن ترکمان به دلیل خودداری شیوخ و بزرگان آن از بیعت با داعش خبر داد.

15:53 : مقام های کویت در پی ناآرامی های اخیر عراق، از تصمیم خود برای استقرار و تقویت نیروی های نظامی در منطقه مرزی با عراق خبر دادند.

15:33 : رئیس اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه تجزیه و تقسیم عراق امری است که امکان توقف آن وجود ندارد، اعلام کرد که آمریکا با اعلام استقلال کردستان مخالفت نخواهد کرد.

15:27:  روزنامه اوزگور گوندین، وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه که به زبان ترکی چاپ می‌شود مدعی شد که طرح اشغال موصل و سایر مناطق عراق در اردن و با همکاری کرد‌ها ریخته شده است.روزنامه مذکور نوشت که این نشست در امان، پایتخت اردن در اول ژوئن و با نظارت آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان، اردن و ترکیه برگزار شد و این تاریخ همان روزی است که داعش حملات خود را در عراق آغاز کرد.

14:47 : معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران فتنه تجزیه عراق را طرحی صهیونیستی دانست و گفت: هرگز اجازه نخواهیم داد رویاهای نتانیاهو در این زمینه تحقق یابد. فراموش نمی کنیم که در روزهای اخیر تنها مقامی که با ذوق زدگی و با شادی فراوان از استقلال کردستان عراق حمایت، و این منطقه را به تجزیه ترغیب کرد نتنیاهو بود.دوستانه به رهبران کرد به آقای مسعود بارزانی به آقای نیچروان بارزانی به صراحت گفته ایم که تخطی از قانون اساسی پیشرفته و جامع عراق، و مطالباتی فراتر از آنچه در سیستم فدرالی عراق یکپارچه در قانون اساسی این کشور پیش بینی شده است، به نفع هیچ طرفی نخواهد بود.

11:14 : نماینده سابق دیاربکر در ترکیه بر این باور است که کرکوک دارای موقعیت ویژه‌ای مانند قدس است و نمی تواند فقط به یک قوم و گروه تعلق داشته باشد.

11:04 : داعش سه شرط کە علیه شیعیان و ترکمانها می‌باشد را برای عدم حملە بە نیروهای پیشمرگه کردستان تعیین کردە است.

شروط داعش عبارتند از:

1- اداره گذرگاە سلیمان بگ – طوزخورماتو که هم اکنون تحت کنترل نیروهای پیشمرگه است به این گروه واگذار شود.

2 – نیروهای پیشمرگه در حمله داعش به شهروندان ترکمان، شیعیان و قتل عام آنها دخالت نکنند.

3- نیروهای پیشمرگه مانع تخریب حسینه‌ها و اماکن مذهبی و زیارتگاە‌های شیعیان، از سوی این گروه نشوند.

10:27 : “یوسف قرضاوی” که پیش از این از فعالیت گروه‌های تروریستی در عراق به شدت حمایت کرده بود، اعلام “خلافت” از سوی داعش را محکوم کرد و آن را از نظر “شرعی” باطل دانست.

09:05: نیروهای اداره مبارزه با تروریسم عراق با هماهنگی و پشتیبانی نیروی هوایی این کشور عناصر داعش را هنگام رژه رفتن در شهر تلعفر (60 کیلومتری غرب موصل) هدف قرار دادند و ده ها نفر از جمله چندین سرکرده این گروه تروریستی را به هلاکت رساندند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا